اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > القسم الإداري > أرشيف المنتدى

أرشيف المنتدى هنا نقل الموضوعات المكررة والروابط التى لا تعمل

 
 
أدوات الموضوع ابحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
  #1  
قديم 22-02-2014, 04:02 PM
الصورة الرمزية عبقرينو الكيميائية
عبقرينو الكيميائية عبقرينو الكيميائية غير متواجد حالياً
عضو نشيط
 
تاريخ التسجيل: Jan 2014
المشاركات: 155
معدل تقييم المستوى: 12
عبقرينو الكيميائية is on a distinguished road
افتراضي

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مروة محمد فراج مشاهدة المشاركة
قصة رااااااائعة والله
انا قريتها من اولها
ومتابعة مع حضرتك
ان شاء الله
__________________
  #2  
قديم 02-03-2014, 11:30 AM
الصورة الرمزية عبقرينو الكيميائية
عبقرينو الكيميائية عبقرينو الكيميائية غير متواجد حالياً
عضو نشيط
 
تاريخ التسجيل: Jan 2014
المشاركات: 155
معدل تقييم المستوى: 12
عبقرينو الكيميائية is on a distinguished road
Present

يارب تعجبكم
الحلقة
الثانية والعشون
النهاية
**************
من قصة
(همتي في دعوتي )
---------------------

عائشة : انا كنت عايزة اقولك
اني اخويا معاذ
عايز يتقدم لك

حفصة :اييييييييييييه !!!!!!!

عائشة :ايه مش موفقة
حفصة:لا اصلي اتفجأت

عائشة :طب يا حبي خدي وقتك
وردي عليه

وفتحت حفصة الرسالة
لقيتها من منال
بتطلب منها
تسمحها لانها كدبت عليها
المقابلة الي فاتت
وحفصة تكلمها
راحت

راحت حفصة بسرعة تكلم نجوي
عشان يلقوا حل

************ والصبح **********

راحوا الكلية
حفصة :وبعدين يا نجوي
نجوي :ولا اعرف
انا مش عارفة باباكي
مصر ع ابن عمك كده ليه
هو لسه في جواز كده
ده غير عائشة
هنعمل اييييييييه ؟؟؟؟؟؟

حفصة :مش عارفة
كمان منال مش عارفة عايزة ايه
والحقيقة مش عارفة اكلمها
عشان متكونش مشكلة تاني

نجوي :اقولك تعالي نروح
حفصة :تعالي معايا البيت
نجوي :اوك

وروحت حفصة مع نجوي
واقعدوا يفكروا كتييير اوووي

وبليل بقي
جرس بيت حفصة رن
قامت اخت حفصة تفتح
ودخل الضيوف
وخرجت حفصة مع نجوي
عشان توصلها

ميييييييين
مش معقول !!!!!!!!!!!!!
اسلام ومنال والدهم ووالدتهم

منال :انا اسفة اني جيت يا حفصة
بس طلبت منك تكلمني
ومكلمتنيش قررنا نيجي

والد حفصة : والله احنا نتشرف بيكم
بس هو في ظروف كده

حفصة :تتشرفوا بي اييييه !!!!!!!!!!!
اسلام:طالبك للجواز

وهنا بقي حفصة ونجوي
لحظة جنون
بصوا لبعض واقعدوا يضحكوا

والدها :بتضحكوا علي ايه
حفصة :لا مفيش
والدها :ردي يا بنت

نجوي :يا عمي اصل حضرتك
عايز تجوزها لشريف ابن عمها
ولسه بنت شيخها
مكلمها تخطبها لاخوها معاذ
واستاذ اسلام جاي يتقدم لها
هي بقي تعمل اييييييييه !!!!!!!!!!!!!

