اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > قصر الثقافة > الأدب العربي

الأدب العربي قسم يختص بنشر ما يكتبه كبار الشعراء والأدباء قديمًا وحديثًا

إضافة رد
 
أدوات الموضوع انواع عرض الموضوع
  #1  
قديم 29-03-2011, 09:54 PM
الصورة الرمزية حووور الجنة
حووور الجنة حووور الجنة غير متواجد حالياً
عضو خبير
 
تاريخ التسجيل: Aug 2010
المشاركات: 588
معدل تقييم المستوى: 15
حووور الجنة is on a distinguished road
افتراضي حصري جدااا مسلسل يوميات نديم راائع جدا

السلام عليكم و رحمة الله و بركاتة

سوف انقل لكم مسلسل جديد قمة في الروعة و التأثير بالاضافة الي انة واقعــــي جدا و ممكن يحصل مع اي شاب او شابة في حياتنا ممكن يكون البطل واحد مننا انا انت انتي اي حد بيمر بظروف ممكن اي حد يمر بيها مش هطول عليكم المسلسل اسمة يوميات نديم

((الحقيقة انا مش عارفة القسم المناسب لية انهي قسم بس لو تكرمو حضرة المشرفين انهم يتولو الموضوع دة و يبقي جزاكو ربنا كل خير))

الحــــــــلــــــــــــــــــــقة الاولــــــــــــــــــــــــــــــــــي


ايه ده،، صوت دوشة جاي من بعيد....اوووف ميت مرة أقولها توطي الزفت التيليفزيون...حطيت الزفتة المخدة على دماغي عشان أكمل نوم..

\\ زعيق تاني.

ياااادي القرف.. حاولت أفتح عيني..لكن الهانم كمان سايبة النور مفتوح،، أنا قلت طب هنام بقى :P
و شديت الزفتة البطانية و غطيت عيني...

\\الدوشة زادت أوي


اااااه شكلي هقوم أتخانق.. مهو أنا طول اليوم طالع عيني في الكلية و مستكترين عليا الكام ساعة اللي بنامهم.
نطرت الزفتة البطانية... و رميت الزفتة المخدة
و فتحت عيني... ايه ده! احنا الصبح ولازم أروح الكلية..
\\ زعيييييق


قلت بملل،، خلاص صحيت.. أحب أعرفكم دي خناقة كل يوم..ماما و جميلة بيعملوها .. تحرياتي بتبين إنها على الأغلب معمولة عشان يصحوني.. مش معقولة في اتنين عندهم القدرة إنهم يلاقوا مشكلة يتخانقوا عليها كل يوم الصبح،، لأ و سبحان الله ..الخناقة بتبقى كل يوم الساعة 6... الحق يقال إن غالباً بيعملوا كده عشان ميدخلوش اوضتي
:$:$

احم احم،، بيقولوا إن ريحتها وحشة و منظرها يقرف : )

من ساعة مدخلت الكلية دي و أنا مش حارمهم من ريحة وحشة و لا من منظر بدييييييع
:D:D


**********


طبعاً بمجرد مبطلع من الأوضه بلاقي ماما و جميلة بقو زي السمن على العسل..الصلح خير بردو
ماما: مالك مبهدل كده عالصبح
أنا في استغراب: لسه صاحي من النوم يعني أطلعلك ببدلة مثلاً يا ماما
ماما في اشمئزاز: هتفطر؟
اوباااااا ربنا يستر ما هو لو جميلة عاملة الفطار يبقى على جثتي
why not أنا: لو من ايديكي الحلوين يبقى
ماما في ابتسامة خبيثة فهمتني: ايديا الحلوين بردو..أيوا يا سيدي عملتلك فطار في المطبخ روح كل بس اغسل وشك الأول و انضف و البس حاجة شيك شوية..
ابتديت أشك إني لابس لبس مبقع ولا مقطع و قعدت أدور في لبسي و قلت في سري: دي أشيك حاجة عندي
:D


************


و أنا بفطر بعد م نضفت و لبست لبس شيك عشان أعجب ماما :D
دخلت ست جميلة بطلتها البهية
مش فاهم أنا هي ليه مصممة تثبت قدرتها الخارقة على التنكر، عندها قدرة عجيبة إنها تبدو كل يوم بشكل مختلف تماماً عن اللي قبله..هي في جامعة خاصة معظمهم مطرقعين زيها،، شوفوا مش أنا أخوها الصغير بس سبحان الله العقل ده نعمة .. هي أي نعم بيبقى شكلها جميل- غالباً يعني- بس بردو كده كتير.. بتهيألي ناقص تكتب على قفاها أنا بنت مدام فيفي مصممة الأزياء و الهواري باشا رجل الأعمال...
بكره الفشخرة..


good morning honey جميلة
أنا: و انتي طيبة
:D
جميلة: ايه رأيك في الفطار.. معلش معملتش حاجة في الفطار انهارده بس كنت بجرب اعمل لوك جديد شفته في المجلة اللي....

و اندمجت في وصف أحدث صيحات التفاهة و طبعاً أنا سرحت لأني كنت هتنقط
أصحاب العقول في راحة
المهم إنك مرتكبتيش جريمة الفطار بتاعة كل مرة..
جميلة مهووسة بالتغيير ..أي حاجة جديدة بتبقى عايزة تعملها
مرة تعملنا مش عارف شوكو ايه و كتكت بان و حاجات ممكن تستخدم في تعذيب المعتقلين مش تغذية بني آدمين..

جميلة: hey
أنا : ايه؟؟
جميلة: ايه رأيك؟؟
أنا: في ايه؟؟
جميلة: أنا بتكلم في ايه من الصبح يا أخي
أنا: يالهوي الساعة 7 أنا كده مش هعرف أروح الكلية الله يسامحك..
جميلة: ممكن أوصلك على فكرة بعربيتي



\\هأو أنا أمشي جمبك في الشارع و انتي بالمنظر ده .بالرغم من إني المفترض آخر العنقود إلا إني معنديش عربية، لسه مجبتش سن الرخصة و مش عايز أعمل رخصة بمساعدة معارف بابا...

أنا : لأ شكراً

و طلعت أجري لتكبر في دماغها إنها توصلني
و

أشوفكو الحلقة الجاية

اسفة لتاني مرة لو كنت كتبتة في القسم الغير مناسب لية و امتني اشوف تعليقاتكم

و استودعكم الله الذي لا تضيع ودائعة
__________________
ربي إن في قلبي اشياء كثيره لا أستطيع البوح بها لأحد سواك انت تعلم سري وما يضمره قلبي ربي بكلمة ( كن ) منك تسعد حياتي ربي قل لأمنياتي كوني.... فتكون
رد مع اقتباس
  #2  
قديم 29-03-2011, 09:57 PM
Mr. Ali 1 Mr. Ali 1 غير متواجد حالياً
عضو لامع
 
تاريخ التسجيل: Jun 2008
المشاركات: 15,340
معدل تقييم المستوى: 0
Mr. Ali 1 is an unknown quantity at this point
افتراضي

يبدو عليها حلقات شيقة وبالفعل تحدث كثيراً في الواقع
وان شاء الله أحاول أن أتابع هذا المسلسل ( مع اني بتابع التاريخي السوري فقط )
واعذريني علي نقل الموضوع للقسم الأدبي , وإلا وجدت القسم العام مملوء
بالمسلسلات والأفلام والمسرحيات أيضاً
شكراً علي الحلقة الأولي .
تقبلي مروري .

