اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الاقسام المميزة > أخبار و سياسة

أخبار و سياسة قسم يختص بعرض الأخبار و المقالات من الصحف يوميا (المصرية والعربية والعالمية )

قديم 18-07-2014, 07:07 AM
الصورة الرمزية LoOoLy El Treikawya
LoOoLy El Treikawya LoOoLy El Treikawya غير متواجد حالياً
الفائزة بالمركز الأول مكرر فى مسابقة القسم العام عن الأسبوع الرابع

LoOoLy El Treikawya is on a distinguished road
افتراضي أفلا يعقلون

بسم الله الرحمن الرحيم

بما إن التوبيك اسمه أفلا يعقلون فأنا هتكلم بالعقل وبعيدا عن أي تعصب وبعيدا عن خلافات القضية المصرية

مبدئيا مفيش مسلم عاقل يرضى عن اللي بيحصل في غزة دلوقتي
وإن العين لتدمع وإن القلب ليحزن ولا نقول إلا ما يرضي ربنا
اللهم تقبلهم من الشهداء ..

لكن رغم كدا أجد البعض يروضون لأقاويل غريبة جدا .. أنا كآلاء اتصدمت ان فيه مسلمين كدا ..
حبيت أكتب الموضوع دا ليس جدلا إنما رسالة ومعذرة إلى الله أني لم أسكت عن الحق ..

أولا :

البعض للاسف من المسلمين يبررون لاسرائيل جرائمها ..
واحد يقوللي مستحيل .. بيبرروا ازاي .. محصلش
أقوللو لما اسرائيل تقصف غزة وت*** الأطفال ويجي واحد يقول حماس اللي استفزتها .. حماس اللي ضربتها .. حماس السبب .. هي تضرب والاطفال يدفعوا التمن ..
دا يبقى اسمه ايه ؟؟

وعلى فكرة هذا ما يقوله الاسرائيليون في الاعلام وفي كل مكان تبريرا للجرائم والمجازر التي تحدث في غزة
على العلم إن أصلا اللي بدأ بالضرب اسرائيل وليس حماس واللي بدأ بالعدوان اسرائيل

وأحب اقول للناس اللي بتقول التبريرات دي .. هل يرضيكم أن نستسلم لاسرائيل ونخضع لها .. هل يرضيكم ألا نقاومها .. ونسبح بحمدها ليل نهار كي لا ت*** المدنيين العزل .. هل هذا ما تريدون؟ وهل هذا هو الاسلام؟
وهل إذا تم القضاء على حماس ستكف اسرائيل عن *** الفلسطينيين .. هل تأمنونهم؟؟ وهل سيخضع أهل غزة ولن يقاومو العدوان؟؟ لا والله لن يحدث ..

ما فكرتهم عن الجهاد إن لم يكن محاربة اسرائيل والدفاع عن الارض جهادا في سبيل الله ؟
حالهم كحال المنافقين عندما قالوا لإخوانهم لو أطاعونا ما قُتلوا ..

اسرائيل تقصف غزة .. وحماس ترد .. وأنتم تلومون حماس !

ويل لأمة لم تعرف عدوها ..

هذه ثوابت .. لا شك فيها
اسرائيل ستبقى عدوتنا ليوم الدين وقتالها فرض على المسلمين

"يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا لَقِيتُمُ الَّذِينَ كَفَرُوا زَحْفًا فَلَا تُوَلُّوهُمُ الْأَدْبَارَ (15) وَمَنْ يُوَلِّهِمْ يَوْمَئِذٍ دُبُرَهُ إِلَّا مُتَحَرِّفًا لِقِتَالٍ أَوْ مُتَحَيِّزًا إِلَى فِئَةٍ فَقَدْ بَاءَ بِغَضَبٍ مِنَ اللَّهِ وَمَأْوَاهُ جَهَنَّمُ وَبِئْسَ الْمَصِيرُ"

"قُلْ إِنْ كَانَ آبَاؤُكُمْ وَأَبْنَاؤُكُمْ وَإِخْوَانُكُمْ وَأَزْوَاجُكُمْ وَعَشِيرَتُكُمْ وَأَمْوَالٌ اقْتَرَفْتُمُوهَا وَتِجَارَةٌ تَخْشَوْنَ كَسَادَهَا وَمَسَاكِنُ تَرْضَوْنَهَا أَحَبَّ إِلَيْكُمْ مِنَ اللَّهِ وَرَسُولِهِ وَجِهَادٍ فِي سَبِيلِهِ فَتَرَبَّصُوا حَتَّىٰ يَأْتِيَ اللَّهُ بِأَمْرِهِ ۗ وَاللَّهُ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْفَاسِقِينَ"

أُذِنَ لِلَّذِينَ يُقَاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا ۚ وَإِنَّ اللَّهَ عَلَىٰ نَصْرِهِمْ لَقَدِير" "

صدق الله العظيم

ثانيا :