والدها : طيب احنا محتاجين
وقت نفكر لو سمحتوا

والد اسلام: الوقت مع حضرتكم زي ما تحبوا
بس يا حفصة يابنتي عايزك تعرفي
انك غيرتي كتير في ابني
واتمني تكوني زوجته ونتشرف بيكم اووووي

نجوي :انا لازم امش بقي سلام

والد :حفصة انتي مقولتيش لي ليييه
ع موضوع معاذ ده
حفصة :بابا عائشة لسه مكلماني امبارح بليل
وبصراحة مش عارفة ارد ازاي
والدها :لحد دلوقتي انتي هتجوزي ابن عمك

حفصة :يايابا
حرام والله

ودخلت تعيط تاني
يعني يارب اتنين
ملتزمين وروح لواحد مبصليش
اعمل اييييييه ؟؟؟؟؟؟؟

وفجأة **************

باب اوضتها بيخبط ادخل
سهيلة اختها

سهيلة :حفصة عايزة اقولك حاجة
حفصة :قولي
سهيلة :انا ممكن اتجوز شريف
اصلا احنا ع طول في الجامعة مع بعض
حفصة :طيب ما تقولي لبابا
سهيلة : خايفة بصراحة
حفصة :طب وشريف
سهيلة :يابنتي بصراحة شريف
شيفك معقدة ومش طايقك
حفصة :الحمد لله

بصي بقي يا اسو
انا هطلع اقول لبابا
اني مستحيل اتجوزه
خلي سهيلة
وهما الي اتنين
من سن بعض
واروح منادية عليكي
وتروحي تقولي امري لله عشان
مش تزعل يابابا

ايييه رايك ؟؟؟؟؟

سهيلة :يا خربيت دماغك
انا موفقة
حفصة :طب يالا ع التطبيق

ونفذت حفصة وسهيلة الخطة بالضبط
ونجحت

وكملت حفصة الخطة
حفصة :سهيلة كلمي شريف
قوليله ع الي حصل

وكلمت سهيلة شريف
وشريف كلم والده
وتاني يوم شريف اتقدم لسهيلة
وخلصت حفصة من مشكلة

واتقبلت مع نجوي
حفصة :الحمد لله
خلصنا من حاجة
نجوي :اها هتعملي ايه بقي

حفصة :من غير تردد لازم ارد الجميل لشيخي
وده ابن شيخي ولي فضل كبير عليه

نجوي :حفصة بصي

هي حاجة محيرة اووي بس
انا شايفة انك مع اسلام افيد
ع الاقل تضمني انه ميرجعش تاني للغلط
ومعاذ ما شاء الله عليه اسرته ملتزمة اصلا
وهو اصلا بيشتغل كويس في الدعوة
المهم نعمل جنود جديدة للاسلام
تفيده ونزودها
لكن معاذ كده كده هيتجوز ملتزمة
لكن اسلام الله اعلم
معاذ في قد مه الي يصحح له طريقه زي والدته واخته
لكن اسلام لا

حفصة :بصي
انا اصلا اصلا
مش بفكر في الموضوع ده دلوقتي
ا بفر ارفض الي اتنين
اصلا انا عايزة اكمل الجامعة

نجوي :يعني انتي
هتروحي تجوزي الصبح
ما هو اكيد هيكون في فترة خطوبة
وكتب كتاب
يعني تكوني خلصتي

حفصة :انا هرفضهم الي اتنين

نجوي :تكوني غبية

حفصة :ياووه
خلاص بقي سيبك
انا عايزة افرح شوية
بالهم الي اتشالت من عليه
مش مصدقة اني مش هتجوز شريف
ياااااااه انا فرحانة

نجوي :اسكتي طيب
تلفوني بيرن

نجوي : سلام عليكم
بجد
لالالالالا
محدش قالي
طبعا
حالا واكون عندكم
ده يوم المني زي ما بيقوله

حفصة :ايه يابنتي مالك !!!!!

حفصة انا فرحانة اوي
احمد خطب النهارده
ورايح يجيب الشبكة
خلصت من حواره اخيرا
قولتلك انه بيحبني زي اخته
انا همشي بقي

حفصة :ماشي يا ستي
ربنا يفرحك ديما

ومشيت نجوي
ومن بعيد
كانت منال وعائشة بيقربوا ع حفصة

حفصة :اهلا اهلا
الحمد لله جيتوا في معاد واحد

فكروا بقي معايا
انا اعمل اييييييه ؟؟؟؟؟؟؟

عائشة :حفصة انا عارفة
انه قرار محير
بس استخيري كده
وخليها ع الله

منال :والله يا حفصة
انا نفسي تكوني
زوجة اخويا
بس ده قرارك

حفصة :وانا نفسي اخرج من الجو ده
وافرح ع الاقل النهارده
بصوا
ده رقم بابا
وده عنوان بيتنا
شوفه بقي
عشان انا تعبت من التفكير