آخر تعديل بواسطة Mr. Ali 1 ، 29-03-2011 الساعة 10:18 PM
رد مع اقتباس
  #3  
قديم 29-03-2011, 10:23 PM
الصورة الرمزية حووور الجنة
حووور الجنة حووور الجنة غير متواجد حالياً
عضو خبير
 
تاريخ التسجيل: Aug 2010
المشاركات: 588
معدل تقييم المستوى: 15
حووور الجنة is on a distinguished road
افتراضي

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mr. Ali 1 مشاهدة المشاركة
يبدو عليها حلقات شيقة وبالفعل تحدث كثيراً في الواقع
وان شاء الله أحاول أن أتابع هذا المسلسل ( مع اني بتابع التاريخي السوري فقط )
واعذريني علي نقل الموضوع للقسم الأدبي , وإلا وجدت القسم العام مملوء
بالمسلسلات والأفلام والمسرحيات أيضاً
شكراً علي الحلقة الأولي .
تقبلي مروري .
ربنا يجزي حضرتك كل خير علي هذا المرور الجميل و اتمني ان ينول اعجاب الجميع
__________________
ربي إن في قلبي اشياء كثيره لا أستطيع البوح بها لأحد سواك انت تعلم سري وما يضمره قلبي ربي بكلمة ( كن ) منك تسعد حياتي ربي قل لأمنياتي كوني.... فتكون
رد مع اقتباس
  #4  
قديم 29-03-2011, 10:39 PM
الصورة الرمزية عاشق البلانكو الابيض
عاشق البلانكو الابيض عاشق البلانكو الابيض غير متواجد حالياً
نجم العطاء
 
تاريخ التسجيل: Jul 2010
المشاركات: 8,408
معدل تقييم المستوى: 23
عاشق البلانكو الابيض will become famous soon enough
افتراضي

فى انتظااار الحلقااااات القااادمة
شكررا على الموضوع
__________________

رد مع اقتباس
  #5  
قديم 29-03-2011, 11:01 PM
الصورة الرمزية H.H.KH
H.H.KH H.H.KH غير متواجد حالياً
طالبة جامعية (كلية علوم)
 
تاريخ التسجيل: Jun 2008
العمر: 33
المشاركات: 527
معدل تقييم المستوى: 17
H.H.KH is on a distinguished road
افتراضي

شكله مسلسل حلو ..........فى انتظار الحلقة القادمة
ومتتأخريش علينا يا قمر
وبشكرك على مسلسلك الجميل
__________________
ليتنا مثـل الطفولـه بالبرائـه..مانخـون
ماندل الاطريق الصدق مانعـرف نفـاق
ليتنا مثل الامومه قلبـي وقلبـك..حنـون
لاانت ترضى في فراقي ولا انا بعدك يطاق
وليت شوقك لي مثل ماانا على حر اشتياق

صنعـــت لنفسـى قنـاع..بعيــد عن الخـداع والـزيـف والنفـاق..قنـاع لا يرسم ســوى فرحـى وابتسامتـى وسعادتـى المصطنعـه..قنـاع يخفـى الحـزن الـدفيـن بـــــ داخلى

رد مع اقتباس
  #6  
قديم 30-03-2011, 12:36 PM
الصورة الرمزية حووور الجنة
حووور الجنة حووور الجنة غير متواجد حالياً
عضو خبير
 
تاريخ التسجيل: Aug 2010
المشاركات: 588
معدل تقييم المستوى: 15
حووور الجنة is on a distinguished road
Present الحلقة الثانية من يوميات نديم

السلام عليكم و رحمة الله و بركاتة

ياارب تكون الحلقة الاولي عجبتكم


الحــــــــــــــــــــــلـــــــــــــــــــــــق ة الـــــــــــــــــــــــــــــــــــثانــــــــــ ـــيـــــــــــــــــــــــــه
وصلت الكلية ... كلية حاسبات العظيمة .... (( و دي للعلم الكلية بتاعتي الله يكون في عونا بصراحة )) ...داخل في وسط زمايلي من الضحايا.. حاجة بتجمعنا كده كحاسباتية أو غالبنا يعني لينا
سمات باينة

الظهر المعووج->من شيلة اللابتوب
العينين الحمرة-> من القعدة على الجهاز
وش مرهق على الأغلب ->من مجهود الكلية
تتنيحة لا مغزى لها و هموت و أعرف دي من ايه



********

و كالعادة بمجرد معدي على مسجد الكلية أفتكر إني مصلتش الصبح ولا اتوضيت أساساً، و لسه بلف عشان أروح
أتوضى و أصلي

ياسر: نديم باشا
أنا: صباح الفل
ياسر: صباح القشطة
أنا: جي بدري يعني على غير العادة
ياسر: منا كنت مطبق بقى قلت لو نمت مش هاجي انهاردة و ميرضيكش درجات اللاب تروح اونطه
أنا: و أنا بقول ياسر و الساعة 8 و الا كمان مش راكبة : )
ياسر: رايح فين ؟
أنا: هتوضي و أصلي
ياسر بنظره استغراب: تصلي ايه؟
أنا: الصبح،متعطلنيش بقى


و سبته و مشيت


غالباً ياسر مش مستغرب عشان أنا مصلتش الفجر..بس هو متعود يشوف الناس بتروح تصلي في نص اليوم بس مش أكتر..ربنا يهديه...هو أنا أي نعم ضايع..بس معلش بقى كله إلا الصلاة.. بصراحة الناس اللي مبتصليش دي يعني ايه الاستهبال ده..ساعات كتير بقعد أفكر مع نفسي الناس اللي مبتصليش دي مبتصليش لييه.. أصل هما مدام عارفين إن ربنا اللي خلقهم و إنه إلههم و نعم ربنا مغرقاهم و محدش مش عارف إنه هيجي يوم اللي يتحاسب فيه..

هي صعبة أوي يعني..الصلاة بتاخد 5 دقايق، قول بالوضوء 10 دقايق، 10 في 5 صلوات يعني اجمالي حوالي ساعة من ال 24 ساعة بقابل فيهم ربنا.. صعبين..خلاص يعني مشغول أوي مش عارف أفضي نفسي ساعة..والله عيب أوي.. و بعدين أنا كمان اللي مخليني حالف منا سايب الصلاة مهما هببت ايه في عيشتي إن سمعت من الشيخ في صلاة الجمعة مرة إن اللي بيسيب الصلاة ده العلماء بيقولوا كافر بس كافر كفر أكبر ولا أصغر دي فيها خلاف..

بس فكرت كده..أنا أبقى كافر؟ أعوذ بالله..ده جنان ايه ده اللي يخليني أبقى كافر قصاد إني مقفش أصلي ساعة في اليوم.. كتير بلاقي نفسي مش قادر.. بس لأ الموضوع كبير و مش سهل ..هو أنا ضامن هموت امتى.. يا رب احفظنا من العذاب..