المستهزئون بالمقاومة الفلسطينية والساخرون من المجاهدين

يقولون صواريخ القسام دي بمب عيد وملهاش لزمة وملهاش معنى ومبتعملش حاجة

رغم ان ادعاءاتهم خاطئة وما كلامهم إلا تثبيط للمجاهدين وتعظيم في قوة إسرائيل ليرعبوا المؤمنين ويثبطوهم عن الجهاد

لكن وإن يكن قليل ما يفعل القسام .. فإنهم يفعلون أقصى ما بوسعهم في ظل حصار فُرِض عليهم من مصر واسرائيل .. حصار بجميع أنواعه .. واقتصاد منعدم .. ومراقبة ومحاربة ومع ذلك نجحوا في صناعة اسلحة محلية للدفاع عن انفسهم .. ونجحوا في صنع أول طائرة بدون طيار باعتراف اسرائيلي

اذا كنتم تستصغرون إمكانياتهم فماذا فعلتم بإمكانياتكم وأسلحتكم؟ وماذا فعل العرب جميعا؟ ..
سلمت منكم اسرائيل
ووالله إن لقليلهم خير من كثيركم

ماذا إن كان هذا كل ما يملكون ! .. شوفو قول الله تعالي في سورة التوبة : " الذين يلمزون المطوعين من المؤمنين في الصدقات والذين لا يجدون إلا جهدهم فيسخرون منهم سخر الله منهم ولهم عذاب أليم ( 79 ) "
كانت هذه من صفات المنافقين .. السخرية من قليل المتصدقين .. فكروا في معناها كويس

رغم اصراري أن ما وصلوا إليه ليس بقليل بفضل الله

عندما يختبئ الصهاينة في ملاجئ تحت الأرض وينشر الذعر بينهم .. ولما ييجو يعملوا اجتماع دبلوماسي فيسمعوا صفارات الانذار فوقيهم ويعملوا الاجتماع تحت الأرض هل هذا قليل ؟!

دا غير ال***ى والمصابين من الجنود واللي اسرائيل بتحاول تداري وتغطي عليهم

وعن الخسائر الاقتصادية متعدووش

لما مطار بن غوريون اكبر مطار في اسرائيل يتقفل بسبب استهداف حماس والدول تمنع طياراتها من الذهاب لاسرائيل
ولما اسرائيل تعرض 60 مليار على غزة مقابل نزع السلاح منها

لكم أن تتخيلوا خوف الصهاينة من المقاومة برغم كبرهم

أهم تعليمات الصهاينة لجنودهم اوعو تقعوا ف الأسر .. بمعنى أصح : انفد بجلدك لو حسيت بخطر

هذه اسرائيل التي تعظمونها ..

ووالله إنهم لأجبن خلق الله وإن لم يشعروا بالأمان على ارض فلسطين سيتركونها لأنهم يعلمون انها ليست أرضهم ومش مستعدين يضحوا بروحهم عشانها .. واللي مش مصدقني يشوف الفيديو دا على سبيل المثال وليس على سبيل الحصر

https://www.youtube.com/watch?v=13zwbY4sCkg&hd=1

وفيديو آخر كان موجود في عدوان 2012 كان نكتة بمعنى الكلمة .. الجندي الصهيوني شاف الصاروخ القسامي ف السما قام جري من كتر الرعب في الطريق طسته عربية اسعاف ومات الحمد لله م***هوش الصاروخ و***ه الخوف

احنا اتعودنا ان اسرائيل بتعمل لنفسها ضجة اعلامية انها اقوى جيش واقوى جهاز مخابرات وكان نفس الكلام بيتقال لما هزمناهم في 73 .. أظن الرسالة وصلت

ثم إن (( معلش انا عارفة اني كلامي كتير بس دي تجميعة لكل حاجة عشان مرارتي الصغيرة ))
المهم كنت بقول ثم إن حماس لما هي طلعت أي كلام كدا وضعيفة وملهاش قيمة وصواريخها بمب عيد

كل مايحصل تفجير في اي مكان في مصر بتقولو حماس هي اللي عملته ازاي ؟ وهي اللي بت*** الجنود المصريين!

انا بحاول احط نفسي مكانكو وافكر بطريقتكو عشان اشوف الموضوع من كل الزوايا
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

ثالثا بقى

اللي بيحصل دا مؤامرة أمريكية قطرية صهيونية حمساوية تركية إخوانية افغانية وكتر الطحية في السلطة ياسطى عشان يحرجوا مصر.. او عشان يحتلوا مصر .. أو عشان يجرجروا رجلين مصر للحرب .. المهم ان الموضوع فيه مؤامرة على مصر
طبعا انا هكلم في النقطة دي على سبيل الفكاهة والفاصل الترفيهي عشان متزهقوش

واحد كان قاعد في البلاكونة بيشرب سيجارة يرجع يقوللي ايه اللي كنتي بتقوليه دا أقوللو دا سمك لبن تمر هندي
وبعدين السجاير اصلا حرام ياعم

