اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الجامعات المصرية > الجامعات الخاصة والمعاهد

الجامعات الخاصة والمعاهد جميع الجامعات والمعاهد الخاصة

قديم 20-05-2012, 07:52 PM
MONMON 1 MONMON 1 غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

MONMON 1 is on a distinguished road
افتراضي طلبة اعدادي هندسة العاشر استفسار صغيــــر لو سمحتوا؟؟؟؟

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
هو بس استفسار صغير للي ف اعدادي هندسة العاشر
ياريت بس اعرف ايه هي المواد ال تمت دراستها ف السنه دي و ايه قواعد التحويل
ياريت الرد سريعآآآآ لو سمحتوا

قديم 20-05-2012, 07:58 PM
عضو مجتهد

؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
قديم 27-05-2012, 09:25 PM
الفلكي المصري الفلكي المصري غير متواجد حالياً
عضو جديد

الفلكي المصري is on a distinguished road

انا اتصلت بالمعهد اول السنه وقالولي ان شرط التحويل النجاح صافي بس ناس كتير قالولي انه هياخد بالافضلية يعني لو اتقدمله نسبة اكتر من اللي هو يقدر عليها اكيد هياخد تقديرات اما بالنسبة للمواد فهي نفس المواد في اي مكان بس زيادة مواد التربية الرياضية بس دي مش معلومة اكيدة يعني
قديم 21-06-2012, 11:21 PM
عمرو ياسر عمرو ياسر غير متواجد حالياً
عضو جديد

عمرو ياسر is on a distinguished road

بسم الله الرحمن الرحيم والسلام لنا جميعا اولا انا بأيد فكره التحويل من العاشر لأي هندسه أخري أما التحويل الي هندسه العاشر فدي فكرة انا مش بأيدها لأن العاشر فيها تربية رياضية وفكر تكنولوجي وتراث حضاري وكورسين انتاج وتدريب صناعي وده لنفسه ترم ثالث وبالتالي انت هتأخد ترم زيادة وهتحسب سنه وبكده هتاخد الهندسه في ٦ سنوات بالأضافه إلي أن العاشر فيها اقسام كتير لكن المشكله في حاجة علي سبيل المثال ميكانيكا بتاخدها عام يعني مفيش ولا باور ولا انتاج وكمان معظم الدكاترة زي الزفت ومفيش تكافؤ فرص يعني تلاقي جروب بيديهم دكتور طيب وديهم امتياز وهم مرتاحين ودكتور تاني يدي جروب تاني ويسقطهم لذلك انا بنصحك مترحش العاشر انا فيها وهحول السنادي لهندسه السلاب بالمنصوره
قديم 17-07-2012, 12:54 AM
عضو مجتهد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الفلكي المصري مشاهدة المشاركة
انا اتصلت بالمعهد اول السنه وقالولي ان شرط التحويل النجاح صافي بس ناس كتير قالولي انه هياخد بالافضلية يعني لو اتقدمله نسبة اكتر من اللي هو يقدر عليها اكيد هياخد تقديرات اما بالنسبة للمواد فهي نفس المواد في اي مكان بس زيادة مواد التربية الرياضية بس دي مش معلومة اكيدة يعني

شكرآآآآآآ لحضرتك
قديم 17-07-2012, 12:57 AM
عضو مجتهد

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عمرو ياسر مشاهدة المشاركة
بسم الله الرحمن الرحيم والسلام لنا جميعا اولا انا بأيد فكره التحويل من العاشر لأي هندسه أخري أما التحويل الي هندسه العاشر فدي فكرة انا مش بأيدها لأن العاشر فيها تربية رياضية وفكر تكنولوجي وتراث حضاري وكورسين انتاج وتدريب صناعي وده لنفسه ترم ثالث وبالتالي انت هتأخد ترم زيادة وهتحسب سنه وبكده هتاخد الهندسه في 6 سنوات بالأضافه إلي أن العاشر فيها اقسام كتير لكن المشكله في حاجة علي سبيل المثال ميكانيكا بتاخدها عام يعني مفيش ولا باور ولا انتاج وكمان معظم الدكاترة زي الزفت ومفيش تكافؤ فرص يعني تلاقي جروب بيديهم دكتور طيب وديهم امتياز وهم مرتاحين ودكتور تاني يدي جروب تاني ويسقطهم لذلك انا بنصحك مترحش العاشر انا فيها وهحول السنادي لهندسه السلاب بالمنصوره

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

اوك كده كده العاشر الباص بتاعهم قالولي اخرنا قليوب وانا من بنها هروح قليوب ازاي اذا كنت انا عاوزه باص عشان ارتاح من الطريق والمواصلات
وبالنسبه للمنصوره لو روحت بدري او متأخر ومش لقيت الباص واقف ف المكان بضطر اني اخد تاكسي كل مره ب10 جنيه وده غير اني مش ضامنه الطريق بيبقى عامل ايه

شكرآآآآآآآ لرد حضرتك
قديم 17-09-2012, 09:59 AM
حد السيف حد السيف غير متواجد حالياً
عضو مجتهد

حد السيف is on a distinguished road

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عمرو ياسر مشاهدة المشاركة
بسم الله الرحمن الرحيم والسلام لنا جميعا اولا انا بأيد فكره التحويل من العاشر لأي هندسه أخري أما التحويل الي هندسه العاشر فدي فكرة انا مش بأيدها لأن العاشر فيها تربية رياضية وفكر تكنولوجي وتراث حضاري وكورسين انتاج وتدريب صناعي وده لنفسه ترم ثالث وبالتالي انت هتأخد ترم زيادة وهتحسب سنه وبكده هتاخد الهندسه في ٦ سنوات بالأضافه إلي أن العاشر فيها اقسام كتير لكن المشكله في حاجة علي سبيل المثال ميكانيكا بتاخدها عام يعني مفيش ولا باور ولا انتاج وكمان معظم الدكاترة زي الزفت ومفيش تكافؤ فرص يعني تلاقي جروب بيديهم دكتور طيب وديهم امتياز وهم مرتاحين ودكتور تاني يدي جروب تاني ويسقطهم لذلك انا بنصحك مترحش العاشر انا فيها وهحول السنادي لهندسه السلاب بالمنصوره
قديم 08-01-2013, 08:21 PM
nagy safwat nagy safwat غير متواجد حالياً
عضو جديد

nagy safwat is on a distinguished road

ارجو من حضراتكم الرد على سؤالى وهو اننى فى جامعة النهضة اعدادى هندسة واريد التحويل لمعهد العاشر السنة المقبلة ولكن اننى لم ادخل امتحان مادة الرسم الهندسى لظروف حدثت فهل من الممكن التحويل للمعهد واخذ المادة معى علما بان الجامعة تعمل ايضا بنظام الساعات المعتمدة فارجو الرد

العلامات المرجعية