***************

بعد الصلاة دخلت في دوامة السكاشن و المحاضرات و جت آخر محاضرة و دي بتبقى حبيبتي، أي نعم أنا ببقى طالع وشي عامل زي مكون كنت في خناقة بس اهو إفراج..

الكلية مش وحشة ولا حاجة بس شغل جامد.. أنا صحيح أه لعبي و بحب العك.. بس مبحبش التخلف صراحة.. يعني ربنا كارمني بكلية محترمة.. طب مقعد أسمعلي كلمتين ينفعوني.. و مبحبش أطلع مهندس حمار ... و كليتنا بقى المجهود فيها جامد .. معرفش ده حاجة غير الكليات التانية ولا لأ بس مبدأ علم نفسك بنفسك ده صعب عليا..يمكن لأني متعودتش عليه..بس يلا أدينا بننضف الدماغ..


*****************

خلصت المحاضرات و الضحايا خارجين و أنا متنح مكاني
سامح بذكاء متناهي: هو في محاضرة تاني ولا ايه

و فطسنا من الضحك

جمال الشهير بجيمي: اه يبني الدكتور خارج بس يجيب ورق الكويز و راجع تاني استنانا انت هنا و احنا رايحين نجيب حاجت من الكافتريا و راجعينلك
سامح الغلبان صدق: طب جيبولي معاكو فشار
ضحك هستيري
إسلام: قوم يا حبيبي روح انت مش حافظ الجدول
سامح ابتدى يستوعب: انتو فايقين بقى
أنا: سامح يا حبيبي سبحان الله أنت طول المحاضرات كلها نايم و بتصحى أول مالدكتور يخلص، متنام في بيتكو و تخلصنا
سامح: يا عم أنا ببقي بريح دماغي بس ببقى سامع
أنا: يلا يا جماعة نمشي ده هيشلني
سامح: انت مروح فيصل ولا هرم.
أنا: أنت مروح ايه؟
سامح: هرم
أنا: يبقى أنا فيصل سلام يا سامح

**********

أنا: شباب ايه ايه رايحين فين؟
إسلام: رايحين السيما يا عم، هنكون رايحين فين مروحين
طارق: على فكرة العشاء قربت و مصليناش المغرب.
أنا: أنا بقول كده بردو.
جيمي: أوك يلا نصلي.
ياسر: طب أنا ماشي يا شباب عشان في ناس مستنييني
سامح: خدني معاك أنا هصلي في البيت بقى
روحنا نصلي و إسلام مشي معانا في صمت.. لازم الواحد يكسفه يعني
و بعد الصلاة أماني - و دي تبعي - و شلتها خارجين من الكافيتيريا
و طارق لما شافهم جايين: أنا هخلع أنا بقى
\\ طول عمره مبيحبش يقف مع بنات
أماني: نديم
\\ يالهوي لما بتنده عليا بحس إن اسمي اختلف يا جدعان و عملت نفسي مش سامع عشان تقول نديم تاني
أماني: نديييييم
أنا: أهلين
ابتسمت و قالت: ازيكوا يا شباب
\\ طول عمرك تقيلة و طبعاً باصصلها بصه الاهبل
أماني : مين طالع الرحلة يا جماعة؟
و طبعاً شلتي شلة المقاطيع كلها طالعة
أنا : كلنا وانتو
أماني: أنا احتمال
نهلة: شووور
هنا: بفكر افكسلكو انتو أصلاً عيال خنيقة
أنا : و انتي بت تنكة
هنا: أنا بردو اللي تنكة متبص لنفسك
أنا: اتلمي بدل محدفك باللاب
هنا: متقدرش
إسلام: يخربيت أم التناحة أنا ماشي يا عم انتو رايقين بقى
جيمي بيغمزلي : جاي معانا ولا القعدة عجباك هنا
أماني ابتسمت و قالت : يلا روحوا بقى سلام

\\ تقيلة تقيلة يعني مش أي كلام


***********

رجعت البيت بمنظر صعب، و قلت أنا لو ماما شافتني ممكن تتبرا مني..

ايييييييه القرف ده اقف عندك

أنا: اوبااااز و اهي شافتني
ماما: ايه اللبس المبهدل ده انت نزلت كده انت عايز تفضحني

\\يا جماعة أنا مش مبهدل ولا حاجة بس ماما حساسة حبتين

أنا و حاطط ايدي على قلبي: جميلة مدت ايديها في الغدا
ماما: أنا زهقت منك نفسي مرة أحس إنك ابني..أنا مصممة أزياء يابني البس عدل على الأقل
أنا : ماما أنا جعاااان
ماما: الأكل عندك
أنا: جميلة فين؟؟

ماما بابتسامة غير مريحة اطلاقا: خلصت طبيخ و بتاكل روح كل معاها
\\يععععععع
أنا : لأ أنا أصلاً عايز أنام تعبان أوي هصلي و أنام


******************

صليت و فتحت الفيس و المسنجر و تويتر و كل و أي حاجة ممكن أماني تفتحها و قعدت مستني لحد ميظهرلها كومنت و لا ستيتس و لا أي اكتيفيتي لحد منمت جمب اللاب لا أماني فتحت و لا انا عملت ولا أسيمنت


إلى اللقاء في حلقة تانية
__________________
ربي إن في قلبي اشياء كثيره لا أستطيع البوح بها لأحد سواك انت تعلم سري وما يضمره قلبي ربي بكلمة ( كن ) منك تسعد حياتي ربي قل لأمنياتي كوني.... فتكون
رد مع اقتباس
  #7  
قديم 30-03-2011, 01:49 PM
الصورة الرمزية عاشق البلانكو الابيض
عاشق البلانكو الابيض عاشق البلانكو الابيض غير متواجد حالياً
نجم العطاء
 
تاريخ التسجيل: Jul 2010
المشاركات: 8,408
معدل تقييم المستوى: 23
عاشق البلانكو الابيض will become famous soon enough
افتراضي

حلقة جميلة
شكرررا
__________________

رد مع اقتباس
  #8  
قديم 30-03-2011, 08:16 PM
الصورة الرمزية حووور الجنة
حووور الجنة حووور الجنة غير متواجد حالياً
عضو خبير
 
تاريخ التسجيل: Aug 2010
المشاركات: 588
معدل تقييم المستوى: 15
حووور الجنة is on a distinguished road
Present

السلام عليكم و رحمة الله و بركاتة

الحـــــــــــــــــلـــــــــــــــــــــــــــــ قة الثــــــــــــــــالـــــــــــــــــــــــــــــ ثة



<ding>
\\أول حاجة فتحت عيني عليها الساعة 8 الصبح، و اتنطرت من مكاني....ايه ده مش ممكن دي أماني بتكلمني أنا ..أنا..أنا أكيد بحلم

MOONY: hey, fenak?