المهم لو دا فعلا كلام حقيقي رغم اني مش عارفة بجد ازاي فيه ناس مصدقاه هم ليه معملوش المخطط الشرير دا في عدوان 2012 على الاقل كان ساعتها اللي ماسك مصر رئيس اخواني والمعبر مفتوح والدنيا بيس وزيتنا ف دقيقنا والكلام دا

وبعدين هل دا كلام منطقي؟؟ اسرائيل هتقول لحماس تعالي اضربيني وانا اضربك عشان نضحك على مصر .. دا ولا مخطط توم وجيري يا راجل بصراحة دا تفكير خمسيني
تقلعلي عين واقلعلك عين ونعيش عور احنا الاتنين

رابعا :

نرجع للجد تاني

طبعا الناس دي شتمت حماس لحد ما فطرت في صيامها بسبب انها رفضت المبادرة المصرية

ولو اتكلمنا بموضوعية المبادرة دي كانت في صالح اسرائيل فكانت طبيعي ترفضها وأنا عن نفسي أؤيد رفضها

يكفي إن اسرائيل شاركت في صياغتها وحماس كان كل ما عليها ان تقبل او ترفض - "رون بن يشاي" أحد أكبر المحللين العسكريين في إسرائيل، أكد على أن القاهرة ما كانت لتعلن عن هذه المبادرة رسميا لولا موافقة إسرائيل عليها بشكل مبدئي.

ومصر كانت ضامنة ان اسرائيل تفرج عن المعتقلين الفلسطينيين في صفقة شاليط ورجعت اسرائيل اعتقلتهم تاني ومصر مجابتش سيرة الافراج عنهم في المبادرة ودا كان طلب اساسي من مطالب المقاومة .. وكانت مصر هي الضامن لاتمام عملية الافراج

المبادرة كان فيها تجاهل لمطالب المقاومة الفلسطينية المشروعة ..
وكأن مصر بتضغط على غزة بالمعبر اللي قفلاه .. متضربوش اسرائيل وانا افتحلكو المعبر .. يا فرحتي
انا كمصرية بحب بلدي ونفسي افتخر بيها وبموقفها مع غزة شعرت بالخزي من الموقف دا

دا غير ان حكومة مصر من قبل كدا أعلنت بشكل رسمي ان حماس جماعة ارهابية .. وأهدرت دمهم .. يعني حلال ***هم أينما وجدوا لأنهم ارهابيين .. وبكدا تكون مصر أول دولة بعد اسرائيل تقر إن حماس جماعة ارهابية
هم فعلا ارهابيين .. يرهبون عدو الله وعدوكم
بدليل ان اسرائيل هي اللي بتقول عليهم ارهاب

فـ ازاي بقى حكومة مصر تبقى وسيط بعد الموقف دا ؟ طبيعي جدا انها كانت هتكون منحازة لاسرائيل ورغم كدا خالد مشعل لما طلع اتكلم قال لا زلنا نظن في مصر خيرا

وبسبب اشتراك الحكومة المصرية في حصار غزة قال يا شعب فلسطين نحن لن ننتظر العون من احد ولن ننتظر مساعدة من احد سنحارب اسرائيل وحدنا .. سنقاوم وحدنا ..

بزمتكم دا محسسكوش بالخذلان ؟

طبعا دلوقتي انا بقيت خاينة وكدا عشان بقول كلمة حق بس هتتقال بردو ومش هطبل وأغني للباطل أينما وجد

وبخصوص المبادرة يمكنكم قراءة المزيد هنا :
http://www.masralarabia.com/%D8%B5%D...85%D8%A7%D8%B3

خامسا واخيرا :

وانا اخترت ان النقطة دي تكون آخر نقطة لسبب
وهو إنه حتى لو حماس فعلا جماعة ارهابية كما تدعون هذا لا يبرر معارضة قصفها لاسرائيل
ولا يبرر الضغط عليها من الجانب المصري حتى لا تضرب اسرائيل .. وكان من الأولى أن نشترط ألا تضرب مصر ولا تحاربنا
وكفى بهذا دليل واعتراف مصري أن حماس جماعة تحارب اسرائيل وليس مصر
ولو كانت تعادي مصر لكان من الأولى ان تشترط مصر ألا تقصفها مقابل فتح المعبر !

