اهلا وسهلا بك فى بوابة الثانوية العامة ... سجل الان

العودة   بوابة الثانوية العامة المصرية > الركن الإجتماعى > اجتماعيات طالب

اجتماعيات طالب قسم خاص بالطلاب للتعارف و تبادل المعارف و الحلول للمشكلات التعليمية

Prev المشاركة السابقة   المشاركة التالية Next
قديم 09-07-2009, 06:41 AM
basmet el rabi3 basmet el rabi3 غير متواجد حالياً
طالبة بكلية الهندسة

basmet el rabi3 is on a distinguished road
افتراضي م الثانوية للكلية.. مرحلة جديدة يا بنات

مبروك علينا جميعا ... إن شاء الله كلنا ناجحين فى الثانوية العامة .
حد فيكم فكر يا بنات فى المرحلة الجديدة اللى إحنا داخلين عليها ؟ أكيد شوية منكم فكروا . إيه إحساسكم ؟ فرحانين ؟ ده أكيد .... خايفين ؟ ممكن .... من إيه ؟ يمكن بتفكروا الجامعة عاملة إزاى , نظامها إزاى , المناهج و المحاضرات , الأساتذة و تشددهم و الصورة اللى إترسمت فى خيالنا عنهم . الزمالة ..... حطوا تحت دى بقى مليون خط !! طبعا الصحاب اللى كانوا معايا فى المدرسة مش حالاقيهم فى الكلية , و ضرورى لازم حاعرف ناس جداد ... يا رب وقعنى فى زملاء كويسين ... زملاء محترمين ... أعرف بنات صحابى خايفين من النقطة دى قوى , و كنا بنتكلم فيها كتير . تعرفوا ... أنا مش خايفة , و أخاف ليه ؟ أنا أقدر أفرض على اللى قدامى إنه يحترمنى و ده بتصرفاتى و طريقة كلامى و اللى مش عاجبه أو مش عاجبها تعرفنى زى ما أنا كده يدوروا على زميلة غيرى . أكبر نعمة ربنا يديها لأى بنت أو ولد هى الأب و الأم المتعقلين ... اللى بيتفهموا ولادهم و يكونوا قريبين منهم ... و أنا ألف حمد و شكر لك يا رب إنك اديتنى النعمة دى . ماما هى صاحبتى الأولى ... كتير من صحابى كانوا يستغربوا لما أحكى لهم على حاجة ... البنات بتعتبرها شخصية جدا و أقول لهم ماما قالت لى كذا أو عملت كذا ... يقولوا لى إنت هبلة , إنت ما لكيش شخصية مستقلة ... إنت ما تعرفيش تعملى لنفسك أسرار خاصة ... إنت نغة ....إنت ... إنت .
المهم شوية من البنات اصحابى دول وقعوا نفسهم فى مشاكل مجعلصة و مش حاطول عليكم فى الآخر خالص خالص أهاليهم هم اللى حلوا لهم المشاكل . طب و كان ليه من الأول .
البنت هى خط الدفاع الأول عن نفسها ... أيوة حتاخد وقت فى الأول لحد ما الكل يعرف شخصيتها ... لكن فى الآخر هى تقدر تبعد عن نفسها كل الحاجات اللى مش تمام .
يا ريت تدونى رأيكم ... و يا ريت البنات اللى سبقونا للجامعة يدونا خبرتهم ...

العلامات المرجعية