\\أنا قلت بما إن التقل صنعة

Nadeem: hna tb3an hakoon feen bas mash3’ool shoya m3lsh

يلا اشمعنى هي \\
:D

MOONY: ok, I’m sorry salam

\\ايه ده ايد ده بينها ماشية ولا ايييه دنا مصدقت اصلاً أنا مرزوع هنا من امبارح..سلام ايه بس

Nadeem: la2 ana 5las 5last aslan, w b3den 7ata law mash3’ool :D
MOONY: la Abadan ana kont basalem.. asly l2yak fate7 mn embare7, enta bt3ml program mn warana wla eh

\\ههههههههه ، هو أنا أي نعم بفهم بس مش للدرجة دي..هو أنا بيقعدني قعدة الذل دي إلا انتي


Nadeem: la la , ana kont mstny nas m3rfa yfta7o ,sebek mny 3mla eh?
MOONY: m3lsh ya nadeem lazm amshy, 3yza a7adar elfetaar lbaba 3shan yeftar 2bl salat elgom3a salam

\\ايه ده!! باباكي بينزل بدري أوي للصلاة، و الله شكله راجل محترم مش زيي
:D

Nadeem:mashy salam
\\أنا مش مصدق أماني كلمتني
:D
*****************
يوم الجمعة بقى في بيتنا حاجة تانية خالص.. الست جميلة الأنيقة بتطلع كبتها علينا
يوم الجمعة وشها بيختلف لونه حسب الماسك المقرر في المخطط التجميلي بتاعها
يعني جمعة تتطلع زرقا و جمعة تطلع صفرا، و أحيانا بتنجاني..و بتبقى حاطة على ضوافرها حاجات لزجة و شعرها بيقى مطاطي و بتقلب بفيلم رعب.. نفسي أعرف البت دي جوزها هيستحمل عمايلها ازاي..دنا بقيت بغض بصري عنها


أما ماما بقى ، فهي تختلف عن جميلة تماماً..هي بتبقى أنقح
أنا و بابا بنسيبهم في جو العفاريت ده و بنستخبى في أي اوضه لحد مينصرفوا
:D


بابا ده بقى راجل حكاية..حبييييبي
راجل زي العسل.. من أعضاء حزب العاقلين في البيت.. الوحيد اللي بعرف اتكلم معاه في أي حاجة مهمة في البيت ده.. بس المشكلة إنه دايماً بيبقى مشغول.. معذور مهو بيشقا عشان نعيش في المستوى ده ..و طبعاً عشان يلاحق على مصاريف مستحضرات ماما و جميلة..

***********


أول ماشفت بابا طالع من المطبخ افتكرت فلوس الرحلة...يبقى لازم أعمل الحركتين المهروشين بتوعي
أنا : حبيب قلبي، الباشا الكبير ، معلمي، واحشني أوي
و لسه رايح اترمي في حضنه لقيته راح لافف
بابا: اعمليلي قهوة يا فيفي و متخليش جميلة تعملهالي أبوس ايدك
و بصلي و قالي: عاوز ايه
:$:$
أنا: فاهمني طول عمرك
بابا: قول يا سيدي
أنا: أصل عايز أطلع رحلة كمان اسبوع و كنت عايز فلوس بقى و كده
بابا: ماشي يا سيدي خد اللي انت عاوزه و يلا اجهز عشان ننزل للصلاة

أنا: مش بقول إنك حبيبي

**********

و لسه بلف
أنا: عااااااااااااااااا
جميلة: عااااااااااااااااااااااااا
أنا: اييييه!
جميلة: ايه انت!!
أنا: ايه في عينك!جتك الارف ايه اللي انتي عاملاه في وشك ده؟ده وباء؟
جميلة:يابني ده ماسك التين الشوكي عشان إزالة التجاعيد..
أنا: ربنا يشفيكي...تجاعيد!! تجاعيد ايه ؟؟انتي خلاص عجزتي؟!!
:O
أنا : و ايه ده فين رموشِك ودتيها فين؟؟حلقتيها؟؟
جميلة في سعادة بالغة: شقرتها

\\كان لازم أمشي قبل ما يغم عليا ولا حاجة ودخلت المطبخ و أنا بحاول أنسى منظر البعيدة

*********************

أنا: عااااااااااااااا،،و دي مين دي كمان..تعالي شوفي يا ست جميلة نسيتي حد من صحابك في المطبخ..
ماما: اقعد بطل هبل ايه الدوشة دي أول مرة تشوف حد حاطط ماسك
أنا: ماما حبيبتي انتي زرَّعتي..ايه الخشب اللي في وشك ده!!
ماما: ماسك بخلاصة أخشاب الصنوبر
أنا: و ده لايه بقى ؟؟ حب الشباب؟؟
ماما: بس بقى خليني أجهز الصبغة لاختك
أنا في انهيار و استسلام: أنا عايز أرَوَّح
و رحت أدور على حد عاقل في البيت ده


************

بابا: لسه مجهزتش؟؟
أنا: ايه يا بابا، انت كنت بتحضر عفاريت في المطبخ من ورايا؟
بابا: هههههه، انت مش عارفهم يعني
أنا : ربنا يصبرك عليهم يا عم
بابا: و عليك ياخويا لسه هستنى لما تسمتحمى عشان ننزل
أنا : و استحمى ليه أنا هتوضي و أحصلك

بابا: يابني ده النبي عليه الصلاة و السلام بيقول : من غسًّل يوم الجمعة و اغتسل، ثم بكر و ابتكر، و مشى و لم يركب، و دنا من الإمام فاستمع و لم يلغ؛ كان له بكل خطوة عمل سنة أجر صيامها و قيامها
أنا: خلاص يا باشا هستحمى و احصلك


***************


في طريقي للمسجد
\\ يا رب سامح ميشوفنيش، أصله ساكن جمبي..و كل جمعة بيقفشني..
لسه بقلع الجزمة..لقيت اللي بيزقني و اتكفيت على وشي بمنظر كوميدي و الناس متنحة.. سامح!!
سامح: نديييييم
\\ لو مكناش في مسجد
سامح: ايه يا عم انت خرع كده ليه
\\ استنى و اتأنى و اهدى و اوعاك يا طربش تطلع
~الآذان~
\\ الحمد لله إنه الآذان أذن قبل مرتكب جريمة
و دخلت في الزحمة عشان اختفي من سامح و ابتدت الخطبة

و


المرة الجاية بقى نكمل
__________________
ربي إن في قلبي اشياء كثيره لا أستطيع البوح بها لأحد سواك انت تعلم سري وما يضمره قلبي ربي بكلمة ( كن ) منك تسعد حياتي ربي قل لأمنياتي كوني.... فتكون
رد مع اقتباس
  #9  
قديم 31-03-2011, 03:08 PM
نقاء الروح نقاء الروح غير متواجد حالياً
طالبة جامعية
عضو مثالي لعام 2011
 
تاريخ التسجيل: Apr 2009
المشاركات: 3,789
معدل تقييم المستوى: 20
نقاء الروح is on a distinguished road
افتراضي

حلقات رووعة اوي
ولا البت جميلة دي تحفة بجد
ولا ماسك التين الشوكي دا انا عاوزة الوصفة
الله يعين نديييم عليها .. هههههه
متابعة ياقمر بانتظااارك
رد مع اقتباس
  #10  
قديم 31-03-2011, 08:28 PM
amirmina2005 amirmina2005 غير متواجد حالياً
عضو مبتدئ
 
تاريخ التسجيل: Jan 2011
المشاركات: 48
معدل تقييم المستوى: 0
amirmina2005 is on a distinguished road
افتراضي