العالم كله يعرف أن حماس أنشئت فقط لمقاومة الإحتلال الصهيوني .. وإن هدفها الوحيد هو تحرير فلسطين
مستحيل أن يتركوا أراضيهم .. قرروا أن يموتو دفاعا عنها

وطبعا للأسف الشديد ما اكثر الناس اللي بتستمع لإعلامنا المصري الجميل

وعن الإعلام المصري حدث ولا حرج

- لما محرر جريدة الاهرام يكتب في تويتر الله يعينك يا نتنياهو ربنا يكتر من أمثالك وتخلصنا من حماس الارهابية
- ويطلع أحمد موسى يقول انا بطالب السيسي بقصف غزة
- وتطلع حياة الدرديري تتكلم عن معاناة الاسرائيليين الكيوت العساسيل من حماس الارهابية
ومن دا كتيييييير

لا عذر لمن يصدق هؤلاء لا عذر لمن اتبعهم .. فالحقيقة واضحة زي الشمس

"يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا الْيَهُودَ وَالنَّصَارَىٰ أَوْلِيَاءَ ۘ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ ۚ وَمَنْ يَتَوَلَّهُمْ مِنْكُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ ۗ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ"

"ولا تركنوا إلى الذين ظلموا فتمسكم النار"

ألف دليل على كذب وافتراء الاعلاميين
وعلى سبيل المثال وليس الحصر
- لما الشهيد أحمد الجعبري يكون مستشهد عام 2012 في تجربة عامود السحاب وألاقي اعلامنا بيقول انه تم القبض على أحمد الجعبري يقوم بعمليات ارهابية في مصر
طبعا احنا ساعتها مسكتناش وعملنا حملة الحرية للشهيد أحمد الجعبري

واضح انهم بيشوفو اسرائيل بتكره مين وبيشتموا عليه لأن الجعبري دا دوخ اسرائيل على شاليط ولا عرفت تجيبه
دا غير قناة العبرية اللي بتقول على القدس أورشليم وبتقول على شهداء فلسطين ***ى :/

وبعدين لما حماس بتدخل مصر وبتفتح السجون وبت*** الجنود وبت*** الثوار وبتعمل تفجيرات وكانت بتيجي السيارة من غزة لحد رابعة محملة بالاسلحة من غير ماحد يلاحظ سبحان الله ! اومال جيشنا بيعمل ايه؟

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــــ

أنا خلصت كلامي
الناس اللي بتقول الكلام دا إتقوا الله ولا تكونوا كالذين كلما جاءتهم فتنة أركثوا فيها

قضية فلسطين مش سياسة
دا حق وباطل .. دا دين الله .. دا جهاد في سبيل الله ..

عدونا معروف مين فلا تتركوه وتسلطوا أفواهكم على المجاهدين المسلمين ..
ربما أنتم تقولون هذا وتحسبونه هينـًا وهو عند الله عظيم

إعقلوا الامور .. دول اخوتنا في الاسلام .. احنا مسلمين .. اسرائيل عدوتنا مش هم

دي نصيحتي ليكم وإن لم تستمعوا إليها فاعلموا أن المنافقين في الدرك الأسفل من النار

أنا قلت كل اللي عندي ومش هجادل في الموضوع دا مع حد تاني لأني عارفة إن فيه ناس مهما أكلمها وأفهمها مش هتسمع "ولو علم الله فيهم خيرا لأسمعهم ولو أسمعهم لتولوا وهم معرضون "

بس انا في الحقيقة مستغربة إن سب المقاومة الفلسطينية والافصاح عن عدم التعاطف مع الفلسطينيين بيتكتب هنا عادي كدا

اللهم بلغت اللهم فاشهد

وأسأل الله العظيم العون على خدمة دينه وأن يلحقني بالشهداء يا رب العالمين ويعين كل من أخلص وجهه لله على ذلك
شكرا لحسن استماعكم
قديم 18-07-2014, 10:43 AM
الصورة الرمزية صوت الحق
صوت الحق صوت الحق غير متواجد حالياً

رئيس مجلس الادارة ( سابقا )

صوت الحق is an unknown quantity at this point

هذا رائى الشخصى فقط
انت تجهل الف به سياسة
وعاطفى اكثر من العاطفة
انصحك ان تقرا فى كتب التاريخ القديم والحديث
واجلس فى البلكونة واشرب السجارة بحريتك
قديم 18-07-2014, 11:17 PM
الصورة الرمزية aymaan noor
aymaan noor aymaan noor غير متواجد حالياً
رئيس مجلس الادارة

aymaan noor is a glorious beacon of lightaymaan noor is a glorious beacon of light

جزيل شكرى وتقديرى لحضرتك على هذا المقال الرائع
و أسمحى لى فقط أن أضع بين يديك نص المبادرة المصرية المطروحة و المرفوضة من قبل حماس و فصائل المقاومة فى غزة ،