حفصة كانت مخنوق اوي ومحتارة
وقررت تاخد اليوم الي بعده
اجازة من الكلية عشان تفكر

ونزلت حفصة تشتري كام كتاب
رجعت بيتها
لسه هتدخل اوضتها

ورن الجرس
تفتح الباب

حفصة :ميييين
اسلام ووالدته ووالده ومنال

حفصة:اهلا
اتفضلوا

والدها:اهلا
جيتوا ف المعاد بالضبط

وفي نفس اللحظة
يرن الجرس
يفتح والدها

معاذ ووالدته وعائشة
والدها :جيتوا في المعاد

حفص باندهاش :

معاد ايه يابابا !!!!!!
هو انت ماديهوم نفس المعاد

والدها:ايوووه
عشان يفكروا معنا

حفصة :كانت هتجنن
من تصرف والدها
ودخلت اوضتها

وراحت بسرعة جت نجوي
عشان يشوفه هيتصرفوه ازاي

وبعد شويه *******

ناده والدها عليهم

والدها:حفصة
معاذ بيقول
انه مش هيضايق خالص
لو رفضتيه
وبيقول رد الجميل لوالده
هيكون انك تكتري الدعاة
وتساعدي الناس وتقربيهم للدين
مش لازم رده انك تكوني زوجة ابنه

ها ؟؟؟؟
ايه قرارك ؟؟؟؟؟؟

حفصة بتبص لنجوي
نجوي اتسرعت وخدت قرار

نجوي :طيب ممكن كل واحد يقولنا رايه

حفصة:يابنتي انا هتجوز
احنا مش في مجلس الشعب
دي جوازة يا حجة
مش استتاء ع الدستور

نجوي :اسكتي انتي

وفي الجو الكوميدي ده
الكل كان رايه
ان حفصة تتجوز اسلام

ووفقت حفصة
واسلام فرح جدا
وقرروا ان الخطوبة تكون وقت صغير
وبعيدها كتب كتاب
وبعد الكلية
الزواج

حفصة كانت مندهشة جدا
ونجوي كانت فرحانة اووي
واسلام كان ميت من الفرحة
اخيرا هيتعرف ع البنوتة
الي غيرت حياته

وعدت الايام
وفي يوم

حفصة:الو
يانجوي تعالي يابنتي
انا مستنياكي في بيتكوم

نجوي :بتنا
ليييه !!!!!!
حفصة :يعني هتطرودني يانجوي

نجوي :لا ياحفصة بس مستغربة

حفصة :تعالي بس
عشان عايزاكي في موضوع

نجوي :ربنا يستر من موضيعك

ووصلت نجوي البيت
ولقيت مييييين !!!!!!!!!!!

نجوي :هاني
عايز ايييه ؟؟؟؟؟

هاني :جاي اتقدم لك
واخطبك
زي ما كنتي بتتمني

نجوي :مين قل اني هقبلك

هاني :حفصة

نجوي بتبوص ع حفصة
نظرة شريرة >
ومخبية الفرحة جوه عنيها =D

حفصة:وفقي بقي يانجوي
عشان نعمل فرحنا مع بعض =D

هاني :بالله عليكي يانجوي =D

والد نجوي :وانا موافق يا نجوي
يالا خليني اخلص منك =D

نجوي بابتسامة :وانا موفقة

وعدت الايام
وهما الي اربعة
بيحققوا نجاحات في الدعوة كبيرة جدا
وفرحانبيييين جداااااااا =D

وفي يوم فرحهم
طبعا كان اسلامي =D
وكان يوم واحد =D

وبعد ايام قليلة
قرروا ينشروا الاسلام
بره مصر =D
في كل بلاد العالم
وكان ديما اسلام بيساعدهم بالفلوس =D
ومعاذ كان فرحان جدا
وكانوا بيروح له
لما بتختلط عليهم اي شبهة =D

وكملوا حياتهم
في الدعوة للاسلام
واكيد كانت اخرتها =D
-
-
-
-
الجنة ♥

*********************
*********************

وخلصت قصتنا
يارب تكون عجبتكم
واستفدتوا منها

وقولوا لي رايكم
بقي =D
يارب تعجبكم
الحلقة
الثانية والعشون
النهاية
**************
من قصة
(همتي في دعوتي )
---------------------

عائشة : انا كنت عايزة اقولك
اني اخويا معاذ
عايز يتقدم لك

حفصة :اييييييييييييه !!!!!!!