جزيل الشكر علي الموضوع
رد مع اقتباس
  #11  
قديم 31-03-2011, 11:36 PM
الصورة الرمزية حووور الجنة
حووور الجنة حووور الجنة غير متواجد حالياً
عضو خبير
 
تاريخ التسجيل: Aug 2010
المشاركات: 588
معدل تقييم المستوى: 15
حووور الجنة is on a distinguished road
افتراضي

ايوة كدة يا جماعة عاوزة تفاااعل حسسوني بالامل شوية و انا مبسوطة اوووووووووي انها عجبتكو ربنا يجزيكم كــــــــل خير عالمرور الجميل دة

و هنكمل مع بعض الحلقات ان شاء الرحمن
__________________
ربي إن في قلبي اشياء كثيره لا أستطيع البوح بها لأحد سواك انت تعلم سري وما يضمره قلبي ربي بكلمة ( كن ) منك تسعد حياتي ربي قل لأمنياتي كوني.... فتكون
رد مع اقتباس
  #12  
قديم 31-03-2011, 11:49 PM
الصورة الرمزية حووور الجنة
حووور الجنة حووور الجنة غير متواجد حالياً
عضو خبير
 
تاريخ التسجيل: Aug 2010
المشاركات: 588
معدل تقييم المستوى: 15
حووور الجنة is on a distinguished road
افتراضي الحلقة الرابعة

سلامووو عليكم يا أجمل الاعضااااء

الحـــــــــــــلقة الـــــــــــــــرابعـــــــــــــــــــــــــــــ ــــــة


انهاردة لاحظت إن الإمام اتغير.. و الراجل اللي بيخطب ده مش غريب عليا.. شكله ابن الإمام..غريبة أوي.. و قضيت وقت الخطبة كله عمال أسأل نفسي يا ترى الإمام مجاش ليه ده من و أنا صغير مغابش ولا جمعة..أنا فاكر كان مرة جه و هو تعبان أوي.. و كان مش قادر يقف.. ياااه الراجل ده مفيش حد في المنطقة مش بيحبه.. كان كل مزعل أنا و بابا .. و بابا يحب يصالحني من غير ماخد بالي يكلم الشيخ أحمد و يقوله يكلمني.. كان عارف إني مبعرفش أرجعله كلمه.. ما هو وشه فيه طيبة مشوفتهاش قبل كده و نور جميل، و كلامه بيدخل قلبي من غير استئذان.. طول عمره نفسه أوي إني ابقى حد كويس .. بس أنا كتير بهرب منه أو من مواجهته،، بالرغم من إني بحبه أوي..معرفش ليه..أو يمكن أعرف...




و قطع تفكيري صوت الإقامة.. و بردو معرفتش ايه اللي خلا الشيخ مجاش!


و في الصلاة قرأ الإمام






{وَجَاءَتْ سَكْرَةُ الْمَوْتِ بِالْحَقِّ ذَلِكَ مَا كُنتَ مِنْهُ تَحِيدُ * وَنُفِخَ فِي الصُّورِ ذَلِكَ يَوْمُ الْوَعِيدِ * وَجَاءَتْ كُلُّ نَفْسٍ مَّعَهَا سَائِقٌ وَشَهِيدٌ * لَقَدْ كُنتَ فِي غَفْلَةٍ مِّنْ هَذَا فَكَشَفْنَا عَنكَ غِطَاءَكَ فَبَصَرُكَ الْيَوْمَ حَدِيدٌ}






و بدأ الإمام صوته يتملي بالبكا،، و شوية و الناس ابتدت تتأثر و تبكي.. هو في ايه!!






و أول ما الصلاة خلصت فهمت في ايه لما ابن الشيخ أحمد أعلن بصعوبة بعد ما قدر يستجمع صوته من العياط في الميكروفون إن الشيخ مات امبارح!! و بدأت الناس حواليا تبكي..





أنا مش مصدق!! مش فاهم!!




يعني ايه!!



مات!!







غصب عني لقيتني ببكي زي الأطفال الصغيرين.. يمكن أنا حاسس دلوقتي إني فقدت أبويا..يااااه أنا كنت بحبه أوي.. كنت بحس إن الدنيا بخير لما بشوفه.. كنت بحب دعاؤه للناس و عيونه مليانة دموع الحب ... كنت بحب رقة قلبه في التعامل مع الناس.. خوفه من ربنا لما كان يقرأ آية عن العذاب .. حبه لربنا و كلامه عنه ... فرحته لما كان شباب شارعنا يعملوا حاجة كويسة .. و ازاي كان ليه مع كل واحد ذكرى حلوة .. ياااااه، معقوله مش هشوفه تاني!





و ابتديت افتكر كل حاجة.. و افتكرت إنه كان آخر جمعة كلمني و قالي إننا عايزين نتكلم و أنا طنشت... يا ترى كان عايز يقولي ايه..






من كتر العياط محسيتش بنفسي ولا بالناس حواليا ..معرفتش قعدت اد ايه... محسيتش حتى إنهم صلوا الجنازة و مشيوا و مسحت دموعي و بصيت حواليا ملقتش حد واقف إلا بابا..





كان واقف يبص عليا من بعيد.. و كأنه مستني.. أول مبصتله لقيته ابتدي يقرب


و اخدني في حضنه ... ياااه أنا محتاج الحضن ده أوي... و فضلنا ساكتين و بعدين قطع الصمت بابا و قال





بابا: أنا مش فاهم أنا مش مالي عينك ولا ايه ياد انت





أنا: الله يرحمه، كان طيب.. ......هيوحشني





بابا: يابني الراجل ده أنا معاشره من قبل مانت تتولد.. و يمكن أنا حزين عليه أكتر منك.. الراجل ده ياما شفت معاه سنين.. و عشت معاه على الحلوة و المرة.. و كان من أعز أصحابي.. طول عمره كان حاطط قدامه رضا ربنا.. عمره مجري ورا الفلوس زيي.. يمكن يابني أنا الدنيا زغللت عيني و نسيت نفسي و أنا داير ورا الفلوس أجيب لأمك و أختك.. بس طول عمري عارف إن عمك أحمد اختار الطريق الصح ، لعل يا بني ربنا يهديني أنا كمان.. انت عارف يا بني زمان أول مخلفتك و كان عمك أحمد خلف ابنه أنس، كنت دايماً أحسده بالرغم إن دخله قليل إلا إن ربنا كان بيباركله في رزقه و طول عمره عايش راضي.. أما أنا كنت داير زي التور لا عارف ارضى و لا ارضي أمك و أختك ولا أسد طلباتكم.. كان دايماً يكلمني عن التوكل على ربنا،، و طاعته.. كان يقولي اطلب من ربنا يباركلك في رزقك..




\\ بابا لاحظ إن كل ميتكلم عنه أنا أتأثر أكتر فسكت




بابا: الله يرحمه، مش يلا نروح بقى يا بطل



*****************

في البيت



جميلة: نودي، نودي ..حزر فزر مين على التيليفووون





أنا: مش رايقلك ، قوليله هكلمه بعدين




جميلة حطت سماعة التيليفون على ودنها: أيوا يا أماني، معلش هو..