أولا : انطلاقاً من المسئولية التاريخية لمصر... وإيماناً منها بأهمية تحقيق السلام في المنطقة وحرصاً على أرواح الأبرياء وحقنا للدماء، تدعو مصر كل من إسرائيل والفصائل الفلسطينية إلى وقف فورى لإطلاق النار، نظراً لأن تصعيد المواقف والقتـل والقتـل المضاد وما سيسفر عنه من ضحايا لن يكون في صالح أى من الطرفين.
ومن هذا المنطلق يلتزم الطرفان خلال فترة وقف إطلاق النار بالآتى:
أ-​تقوم إسرائيل بوقف جميع الأعمال العدائية (Hostilities) على قطاع غزة برأ وبحراً وجواً، مع التأكيد على عدم تنفيذ أى عمليات اجتياح برى لقطاع غزة أو استهداف المدنيين.
ب-​تقوم كافة الفصائل الفلسطينية في قطاع غزة بإيقاف جميع الأعمال العدائية (Hostilities) من قطاع غزة تجاه إسرائيل جواً، وبحراً، وبراً، وتحت الأرض، مع التأكيد على إيقاف إطلاق الصواريخ بمختلف أنواعها والهجمات على الحدود أو استهداف المدنيين.
ج- فتح المعابر وتسهيل حركة عبور الأشخاص والبضائع عبر المعابر الحدودية في ضوء استقرار الأوضاع الأمنية على الأرض.
د- أما باقي القضايا بما في ذلك موضوع الأمن سيتم بحثها مع الطرفين.
ثانيا -​أسلوب تنفيذ المبادرة:
أ-​تحددت سعت 0600 يوم 15 /7/2014 (طبقاً للتوقيت العالمي) لبدء تنفيذ تفاهمات التهدئة بين الطرفين، على أن يتم إيقاف إطلاق النار خلال 12 ساعة من إعلان المبادرة المصرية وقبول الطرفين بها دون شروط مسبقة.
ب-​يتم استقبال وفود رفيعة المستوى من الحكومة الإسرائيلية والفصائل الفلسطينية في القاهرة خلال 48 ساعة منذ بدء تنفيذ المبادرة لاستكمال مباحثات تثبيت وقف إطلاق النار واستكمال إجراءات بناء الثقة بين الطرفين، على أن تتم المباحثات مع الطرفين كل على حدة (طبقاً لتفاهمات تثبيت التهدئة بالقاهرة عام 2012).
جـ-​يلتزم الطرفان بعدم القيام بأى أعمال من شأنها التأثير بالسلب على تنفيذ التفاهمات، وتحصل مصر على ضمانات من الطرفين بالالتزام بما يتم الاتفاق عليه، ومتابعة تنفيذها ومراجعة أى من الطرفين حال القيام بأى أعمال تعرقل استقرارها.
قديم 19-07-2014, 02:52 AM
الصورة الرمزية محمد محمود بدر
محمد محمود بدر محمد محمود بدر غير متواجد حالياً
نجم العطاء

محمد محمود بدر is just really nice

للاسف الشديد جدا
ان اصبحت القضية الفلسطينية كلها مجسده فى حركة حماس
للاسف الشديد أيضا
ان اصبح التعاطف المصرى مع الشعب الفلسطينى الشقيق فى اقل مستوياته بسبب انتماءات الحركة الاخوانية الذى اضر بالمقاومة ولم يكسبها اى شئ
شكرا على المقال
قديم 21-07-2014, 07:35 PM
الصورة الرمزية هاوى إبداع
هاوى إبداع هاوى إبداع غير متواجد حالياً
طـــب الأزهــــــر
العضو المميز للقسم الطبى لعام 2014

هاوى إبداع has a spectacular aura about

اول مره ف حياتي اقري موضوع طويل كدا
بصراحه ربنا يباركلك
كويس ان فيه حد لسه بيفكر زيك كدا
وانا خلاص مبقاش يهمني ابقي فاهم سياسيه او اكون متمكن فيها
مش لازم كلنا نروح ندرس "سياسه" عشان نعرف الحق فين
مقالك جميل جدا
وبارك الله فيك
قديم 21-07-2014, 08:44 PM
الصورة الرمزية عاشقه الاقصى1
عاشقه الاقصى1 عاشقه الاقصى1 غير متواجد حالياً
طالبه جامعيه بكليه الصيدله