عائشة :ايه مش موفقة
حفصة:لا اصلي اتفجأت

عائشة :طب يا حبي خدي وقتك
وردي عليه

وفتحت حفصة الرسالة
لقيتها من منال
بتطلب منها
تسمحها لانها كدبت عليها
المقابلة الي فاتت
وحفصة تكلمها
راحت

راحت حفصة بسرعة تكلم نجوي
عشان يلقوا حل

************ والصبح **********

راحوا الكلية
حفصة :وبعدين يا نجوي
نجوي :ولا اعرف
انا مش عارفة باباكي
مصر ع ابن عمك كده ليه
هو لسه في جواز كده
ده غير عائشة
هنعمل اييييييييه ؟؟؟؟؟؟

حفصة :مش عارفة
كمان منال مش عارفة عايزة ايه
والحقيقة مش عارفة اكلمها
عشان متكونش مشكلة تاني

نجوي :اقولك تعالي نروح
حفصة :تعالي معايا البيت
نجوي :اوك

وروحت حفصة مع نجوي
واقعدوا يفكروا كتييير اوووي

وبليل بقي
جرس بيت حفصة رن
قامت اخت حفصة تفتح
ودخل الضيوف
وخرجت حفصة مع نجوي
عشان توصلها

ميييييييين
مش معقول !!!!!!!!!!!!!
اسلام ومنال والدهم ووالدتهم

منال :انا اسفة اني جيت يا حفصة
بس طلبت منك تكلمني
ومكلمتنيش قررنا نيجي

والد حفصة : والله احنا نتشرف بيكم
بس هو في ظروف كده

حفصة :تتشرفوا بي اييييه !!!!!!!!!!!
اسلام:طالبك للجواز

وهنا بقي حفصة ونجوي
لحظة جنون
بصوا لبعض واقعدوا يضحكوا

والدها :بتضحكوا علي ايه
حفصة :لا مفيش
والدها :ردي يا بنت

نجوي :يا عمي اصل حضرتك
عايز تجوزها لشريف ابن عمها
ولسه بنت شيخها
مكلمها تخطبها لاخوها معاذ
واستاذ اسلام جاي يتقدم لها
هي بقي تعمل اييييييييه !!!!!!!!!!!!!

والدها : طيب احنا محتاجين
وقت نفكر لو سمحتوا

والد اسلام: الوقت مع حضرتكم زي ما تحبوا
بس يا حفصة يابنتي عايزك تعرفي
انك غيرتي كتير في ابني
واتمني تكوني زوجته ونتشرف بيكم اووووي

نجوي :انا لازم امش بقي سلام

والد :حفصة انتي مقولتيش لي ليييه
ع موضوع معاذ ده
حفصة :بابا عائشة لسه مكلماني امبارح بليل
وبصراحة مش عارفة ارد ازاي
والدها :لحد دلوقتي انتي هتجوزي ابن عمك

حفصة :يايابا
حرام والله

ودخلت تعيط تاني
يعني يارب اتنين
ملتزمين وروح لواحد مبصليش
اعمل اييييييه ؟؟؟؟؟؟؟

وفجأة **************

باب اوضتها بيخبط ادخل
سهيلة اختها

سهيلة :حفصة عايزة اقولك حاجة
حفصة :قولي
سهيلة :انا ممكن اتجوز شريف
اصلا احنا ع طول في الجامعة مع بعض
حفصة :طيب ما تقولي لبابا
سهيلة : خايفة بصراحة
حفصة :طب وشريف
سهيلة :يابنتي بصراحة شريف
شيفك معقدة ومش طايقك
حفصة :الحمد لله