و لحقتها قبل متتكلم كلمة زيادة




خدت التلفون و دخلت الاوضة




أنا: الو


أماني: ايوا يا سيدي، ايه كل ده في صلاة الجمعة و لا روحت فيين


أنا: لا أبداً كان في صلاة جنازة و كده


أماني: نديم، مالك؟


أنا: ولا حاجة مخنوق شوية..


أماني: لا بجد في ايه؟


أنا: واحد صاحب بابا كنت بحبه مات.


أماني: البقاء لله


أنا : و نعم بالله


أماني: طب خلاص هنأجل كلامنا بعدين لحد متروق


أنا: ماشي،سلام


أماني:سلام



*****


قفلت التيليفون و بفكر يا ترى كان عايزني ليه؟ مش يمكن كان عايز يكلمني إني أبطل كلام مع بنات.. أنا فاكر مرة كانت هنا اتصلت بيا قدامه و قعدت اهزر معاها.. بس عاتبني بعدها بعتابه الهادي الجميل ..




أو يمكن بابا قاله إني بحب أماني، و هو كان عايز ينصحني أبعد عنها و أعتبر إنها أختي.. كان مرة قالي زي مانت بتغير على أختك غير على بنات الناس..



ياااه ،، مش عارف أنا محتار أوي.. مش عارف بقي.. قررت أدخل أشتغل شوية.. و عشان أكون صريح مع نفسي


أنا بهرب مني!!




****


جميلة: شاطر بس تقولي مش رايقلك يا جميلة و عمال تحبلي في التيليفون





أنا: ابعدي عني بحوافرك دي ..عايزة ايه


جميلة: لا ولا حاجة .. أصل يعني....


أنا: هفضل مستني كده كتير.


جميلة: أصلي يعني يا أبيه..


أنا: أبيه ! !!





جميلة: كنت عايزة أقولك


أنا: انتي هتتكلمي و لا ألحوسلك البتاع اللي حطاه على دقنك ده.. انتي بتحلقى دقنك خلاص





جميلة : من الآخر بقى ، أشرف عايز يتقدملي و أنا عايزاك تقنع بابا


أنا : نااااااعم يا عيون أبيه.. أشرف ده الواد الأهبل اللي جه الخميس اللي فات في فرح بنت طنط هويدا؟؟




جميلة مسكت المخدة و استخبت وراها




جميلة: بالراحة يا نديم.. و بعدين متشتمش شوشو


أنا : شوشووو! هي كمان بقى فيها شوشو




مسكتها من شعرها المطاط ده يععععع




أنا : أنت عارفة لو ممشيتيش من وشي دلوقتي هحلقلك زيرو و أشوف سي شوشو بتاعك ده هيعبرك بعد كده ولا لأ..



و خرجت جميلة من الأوضة و هي بتعيط


\\ و كمان بتعيطي،، أنا قلبي موجوع أصلاً متجعهوليش زيادة..



رجعت تاني




جميلة: على فكرة بقى أنا أختك الكبيرة انت نسيت نفسك ولا ايه.. و أشرف هيتقدملي و بابا هيوافق و لو مش عايز تحضر فرحي براحتك.. و كمان لو تحب مش هخلي عيالي يقولولك يا خالو..


أنا: انت لحقتي تخلفي!! الله أكبر أنا بقيت خالو و أنا قاعد ؟!





جميلة: واضح إن انت مش رايق..


أنا : جميلة، ممكن نتكلم بعدين انتي عصبتيني دلوقتي بشوشو ده..اهدى و بعد كده نتكلم



و مشيت الحمد لله





يعععععع القرف اللي في ايدي مطرح شعرك.. هي دي الصبغة،، دي صبغة يود دي ولا ايه..


و أشرف ده هيستحمل اللي بتعمله ده!! يلا خلينا نخلص





********



ماما: أختك خارجة بتعيط ليه يا نديم


أنا: عادي يا ماما يعني اتخانقنا


ماما: بقولك ايه بقى أنا بقالي ساعتين بجهزلها في الكريم اللي هي حاطاه، و لو زعلت ممكن تسخن و الكريم يسيح يا حبيبي..يلا قوم صالحها


أنا: حاضر




******




دخلت اوضة جميلة اللي بقالي كتير مدخلتهاش.. ياااه ايه النضافة و الحلاوة دي


جميلة: عايز ايه؟


أنا: هي كلمة وحدة و ضرب قفاها، ممكن أقابل سي شوشو ده بكرة في النادي و بعد كده أقرر إذا كنت أكلم بابا ولا لأ..


جميلة: بجد ؟


أنا: للأسف


جميلة: أنا بحبك أوي بجد .. أنا عايزة أبوسك


أنا: لأااااااااااااااا ، ابعدي عني بالتين الشوكي اللي على وشك ده، و إلا هرجع في كلامي



و مشيت بعد ما بالي استريح إنها خلاص مش زعلانة....دلوقتي بقى اشتغل شوية .. فكلية الحاسبات لا تخلو من التسليمات....

************

السبت 9 صباحاً


جميلة
( واقفة فوق دماغي )
جميلة: ندييييييم، نودي حبيبي ..اصحى اتأخرت

أنا: أنا أجازة انهاردة ، معنديش كلية انت عارفة
جميلة: مش انت وراك معاد مهم انهاردة

أنا: معاد!! معاد ايه.. سيبيني أنام يا جميلة بقى
جميلة: نديم بقى، معادك مع أشرف
أنا: ده بليل يا جميلة اصحى دلوقت اعمل ايه
جميلة: يا سلام يعني هو انت مش هتجهز!!
أنا: اجهز من 9 الصبح عشان اقابله 8 بليل!! ليييه هو أنا اللي هتجوزه!!
جميلة : لا بجد لازم تظبط نفسك
أنا: بت انتي بطلي هبل .. عايزاني اشقرلو رموشي و لا اعملوا ماسك بطاطا .. انت لو متعدلتيش هسيبه قفاه يقمر عيش في النادي
جميلة: طب قولي هتلبس ايه..
أنا: هو بيحب اللون الايه
جميلة : ايوا كده انت كده فوقت ، ثواني و اعملك الفطار يا حبيبي

\\ ربنا يشفيكي

*********

مش عارف ليه أشرف ده مبينزليش من زوور.. دماغه تافهة زي جميلة .. و بعدين مش عارف.. مكنتش أحب إن جميلة تتجوز بالطريقة دي.. يعني بقالهم سنتين بيحبوا بعض،، مش عارف عندي احساس إنه ممكن ميقدرهاش، أو يفتكرها مش غالية.. بس ماهو أنا بحب أماني، يا ترى أنا مبحترمهاش، يا ترى أنا ساعة الجد ممكن أسيبها.. يا ترى هي بتحبني أصلاً...

جميلة: الفطار

أنا: انت اللي عاملاه

جميلة: اها

أنا: طب كلمي أشرف قوليله ينفع نتقابل في المستشفى؟


*******

و عشان الست جميلة متزعلش،، عصرت على نفسي كيلو ليمون و لبست بدلة و أنا رايح النادي..