عاشقه الاقصى1 is on a distinguished road

توبيك اكثر من رائع

جزاكم الله خيرا

قديم 21-07-2014, 09:11 PM
hragaey hragaey غير متواجد حالياً
عضو متواصل

hragaey is an unknown quantity at this point

أهم حاجة عشان تعرف ان كاتب المقال اخوانى إنه يتكلم ويروح مستشهد من القران وبعد كدة تكمل اللعبة خاف من ربنا خاف من النار اليح عشان يلعب على عاطفة القارئ لا عقله
لا أحد ضد الفلسطينيين أو ضد قضيتهم
بل انا ضد م*** انسان حتى لو كان يعبد البقرة
نتكلم سياسة
أولا: اسرئيل تقصف حماس وحماس ترد
بس للعلم دى وقعت منك حماس اللى ضربت الأول بس للعلم
من قال لك اننا لا نعرف ان اسرائيل عدو
هل هذا اكتشاف علمى جديد
ثانيا: بالنسبة للجهاد اليس له شروط ام انك فقط تمارس جهاد الكيبورد فتجد المجاهدين على الكمبيوتر بالملايين وساعة الجد اذهب انت وربك فقاتلوا مش كدة برضه ام ان الجهاد فى سوريا والعراق حلو والجهاد فى اسرائيل كخة لم نسمع عن داعش فلسطين وسرايا القدس تضرب فى مصر الجهاد حلو مفيش كلام صح مسمعتش كلمة تعاطفك لوحده مش كفاية طريق غزة اهه ولو معكش مصاريف نجمع لك مش غالية يعنى
ثالثا: انت مش عاجبك المبادرة المصرية واتحداك تجيب الفرق بينها ومبادرة مرسى اللى وافقت حماس عليها ستجد لا فرق اطلاقا
وطبعا كلمة فى ودنك حماس عملت حركة 2012 عشان تعلم مرسى زعيم عربى
رابعا: سيادتك بتتكلم ومجبش سيرة حل ما المطلوب
خامسا: المعروف انك بتعمل اى هجوم لاهداف وتحقيق مطالب سيادتك مجبش الهدف والمطالب يعنى حماس طلعت الصبح ضربت صاروخين و***ت جنود وهى عارفة الرد الغبى بس بالمزاج
سادسا: للاسف انت تريد ان تزيد خسائر اسرائيل بش دى خطتها للتهويل ونص الخسائر غير حقيقة بس خسائر الفلسطينيين كام
سابعا: انت بتتريق على اللى بيقول مؤامرة ببساطة افهمها لك هى مش كيميا زيادة عدد سكان غزة على نسبة الارض تبشر بانفجار سكانى كلام تقيل نسهله يعنى السكان هيروحوا فين
حلين الاول تجاه اسرائيل وده لو فكرت فيها فسوة من الوقت مستحيل
الحل الثانى ياخدوا حتة من مصر وده الحل السهل بتاع مرسى

ياختصار اتحداك تجاوبنى على سؤالين عشان نخلص من الهرى اللى ملوش ستين لزمة
ما الفرق بين مباردة مرسى ومبادرة السيسى
ما الهدف من عمليات حماس يعنى المطلوب إيه!!!!
فى انتظار الرد
قديم 21-07-2014, 09:15 PM
الصورة الرمزية sheeps hunter
sheeps hunter sheeps hunter غير متواجد حالياً
عضو خبير

sheeps hunter is on a distinguished road

مقال لايتم التعامل معه سوي كونه تخاربف صيام .. lمع إيماني وإقراري بالأيات القرآنية التي تم توظيفها كنوع من التجارة والتي يتميز بها الإخوان عن سائر فصائل الشعب المصري وليس المقال هنا هو القضية فلن يغير من :-
1)فلسطين هي قضية مصر الأزلية ونصره الشعب الفلسطيني هو غاية شعب وكل من حكموا مصر
2) العدو الصهيوني الإسرائيلي هو العدو الأزلي لمصر ولاسلام مع يهود وتلك خقيقة لاتقبل النقاش
3) حماس حركة هي الفرع الخبيث من الأصل الأخبث الإخواني وكلاهما حركة إرهابية ولامناص
المقال بعد ذلك كله تشويه وفق رؤية الكاتب والناقلة للدور المصري في المبادرة التي رفضها السدنة الكبار .. من قادة حماس والذين يضحون يوميا بأرواح أهل فلسطين ولم نري أيا منهم وقد طاله سوي ملايين الدولارات من تدويل قضيتهم والإتجار بها علي كافة الطاولات .. طالما وجدت دولا وعذرا أني سمبتها دولا بتلك التفاهه وحكام يريدوا أن يجدوا لهامتهم طولا بجوار كعب جزمة السيسي .. ومصر .. والتي كانت مبادرتهم إزاحة الوجود المصري من القضية وأن تنتزع سيادتنا عن أرض مصرية في معبر رفح ويريدوه أن يكون تحت سيادة دولية .. فاكرينا إننا كبعض منهم من يأخذوا أوامر دخوله غرفه نومهم .. أشباه رجال .. ولكنهم ليسوا كذلك
كل هذا هو الهدف الخفي من المقال ومن نافلته التريكاوية .. وبرغم كوني أهلاوي متعصب كنت عاشقا لتريكة يوما .. فليهنأ بهؤلاء وهم كافين له وحياته التي إختارها .. وسط قطيع كلهم لايختلفون عن بعضهم البعض
قديم 23-07-2014, 05:30 PM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة هاوى إبداع مشاهدة المشاركة
اول مره ف حياتي اقري موضوع طويل كدا
بصراحه ربنا يباركلك
كويس ان فيه حد لسه بيفكر زيك كدا
وانا خلاص مبقاش يهمني ابقي فاهم سياسيه او اكون متمكن فيها
مش لازم كلنا نروح ندرس "سياسه" عشان نعرف الحق فين
مقالك جميل جدا
وبارك الله فيك
ههههههههه ايوة انا رغيت كتير