بصي بقي يا اسو
انا هطلع اقول لبابا
اني مستحيل اتجوزه
خلي سهيلة
وهما الي اتنين
من سن بعض
واروح منادية عليكي
وتروحي تقولي امري لله عشان
مش تزعل يابابا

ايييه رايك ؟؟؟؟؟

سهيلة :يا خربيت دماغك
انا موفقة
حفصة :طب يالا ع التطبيق

ونفذت حفصة وسهيلة الخطة بالضبط
ونجحت

وكملت حفصة الخطة
حفصة :سهيلة كلمي شريف
قوليله ع الي حصل

وكلمت سهيلة شريف
وشريف كلم والده
وتاني يوم شريف اتقدم لسهيلة
وخلصت حفصة من مشكلة

واتقبلت مع نجوي
حفصة :الحمد لله
خلصنا من حاجة
نجوي :اها هتعملي ايه بقي

حفصة :من غير تردد لازم ارد الجميل لشيخي
وده ابن شيخي ولي فضل كبير عليه

نجوي :حفصة بصي

هي حاجة محيرة اووي بس
انا شايفة انك مع اسلام افيد
ع الاقل تضمني انه ميرجعش تاني للغلط
ومعاذ ما شاء الله عليه اسرته ملتزمة اصلا
وهو اصلا بيشتغل كويس في الدعوة
المهم نعمل جنود جديدة للاسلام
تفيده ونزودها
لكن معاذ كده كده هيتجوز ملتزمة
لكن اسلام الله اعلم
معاذ في قد مه الي يصحح له طريقه زي والدته واخته
لكن اسلام لا

حفصة :بصي
انا اصلا اصلا
مش بفكر في الموضوع ده دلوقتي
ا بفر ارفض الي اتنين
اصلا انا عايزة اكمل الجامعة

نجوي :يعني انتي
هتروحي تجوزي الصبح
ما هو اكيد هيكون في فترة خطوبة
وكتب كتاب
يعني تكوني خلصتي

حفصة :انا هرفضهم الي اتنين

نجوي :تكوني غبية

حفصة :ياووه
خلاص بقي سيبك
انا عايزة افرح شوية
بالهم الي اتشالت من عليه
مش مصدقة اني مش هتجوز شريف
ياااااااه انا فرحانة

نجوي :اسكتي طيب
تلفوني بيرن

نجوي : سلام عليكم
بجد =D
لالالالالا
محدش قالي
طبعا
حالا واكون عندكم
ده يوم المني زي ما بيقوله =D

حفصة :ايه يابنتي مالك !!!!!

حفصة انا فرحانة اوي =D
احمد خطب النهارده
ورايح يجيب الشبكة
خلصت من حواره اخيرا
قولتلك انه بيحبني زي اخته
انا همشي بقي =D

حفصة :ماشي يا ستي
ربنا يفرحك ديما =D

ومشيت نجوي
ومن بعيد
كانت منال وعائشة بيقربوا ع حفصة =D

حفصة :اهلا اهلا =D
الحمد لله جيتوا في معاد واحد

فكروا بقي معايا
انا اعمل اييييييه ؟؟؟؟؟؟؟ =D

عائشة :حفصة انا عارفة
انه قرار محير
بس استخيري كده
وخليها ع الله =D

منال :والله يا حفصة
انا نفسي تكوني
زوجة اخويا
بس ده قرارك =D

حفصة :وانا نفسي اخرج من الجو ده
وافرح ع الاقل النهارده =D
بصوا
ده رقم بابا
وده عنوان بيتنا
شوفه بقي
عشان انا تعبت من التفكير =D

حفصة كانت مخنوق اوي ومحتارة
وقررت تاخد اليوم الي بعده
اجازة من الكلية عشان تفكر

ونزلت حفصة تشتري كام كتاب
رجعت بيتها
لسه هتدخل اوضتها =D

ورن الجرس
تفتح الباب =D

حفصة :ميييين
اسلام ووالدته ووالده ومنال

حفصة:اهلا
اتفضلوا

والدها:اهلا
جيتوا ف المعاد بالضبط =D

وفي نفس اللحظة
يرن الجرس =D
يفتح والدها

معاذ ووالدته وعائشة
والدها :جيتوا في المعاد

حفص باندهاش :