يلا خليهم يشبعوا ببعض
أشرف: بش مهندس نديم ازيك
أنا: أهلاً
أشرف: اتفضل حضرتك تشرب ايه؟
أنا: لا .. مشربش
أشرف: ياريت مكونش معطلك
أنا: في الحقيقة أنا مشغول أوي يا ريت ندخل في الموضوع
أشرف: أنا كنت عايز اتقدم لجميلة و كنت عايزك تكلم والدك في الموضوع
أنا: طب مش لما أوافق الأول
أشرف: طب و انت معترض ليه

\\ مش نازلي من زور اعملك ايه

أنا: اشمعنى يعني جميلة
أشرف: مانت عارف إننا بنحب بعض من زمان ، و كنت مستني اتخرج عشان اتقدم

\\ أكيد متعرفش شكلها يوم الجمعة


أنا: بتحبها من زمان .. بص اضمن منين أنا إنك تسعدها
أشرف: سؤال غريب!!

\\ اوف أنا زهقت

أنا: طيب إن شاء الله هحاول مع بابا و ربنا يقدم اللي فيه الخير، هستأذن أنا بقى عندي مذاكرة و شغل و تسليمات بقى و انت عارف..سلام
أشرف: سلام :|

\\ ايه ده أنا مش متخيل ازاي قلبي مقبوض من الجوازة دي.. هقنع بابا ازاي أنا.. و لو كلمت جميلة ممكن تقلبها نكد


**************


في البيت جميلة كان ناقص تستناني على اوكرة الباب
d:
جميلة : ايييه
أنا: كله تمام
جميلة : اتفقتوا
أنا : طبعاً
جميلة: مش فاهمة ايه اللي حصل
أنا: هكلم بابا و سيبيني أناااااام دلوقتي ممكن.
جميلة: حاضر!!!!!
\\ أول مخرجت تيليفوني بيضرب.. ده طارق



أشوفكم في الحلقة الجاية
__________________
ربي إن في قلبي اشياء كثيره لا أستطيع البوح بها لأحد سواك انت تعلم سري وما يضمره قلبي ربي بكلمة ( كن ) منك تسعد حياتي ربي قل لأمنياتي كوني.... فتكون
رد مع اقتباس
  #13  
قديم 01-04-2011, 12:53 PM
نقاء الروح نقاء الروح غير متواجد حالياً
طالبة جامعية
عضو مثالي لعام 2011
 
تاريخ التسجيل: Apr 2009
المشاركات: 3,789
معدل تقييم المستوى: 20
نقاء الروح is on a distinguished road
افتراضي

جزء جميل
ربنا يرحم الشيخ حسيت من الكلام كأني اعرفه
معلشي اتأثرت شوية
واما الجزء التاني ضحكني
ال شوشو ال هههههه
البت جميلة دي ربنا يعينها على نفسها بجد
مررسي ياقمر
وبانتظار فرح شوشو اقصد اشرف وجميلة دا لو كان هيتجوزو
رد مع اقتباس
  #14  
قديم 01-04-2011, 03:20 PM
الصورة الرمزية حووور الجنة
حووور الجنة حووور الجنة غير متواجد حالياً
عضو خبير
 
تاريخ التسجيل: Aug 2010
المشاركات: 588
معدل تقييم المستوى: 15
حووور الجنة is on a distinguished road
افتراضي

هههههههههههههههههههههههههه ماشي يا قمرررر و الله مبسوطة اووووي انك متابعة معايا و عجبك المسلسل بجد منوراااني
__________________
ربي إن في قلبي اشياء كثيره لا أستطيع البوح بها لأحد سواك انت تعلم سري وما يضمره قلبي ربي بكلمة ( كن ) منك تسعد حياتي ربي قل لأمنياتي كوني.... فتكون
رد مع اقتباس
  #15  
قديم 01-04-2011, 03:24 PM
الصورة الرمزية حووور الجنة
حووور الجنة حووور الجنة غير متواجد حالياً
عضو خبير
 
تاريخ التسجيل: Aug 2010
المشاركات: 588
معدل تقييم المستوى: 15
حووور الجنة is on a distinguished road
Icon114 الحلقة الخامسة

سلااامووووووو عليكم

الحــــــــــــــــــــــــلقة الخــــــــــــــــــــــــــــامـــــــــــــــسة




أنا: ألو

طارق: سلام عليكم

أنا: و عليكم السلام ، ازيك يا عم؟

طارق : تمااااااام الحمد لله.. فينك، لا بتفتح ولا تقفل ، اييه؟

أنا: ااه يا سيدي، ظروف كده..

طارق: مممممم، مش مريحني!

أنا : بصراحة، أنا نفسي أفضفض مع حد أوي يا عم أنا مخنوق

طارق: طيب يلا يا سيدي ..كلي ودان بتسمع
:D

أنا: لا لا مش هينفع نتكلم في التيليفون، أشوفك بكرة في الكلية؟؟

طارق: وجب يا معلمي بقولك ايه صلي العشا و نام و متفكرش في اللي مضايقك لحد منتكلم بكرة، ماشي؟

أنا: تصدق فكرتني، خلاص ماشي يا حبيبي ..

طارق: يلا سلام عليكم.

أنا: و عليكم السلام.
\\قبل منام أشوف مين فاتح، ايه ده أماني فاتحة، أماا أكلمها....ولا بلاش..مليش مزاج.. بلاش بلاش أنا أصلي و أنام...

*********
الصبح في الكلية

طارق: السلام عليكم.

أنا: و عليكم السلام ، ايه مش هتحضر؟

طارق: المحاضرة اتلغت ، تعالى نشوف حتة نتكلم فيها لحسن الشلة بيدوروا عليك عايزين يدبسوك تعزمهم عالفطار

أنا: آه أنا بجد نفسي نتكلم

*******
في الشارع

طارق: تعالى نتكلم و احنا بنتمشى...مالك بقى يا أستاذ

أنا: مش عارف يا طارق..

طارق: هههههههه و واجع قلبي و خارجين نتمشى و مهربك من العيال و تقولي مش عارف.. يا عم قول كلام غير ده..اي اللي خلاك كده؟

أنا: فاكر لما مرة كنت عازمك على الفطار في رمضان و انت نزلت تصلي التراويح و رجع تشكر في صوت الشيخ؟

طارق: آم يابني ، ربنا يبارك فيه،، ده صوته تحفة..مش الشيخ أحمد بردو؟

أنا: آه.. اهو عم أحمد ده بقى مات الخميس الفات.

طارق: إنا لله و إنا إليه راجعون..اللهم أجرني في مصيبتي و اخلف لي خيراً منها.....ياه يا نديم و انت كنت بتحب الراجل ده لدرجة انك تزعل كده؟

أنا: أوي يا طارق.. أنا كنت بحس إنه أبويا..
سكت طارق للحظة..

أنا:مسغرب صح؟

طارق: مكدبش عليك..أصل انت مش بعادة بتصلي في المسجد..عرفه منين أوي كده؟؟

أنا: هو صاحب بابا أصلاً على فكرة..بس بردو يمكن أنا بعصى ربنا كتير..بس أنا مش وحش أوي كده يا طارق


طارق: لا يا عم مقصدش،،أنا بس بقول ..