وبالنسبة للسياسة عادي مانا طلعت معرفش الف باء سياسة

الحق بين طبعا والسياسة دي حجة اي تخاذل اصلا

لاء وناس تانيين داخلة تتفزلك وتقولك عاوز تعرف اللي كاتب مقال اخواني هتلاقيه قال ايات قرآنية

والناس اصلا متعرفش اني مش اخوانية دانا ببايا من القوات المسلحة اصلا

بس لو هيقولو عليا اخوان طب اخوان اخوان اخوان

شكرا يا دكتور وسوري حتى ف الكومنت برغي
قديم 23-07-2014, 05:48 PM

اقتباس:
ياختصار اتحداك تجاوبنى على سؤالين عشان نخلص من الهرى اللى ملوش ستين لزمة
ما الفرق بين مباردة مرسى ومبادرة السيسى
ما الهدف من عمليات حماس يعنى المطلوب إيه!!!!
فى انتظار الرد
انا مقرتش غير الجزء دا لان الكومنت كبير فهرد عليه بغض النظر عن باقي الكلام التاني اللي اغلبه اساءة دون اي استناد

بصراحة مكنتش ناوية ارد على اي كومنت فيه اساءة بمبدأ الاعراض عن الجاهلين لكن هجاوب على الاسئلة

الفرق بين مبادرة الريس مرسي والمبادرة الأخيرة:
المبادرة تم وضعها بالاشتراك بين مصر واسرائيل مع استبعاد لحماس وبعد موافقة اسرائيل وامريكا تم عرضها على المقاومة !
الموقف باين والفرق واضح مرسي أيد غزة بكل صراحة
في 2012 اشترطت مصر منع اسرائيل من الاغتيالات بينما مبادرة السيسي تجاهلت هذا
وتجاهلت مصر الافراج عن اسرى احداث الضفة الغربية والتي كان قد تم الافراج عنهم في صفقة شاليط برعاية مصرية

والهدف من اللي بتعمله حماس واضح في المطالب وحقوق غزة وهي كالآتي :
- رفع الحصار
- عدم تكرار العدوان الاسرائيلي والاعتداءات مرة اخرى
- الافراج عن الاسرى

اديني جاوبت

مش معضلة يعني الاسئلة ولا حاجة
قديم 23-07-2014, 05:49 PM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عاشقه الاقصى1 مشاهدة المشاركة
توبيك اكثر من رائع

جزاكم الله خيرا

جزانا واياكم يا عاشقة الاقصى
قديم 23-07-2014, 05:50 PM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aymaan noor مشاهدة المشاركة
جزيل شكرى وتقديرى لحضرتك على هذا المقال الرائع
و أسمحى لى فقط أن أضع بين يديك نص المبادرة المصرية المطروحة و المرفوضة من قبل حماس و فصائل المقاومة فى غزة ،

أولا : انطلاقاً من المسئولية التاريخية لمصر... وإيماناً منها بأهمية تحقيق السلام في المنطقة وحرصاً على أرواح الأبرياء وحقنا للدماء، تدعو مصر كل من إسرائيل والفصائل الفلسطينية إلى وقف فورى لإطلاق النار، نظراً لأن تصعيد المواقف والقتـل والقتـل المضاد وما سيسفر عنه من ضحايا لن يكون في صالح أى من الطرفين.
ومن هذا المنطلق يلتزم الطرفان خلال فترة وقف إطلاق النار بالآتى:
أ-​تقوم إسرائيل بوقف جميع الأعمال العدائية (hostilities) على قطاع غزة برأ وبحراً وجواً، مع التأكيد على عدم تنفيذ أى عمليات اجتياح برى لقطاع غزة أو استهداف المدنيين.
ب-​تقوم كافة الفصائل الفلسطينية في قطاع غزة بإيقاف جميع الأعمال العدائية (hostilities) من قطاع غزة تجاه إسرائيل جواً، وبحراً، وبراً، وتحت الأرض، مع التأكيد على إيقاف إطلاق الصواريخ بمختلف أنواعها والهجمات على الحدود أو استهداف المدنيين.
ج- فتح المعابر وتسهيل حركة عبور الأشخاص والبضائع عبر المعابر الحدودية في ضوء استقرار الأوضاع الأمنية على الأرض.
د- أما باقي القضايا بما في ذلك موضوع الأمن سيتم بحثها مع الطرفين.
ثانيا -​أسلوب تنفيذ المبادرة:
أ-​تحددت سعت 0600 يوم 15 /7/2014 (طبقاً للتوقيت العالمي) لبدء تنفيذ تفاهمات التهدئة بين الطرفين، على أن يتم إيقاف إطلاق النار خلال 12 ساعة من إعلان المبادرة المصرية وقبول الطرفين بها دون شروط مسبقة.
ب-​يتم استقبال وفود رفيعة المستوى من الحكومة الإسرائيلية والفصائل الفلسطينية في القاهرة خلال 48 ساعة منذ بدء تنفيذ المبادرة لاستكمال مباحثات تثبيت وقف إطلاق النار واستكمال إجراءات بناء الثقة بين الطرفين، على أن تتم المباحثات مع الطرفين كل على حدة (طبقاً لتفاهمات تثبيت التهدئة بالقاهرة عام 2012).
جـ-​يلتزم الطرفان بعدم القيام بأى أعمال من شأنها التأثير بالسلب على تنفيذ التفاهمات، وتحصل مصر على ضمانات من الطرفين بالالتزام بما يتم الاتفاق عليه، ومتابعة تنفيذها ومراجعة أى من الطرفين حال القيام بأى أعمال تعرقل استقرارها.
شكرا على المشاركة الطيبة
قديم 23-07-2014, 10:48 PM
الصورة الرمزية هاوى إبداع
هاوى إبداع هاوى إبداع غير متواجد حالياً
طـــب الأزهــــــر
العضو المميز للقسم الطبى لعام 2014

