اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الجامعات المصرية > المجموعة العلمية > كلية الطب البشرى

قديم 23-04-2012, 10:55 PM
colona colona غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

colona is on a distinguished road
Unhappy ارجوكم ساعدونى معتش وقت

اولا يا جماعة عارف ان الموضوع مكانة مش هنا بس هو دا المكان اللى نفسى ابقى فية السنة الجاية عشان كدا فضلت انا المساعدة تجيلى من هنا وابقى مديون للمكان دا بجميل كبير
انا يا جماعة طالبة 3 ثانوى كل المشكلة انى طموحة جدا بس للاسف سعات بيكون الطموح الكبير كتير الواحد يتحمل عواقبة انا والحمد لله جايبة فى سنة تانية 98% والسنة دى خايفة جدا لان النهاردة 23/4 وخلاص الامتحانات ع الابواب المشكلة انى مش مركزة خالص السنة دى بالرغم انا مفيش غير حوالى 5 % فاقل من المنهج هو بس اللى متراكم يعنى دروس قليلة بس فى العربى وبعدين احنا ف الدروس للاسف لسة مخلصين مبقلناش اسبوعين ودا طبعا فى كل المواد انا مش قادرة اراجع كويس ولو رجعت مش بلاقى وقت للحل وبعدين كمان مش قادرة اعمل اى جدول للمراجعة وحاسة كمان ان الوقت بيضيع خاصة انى المراجعة بحس ان هى بتاخد وقت كتير منى انا عندى شوية انا خلاص جالى اكتئاب وكل اللى يشوفنى يقولى كدا نفسى احافظ على مجموعى وادخل كلية الطب وللاسف اخويا فى سنى 4 طب ومش قادرة استفيد منة ساعدونى يا جماعة وطلعونى من الهم دا انا خلاص هتجنن لسة مخلصناش فى الدروس حل الدليل ومحلناش فى اى كتب سواء مع نفسى او مع الددرس اية الحل من وجهة نظركوا واسفة جدا على التطويل ياريت الحل يكون بسرعة لان العد التنازلى بدا

قديم 24-04-2012, 05:24 PM
خالد صلاح محمد خالد صلاح محمد غير متواجد حالياً
عضو جديد

خالد صلاح محمد is on a distinguished road

Same like u.....nafs el magmoo3 w nafs el moshkela :P
قديم 24-04-2012, 05:38 PM
الصورة الرمزية LoOoLy El Treikawya
LoOoLy El Treikawya LoOoLy El Treikawya غير متواجد حالياً
الفائزة بالمركز الأول مكرر فى مسابقة القسم العام عن الأسبوع الرابع

LoOoLy El Treikawya is on a distinguished road

ان شاء الله حبيبتي ربنا هيحققلك كل اللي تتمنيه

وخليكي طموحة براحتك

بس انا شايفة ان اخطر حاجة عليكي هو القلق اللي انتي فيه دا

اهدي كدا وخليكي ريلاكس مفيش مشكلة انتي شطورة اهو

شوفي انا هقولك اللي انا عملته لنفسي عشان اوفر وقت للمراجعة وانتي احكمي وشوفي ايه اللي يناسبك لأن كل واحد أدرى بنفسه

انا عن نفسي مكنتش باخد كل المواد مراجعة

يعني أنا بحاول اقلل على قد ما اقدر عشان اوفر وقت وبقول المنهج وفهمته في الشرح ومش ناقص غير اني اذاكره مع نفسي كويس واوفر وقتي
مأخدتش مراجعة ولا احياء ولا فيزيا ولا انجليزي ولا عربي ولا علم نفس

انا بكلم على عموم السنتين تانية و تالتة لاني كنت واخدة الاحياء في سنة تانية

المهم ان دا نفع معايا جدا مع ان كل اللي حوالية خوفوني وقالولي ان انا هضيع من غير المراجعة مع المدرسين وفيه اللي كان بياخد في المادة درسين

بس انا بالنسبالي طالما حسيت بالمسئولية بذاكر مع نفسي وبعمل جدول وعندي وقت تمام

واهم حاجة تعملي جدول ترتبي فيه وقتك

و انتي شوفي ايه يناسبك وانتي بتعرفي تذاكري لوحدك ولا لازم مدرس لان فيه ناس مش بتذاكر غير مع المدرسين

وأهم من كل دا بلاش القلق اللي انتي فيه لان التوتر هيخليكي متعرفيش تذاكري وممكن يأثر عليكي في الامتحان

وربنا يوفقك يا رب

آخر تعديل بواسطة LoOoLy El Treikawya ، 24-04-2012 الساعة 05:40 PM
قديم 25-04-2012, 01:24 AM
الصورة الرمزية محمد أحمد عبد الستار
محمد أحمد عبد الستار محمد أحمد عبد الستار غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

محمد أحمد عبد الستار is on a distinguished road

القلق ده احساس طبيعي لكل طالب مجتهد لما يقرب من فترة الامتحانات
كلنا تقريبا كنا كده .. ومازلنا في كلياتنا لما تقرب الامتحانات يظهر القلق والتوتر

في البداية استعيني بالله واطلبي منه يوفقك ويسهلك
حاولي دايما تعملي اللي عليكي وخليكي مطمئنة طالما بتجتهدي ربنا مش هيضيع تعبك لأن ربنا قال {إن الله لا يضيع أجر من أحسن عملا}

دايما في الآخر فيه طلبة اللي هم مهملين طول السنة - نلاقيهم يتوتروا ويوتروا غيرهم ويبدأوا يبصوا لغيرهم .. ملكيش دعوة بيهم
هتلاقي انهم بيهولوا الأمور لأن من منظورهم انهم مش هيجيبوا مجموع

لازم تمشي مع الدروس في أيام المراجعات بمعنى ان كل جزء تراجعوه لازم تذاكريه كويس وتحاولي تحلي عليه .. نظمي وقتك

ابدأي بحل المواد اللي شايفة انها محتاجة حل كتير أو مكنتيش مركزة عليها زي الفيزياء مثلا أو الأحياء .. انتي أدرى

هتيجي بعدين تخلصي مراجعات في الدروس ابدأي تحلي امتحانات

في الفترة الأخيرة ركزي ع الامتحانات لأنها أفضل من انك تركزي على حل باب معين مثلا .. لأن الامتحان بيغطي المنهج كله ويخليكي تراجعيه كله

خليكي واثقة في نفسك واعملي اللي عليكي

ربنا يوفقنا ويوفقكم جميعا

يستطيع أي أحمق جعل الأشياء تبدو أكبر وأعقد, لكنك تحتاج إلى عبقري شجاع لجعلها تبدو عكس ذلك

العلامات المرجعية