أنا: أنا فاهمك....بص، أنا آه وحش و كل حاجة بس.....بحب ربنا
\\ بصيتله لقيت عنيه دمعت

طارق: نديم مش عارف أقولك ايه

أنا: متقولش...سيبني أكمل..يمكن مش ده بس اللي شاغلني..تعرف هو قبل ميموت باسبوع كان عايز يكلمني.. بس أنا طنشت و اتحججت بالتسليم..
و لقيت نفسي سكت للحظة

أنا: مكنتش أعرف إني مش هشوفه تاني :’(

طارق: نديم اهدى أمال..

أنا: الله يرحمه

طارق: آمين، متيجي ناكل ،، على حسابك بردو
:P
\\ حاولت ابتسم بصعوبة

أنا:و جميلة أختي عايزة قال ايه تتجوز واحد اسمه شوشو

طارق: ههههههههههههه، مين ده؟

أنا: واحد يا عم بتحبه من سنتين و اتخرج و عايز يتقدملها..
طارق بصلي باستغراب

أنا: بص أنا عارف انت بتفكر في ايه..هتقولي إني بكلم بنات و بحب أماني..فاشمعنى مش موافق على جميلة..

طارق:

أنا: معرفش بس أنا خايف على جميلة..

طارق: من ؟

أنا: أنا عارف لو قلتلك ممكن تقول عليا متناقض أو عندي انفصام في الشخصية، بس.....أنا خايف ميقدرهاش .
و ازاي يقدرها و هي بتحب فيه بقالها سنتين و قالتله كل الكلام اللي المفروض يسمعه منها و هي مراته.. وافقت تمشي معاه و ايده في ايدها و تكلمه وقت ميحب..ازاي هيقدرها بعد كده!!

طارق: طب لما انت عارف كل ده، ايه اللي سكتك على الوضع ده سنتين؟
\\ افحمني

أنا: مش عارف

طارق:نديم يا حبيبي، تفتكر فعلاً انت مش عارف، ولا مش عايز تعرف، ولا عارف و مش قادر تواجه نفسك..

أنا: أنا بحب أماني يا طارق..و لو أنا كلمت جميلة أسهل حاجة ممكن تقولهالي، طب و ايه نظام أماني.

طارق: انت بتغني و بترد على نفسك.. نديم انت عارف و متأكد من جواك إن مفيش حاجة اسمها تقعد تكلم واحدة تجوزلك في الحب ... و انت عارف من جواك إن البنت بتخسر كتير..بتخسر قلبها..بتخسر حتى احترام اللي بيدعي إنه بيحبهاا.. و هو لو بيحبها فعلاً مش هيرضالها الغلط بأي شكل من الأشكال..دو لو كمان مخسرتش احترام الناس.. كل ده من بعد مبتخسر رضا ربنا... أنا و انت حاسين بده عشان عارفين الشاب بيحس بايه.. هو يمكن بيفرح بيها و هي معاه.. بس بييجي يوم بتقع من نظره أو على الأقل يقول يا ريتني اتجوزت واحدة أحسن..يمكن أختك مش متخيلة إنها ممكن تكون مش غالية عليه، هي بس ماشية ورا وهم و مش بتفكر بحكمة..بالظبط زي وضعك مع أماني
\\ ياااه يا طارق ..زي متكون قلت كل اللي كنت خايف أواجه نفسي بيه..جيت عالجرح!!
أنا: ياااه المحاضرة التانية بدأت يا عم يلا نروح..

********
المدرج

أول مدخلت المدرج تلقائي قعدت جنب أماني و طارق استغرب و كأنه بيقول لنفسه أنا بقول ايه من الصبح و راح قعد مع الشباب..

هنا: ايه اللي أخرك

أنا : انت هنا ،، سيبيني آخد نفسي

هنا: اييه انت جاي موتورجل ولا ايه..امتى بقى تجيب عربية عشان توصلنا....انت هتقعد مبحلق في أماني كده كتير؟؟ على فكرة انت مفقوس أوي..

أنا: متوطي صوتك بلاش فضايح..

هنا:طب يا خويا... سبّلها....سبّل... أقولك غنيلها....غنيلها و أنا أرقص
:D

أنا: اتلمي بقى أنا قايم و سايبهالك مخضرة

هنا: يلا أحسن
\\ و قعدت ورا جنب طارق و بدور على سبب اقولهوله

طارق: متقولش..ركز بس
**********
في البيت

جميلة: نودي حبيب قلبي

أنا: و انت من أهله

جميلة: مش هتكلم بابا

أنا: تعباااان

جميلة:عشان خاطري

أنا: يابنتي بابا زمانه في الشغل

جميلة: جه
:D

أنا: مالك منشكحة كده ليه! تلاقيه راجع عصبي من الشغل..

جميلة: مزاجه زي الفل
:D

أنا: يا بت اهمدي

جميلة: بليييييييييز
:D

أنا : افففففففف

و روحت أشوف فين بابا
*****************
\\ أنا لازم أقنعه بس بطريقتي



أنا:بابا

بابا:" أهلاااا يا بطل

أنا: فاكر أشرف اللي سلمنا عليه في فرح بنت طنط هويدا؟

بابا: ماله؟

أنا:عايز يتقدم لجميلة

بابا: و مكلمنيش على طول ليه؟

أنا: أنا عارف؟

بابا: دي حركة مش تمام..

أنا: عندك حق يا بابا..أنا مش عارف يعني ازاي يهمشك كده.. المفروض يدخل الشباك من الباب و يكلمك..و قال على رأي المثل.. يا داخل بين البصلة و قشرتها،، تطلع البت لامها


بابا: هههههههههههه، طب انت ايه رأيك فيه؟؟

أنا: أنا لو منك موافقش و لو على جثتي..يا بابا دول بيقولوله يا شوشو!!أنا اختي تتجوز شوشو!!

بابا:ممممممم طب و هي رأيها ايه؟

أنا: و هي جميلة تعرف مصلحتها، اقوله مش موافقين؟

بابا: لا اندهلي جميلة و روح انت

\\قال تجوز شوشو قال..اديني ظبطهولك يا ست جميلة

************

و رحت اكل و مفيش عشر دقايق جميلة رجعت من عند بابا

جميلة: أنا بحبك أوي يا أخويا يا حبيبي

أنا: تقصدي ايه
:|

جميلة: بابا وافق يقابله
\\ نعم يا عوووومااار

أنا: مش فاهم!!

جميلة: مش فاهم ايه هيقابله يوم الخميس
\\ دانا بقالي اد كده بقنعه بطريقتي بس كويس إنه الخميس هبقى في الرحلة

أنا:طيب

و دخلت اوضتي و حاولت افكر في كلام طارق بس اللي مانعني اني مش مستعد اسيب أماني.....
أنا هنام بقى...

أشوفكم الحلقة الجاية..
__________________
ربي إن في قلبي اشياء كثيره لا أستطيع البوح بها لأحد سواك انت تعلم سري وما يضمره قلبي ربي بكلمة ( كن ) منك تسعد حياتي ربي قل لأمنياتي كوني.... فتكون
رد مع اقتباس
إضافة رد

العلامات المرجعية


ضوابط المشاركة
لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
لا تستطيع الرد على المواضيع
لا يمكنك اضافة مرفقات
لا يمكنك تعديل مشاركاتك

BB code متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة

الانتقال السريع


جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 04:30 AM.