هاوى إبداع has a spectacular aura about

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة LoOoLy El Treikawya مشاهدة المشاركة
ههههههههه ايوة انا رغيت كتير

وبالنسبة للسياسة عادي مانا طلعت معرفش الف باء سياسة

الحق بين طبعا والسياسة دي حجة اي تخاذل اصلا

لاء وناس تانيين داخلة تتفزلك وتقولك عاوز تعرف اللي كاتب مقال اخواني هتلاقيه قال ايات قرآنية

والناس اصلا متعرفش اني مش اخوانية دانا ببايا من القوات المسلحة اصلا

بس لو هيقولو عليا اخوان طب اخوان اخوان اخوان

شكرا يا دكتور وسوري حتى ف الكومنت برغي

من القوات المسلحه
من القوات المسلحه
ع فكره حماس دي اخوان وارهابيه ومتفقين مع اسرائيل عشان يخلصوا ع غزه
قديم 23-07-2014, 10:55 PM
hragaey hragaey غير متواجد حالياً
عضو متواصل

hragaey is an unknown quantity at this point

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة loooly el treikawya مشاهدة المشاركة
انا مقرتش غير الجزء دا لان الكومنت كبير فهرد عليه بغض النظر عن باقي الكلام التاني اللي اغلبه اساءة دون اي استناد

بصراحة مكنتش ناوية ارد على اي كومنت فيه اساءة بمبدأ الاعراض عن الجاهلين لكن هجاوب على الاسئلة

الفرق بين مبادرة الريس مرسي والمبادرة الأخيرة:
المبادرة تم وضعها بالاشتراك بين مصر واسرائيل مع استبعاد لحماس وبعد موافقة اسرائيل وامريكا تم عرضها على المقاومة !
الموقف باين والفرق واضح مرسي أيد غزة بكل صراحة
في 2012 اشترطت مصر منع اسرائيل من الاغتيالات بينما مبادرة السيسي تجاهلت هذا
وتجاهلت مصر الافراج عن اسرى احداث الضفة الغربية والتي كان قد تم الافراج عنهم في صفقة شاليط برعاية مصرية

والهدف من اللي بتعمله حماس واضح في المطالب وحقوق غزة وهي كالآتي :
- رفع الحصار
- عدم تكرار العدوان الاسرائيلي والاعتداءات مرة اخرى
- الافراج عن الاسرى

اديني جاوبت

مش معضلة يعني الاسئلة ولا حاجة
طالما مقرتيش عرفتى انه اساءة منين
ومرسى اسمه المخلوع أو المعزول الجاسوس
ومبدأ الاعراض عن الجاهلين اسلوب كويس بس هقولك مين الجاهل
الجاهل لما تساله عن حاجة يجاوب بحاجة تانية او يقول أى كلام أو يفتى بغير علم
سألتك عن الفرق قلتى اى كلام وفتيتى بغير علم
اتمنى تعرضى شروط الصلح والمبادرة بتاعة مرسى والسيسى عشان تعرفى الفرق
وبلاش كلام بدون دليل وفتى هو عباس مش رئيس فلسطين برضه وكان مشترك فى المبادرة وكذلك الدول العربية

ثانيا: هدف حماس هو كما قلتى عدم تكرار العدوان الاسرائيلى
هو مين بدأ ده واضح ان سيادتك مش متابعة حاجة خالص ولسة صاحية من النوم وبتفتى أو نظام الاخوان ي***وا القتيل ويعملوا انهم مظاليم
والأسرى كانوا فين فى اتفاقية مرسى اساسا
رفع الحصار: أى حصار ما هو الوضع نفسه مستمر من ايام محمد مرسى
الجديد الوحيد هو الانفاق استنى كدة ايوة برافو عليكى عايزانا نفتحها على البحرى لحماس
انتى متأكدة انك مصرية
فى انتظار عرض الشروط فى المبادرتين
وانتظار سبب ما تفعله حماس

قديم 25-07-2014, 04:13 AM

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة هاوى إبداع مشاهدة المشاركة

من القوات المسلحه
من القوات المسلحه