معاد ايه يابابا !!!!!!
هو انت ماديهوم نفس المعاد

والدها:ايوووه =D
عشان يفكروا معنا =D

حفصة :كانت هتجنن
من تصرف والدها
ودخلت اوضتها

وراحت بسرعة جت نجوي
عشان يشوفه هيتصرفوه ازاي =D

وبعد شويه *******

ناده والدها عليهم

والدها:حفصة
معاذ بيقول
انه مش هيضايق خالص
لو رفضتيه
وبيقول رد الجميل لوالده
هيكون انك تكتري الدعاة
وتساعدي الناس وتقربيهم للدين
مش لازم رده انك تكوني زوجة ابنه =D

ها ؟؟؟؟
ايه قرارك ؟؟؟؟؟؟ =D

حفصة بتبص لنجوي
نجوي اتسرعت وخدت قرار =D

نجوي :طيب ممكن كل واحد يقولنا رايه =D

حفصة:يابنتي انا هتجوز
احنا مش في مجلس الشعب
دي جوازة يا حجة
مش استتاء ع الدستور =D

نجوي :اسكتي انتي
=D
وفي الجو الكوميدي ده :v
الكل كان رايه
ان حفصة تتجوز اسلام :v

ووفقت حفصة (y)
واسلام فرح جدا
وقرروا ان الخطوبة تكون وقت صغير
وبعيدها كتب كتاب
وبعد الكلية
الزواج

حفصة كانت مندهشة جدا =D
ونجوي كانت فرحانة اووي
واسلام كان ميت من الفرحة
اخيرا هيتعرف ع البنوتة
الي غيرت حياته ♥

وعدت الايام
وفي يوم

حفصة:الو
يانجوي تعالي يابنتي
انا مستنياكي في بيتكوم =D

نجوي :بتنا
ليييه !!!!!!
حفصة :يعني هتطرودني يانجوي =D

نجوي :لا ياحفصة بس مستغربة

حفصة :تعالي بس
عشان عايزاكي في موضوع =D

نجوي :ربنا يستر من موضيعك =D

ووصلت نجوي البيت
ولقيت مييييين !!!!!!!!!!! =D

نجوي :هاني
عايز ايييه ؟؟؟؟؟

هاني :جاي اتقدم لك
واخطبك
زي ما كنتي بتتمني =D

نجوي :مين قل اني هقبلك

هاني :حفصة =D

نجوي بتبوص ع حفصة
نظرة شريرة >
ومخبية الفرحة جوه عنيها =D

حفصة:وفقي بقي يانجوي
عشان نعمل فرحنا مع بعض =D

هاني :بالله عليكي يانجوي =D

والد نجوي :وانا موافق يا نجوي
يالا خليني اخلص منك =D

نجوي بابتسامة :وانا موفقة

وعدت الايام
وهما الي اربعة
بيحققوا نجاحات في الدعوة كبيرة جدا
وفرحانبيييين جداااااااا =D

وفي يوم فرحهم
طبعا كان اسلامي =D
وكان يوم واحد =D

وبعد ايام قليلة
قرروا ينشروا الاسلام
بره مصر =D
في كل بلاد العالم
وكان ديما اسلام بيساعدهم بالفلوس =D
ومعاذ كان فرحان جدا
وكانوا بيروح له
لما بتختلط عليهم اي شبهة =D

وكملوا حياتهم
في الدعوة للاسلام
واكيد كانت اخرتها =D
-
-
-
-
الجنة ♥

*********************
*********************

وخلصت قصتنا
يارب تكون عجبتكم
واستفدتوا منها

وقولوا لي رايكم
بقي =D
__________________
 

العلامات المرجعية


ضوابط المشاركة
لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
لا تستطيع الرد على المواضيع
لا يمكنك اضافة مرفقات
لا يمكنك تعديل مشاركاتك

BB code متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة

الانتقال السريع


جميع الأوقات بتوقيت GMT +2. الساعة الآن 07:17 PM.