اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > معلمي مصر > أخبار التعليم المصــــــــــرى

أخبار التعليم المصــــــــــرى نقاشات وأخبار تعليمية متنوعة

قديم 14-08-2013, 02:55 AM
mr.zeeeez mr.zeeeez غير متواجد حالياً
عضو جديد

mr.zeeeez is on a distinguished road
Icon9 مظلوم يحتاج نصائحكم ودعواتكم ارجوكم ساعدوني

السلام عليكم
انا اسمي محمد (مفترض) مدرس لغة انجليزية
انا مظلوم ومقهور وبجد متحطم وبموت من جوايا لان حقي بيضيع قدام عيني كل يوم بتظلم كل يوم
ياريت تقرأوا للنهاية

المشكلة:
انا كنت اعمل مدرس بالحصة فى مدرسة ثانوية منذ عام 2009 وحتى عام 2012 وفى الفترة دى قامت الوزارة بأعطاء امر للمديريات بحصر كل المعلمين والتعاقدات وطبعا بسبب الكوسة وقلة الضمير والمشاكل كان بيتجمع الورق فى نادي رياضي تخيلوا بيتعمل حصر للمعلمين فى نادي رياضي وكان فى حوالى 350 معلم بالحصة فى بورسعيد كان بيتجمع الورق ويرسل للمحافظ والمحافظ يشير بالموافقة بعمل تعاقدات محلية من خلال مديرية التربية والتعليم ببورسعيد وده كان فى اجازة الصيف طبعا عقبال لما عرفت الموضوع رحت وديت ورقي للشخص المسؤل قالي انت كنت فين وبعتنا الورق وخلاص(بدون اعلان ولا حاجه ولا الواحد يعرف) المهم تم عمل تعاقدات لعدد كبير اكتر من 300 وساعتها المحافظ والمدير المالي اتغيروا فى المحافظ ولما تم ارسال ورقي مع عدد قليل حوالي 6 رفض المحافظ اشكيت لوزير التربية والتعليم وللمحافظ والنيابة الادارية والرقابة الادارية ونقابة المعلمين والنقابة المستقلة وكله يقولي ملناش دعوه وحاليا واحد كان شغال معايا فى نفس الفترة طبعا هو ربنا كرمه وانا اتظلمت بسبب انى مكنتش اعرف موضوع تقديم الورق ده واتعمله عقد محلي 1/8/2011 وبعد كده اتحول وزاري وتقريبا نازل قرار بتعيينهم فى شهر 3

وانا فضلت فى المدرسة مدرس بالحصة بدون اجر مش باخد فلوس بسبب الغاء الصناديق من موازنة الدولة وانا بقبض من المدرسة مش من المحافظة ولا من المديرية ولا من الوزارة وفضلت كده شغال 4 سنين 3 منهم بدون مقابل لحد لما قالوا خلاص مفيش حاجه اسمها مدرس بالحصة

انا قررت اني اسافر للوزير واطالب بمساوتي باللى كانوا فى وضعي ودلوقتي متعاقدين وزاريين وهيتعينوا قريب وفى ناس بتوقلي مش هتقدر تقابلة ومش هيعملك حاجه انا عايز رأيكم ونصيحتكم انا بجد مقهور وزعلان على حقي اللى ضايع ومش عارف اجيبة انا مش لاقي شغل ومعظم الشغل فية اهانه ومفيش عائد ومستقبلي ضايع بسبب موضوع تعييني اعمل اية بجد ساعدونييييييييييييييي

نصيحتكم اية واعمل اية؟ّ!!

قديم 15-08-2013, 12:20 PM
mr.zeeeez mr.zeeeez غير متواجد حالياً
عضو جديد

mr.zeeeez is on a distinguished road

94 مشاهدة ولا رد واحد محدش قابل الوزير قبل كده شخصيا او حاول او رأيكم اية بجد انا مش عارف اعمل اية
قديم 15-08-2013, 05:31 PM
سارةسارة سارةسارة غير متواجد حالياً
عضو مشارك

سارةسارة is on a distinguished road

ارسل استفسار إلى الشئون القانونية بالوزارة.

العلامات المرجعية