مشاهدة النسخة كاملة : مستشارك القانونـى

الصفحات : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 [43] 44 45 46 47

يوسرسيف
29-12-2015, 05:36 AM
لسادة الافاضل تحية طيبة وبعد ارجوالافادة اننى تغيبت يوم عن العمل فىشهر 9 2015 لظروف طارئة وتقدمت الى ادارةالمدرسة باحتسابه يوم اعتيادى ووافق مدير المدرسة وتوجهت الى مدير الادارة فوافق على الطلب فى حالة سماح الرصيد قانونا وتوجهت الى الاجازات وطلبت منهم وفقا للقانون الجديد بان الموظف له 7 ايام عارضه تبدامن 1/7/2015 حتى 30/6/2016 قالوا لم يجئ لنا اوراق بهذا وبناء عليه وافقت الاجازات وسمحت الرصيد بان لى رصيد اعتيادى يسمح بذلك وختمت الطلب من الادارة وقدمته لمحقق الشؤن القانونيه وقدمت له فاكس جهاز التنظيم والادارة بان من حق المعلم اجازة عارضهتبدا من 1/7/2015 وقلت فى التحقيق بان يحتسب هذا اليوم اجازة عارضة او اعتيادى وقدمت له موافقه جهة العمل ومدير الادارة والاجازات بان رصيدى من الاعتيادى يسمح بذلك فاخذ الطلب وارفقه بالمحضر وفوجئت بانه وقعت على عقوبتين خصم اليوم وانذار وتم الخصم وتظلمت ورفض التظلم ارجو الافادة ماذا افعل حيث ان القانون فى صفى بان لىاجدازة عارضه جديدة تبدا من شهر يوليو ولى رصيد اجازة اعتيادى ومعى طلب الموافقه ولكن الشؤن القانونيه متعنته وخصمته منى لا هى راضيه تنفذ القانون وتحتسبه اعتيادى ولا عارضه اجو الرد سريعا

يا مراري
29-12-2015, 09:34 AM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

في حالة رفض الموجه والموجه الاول التوقيع على الفواتير بعد توقيع اللجنة ومدير المدرسة ... مع العلم ان مجموع الفواتير لايتعدى 250 جنيه

سبب الرفض ... التعنت
ما هو التصرف القانوني الصحيح .. وماذا نفعل في هذه الحالة ؟؟؟
وهل يمكن امضائها من الموجه العام .. او الاكتفاء بامضاء اللجنة والمدير .... او مثلا يتم امضائها من التوجيه المالي والاداري في الادارة ؟؟؟؟؟

ما الحل مع هذا التعنت ...

osamaabdsalam
30-12-2015, 08:43 AM
عزيزي الاستاذ المحترم أ. اسامة .. ماذا لو كان احد زملائي بالمدرسة وهو مقيد على المرحلة الاعدادية ومنتدب داخل ب 4 حصص لتدريس للمرحلة الثانوية .. هل سيضطر الموجه لنقله مثلا بدل من نقلي ؟ أشكرك واسف على الاطالة لان الموضوع في نظري معقد جدا ومحدش عارف يوصل لقرار

لو كان أحد الزملاء بالمدرسةيقوم بتدريس المرحلة الثانوية
فينقل الأحدث تعيينا

osamaabdsalam
30-12-2015, 09:04 AM
لسادة الافاضل تحية طيبة وبعد ارجوالافادة اننى تغيبت يوم عن العمل فىشهر 9 2015 لظروف طارئة وتقدمت الى ادارةالمدرسة باحتسابه يوم اعتيادى ووافق مدير المدرسة وتوجهت الى مدير الادارة فوافق على الطلب فى حالة سماح الرصيد قانونا وتوجهت الى الاجازات وطلبت منهم وفقا للقانون الجديد بان الموظف له 7 ايام عارضه تبدامن 1/7/2015 حتى 30/6/2016 قالوا لم يجئ لنا اوراق بهذا وبناء عليه وافقت الاجازات وسمحت الرصيد بان لى رصيد اعتيادى يسمح بذلك وختمت الطلب من الادارة وقدمته لمحقق الشؤن القانونيه وقدمت له فاكس جهاز التنظيم والادارة بان من حق المعلم اجازة عارضهتبدا من 1/7/2015 وقلت فى التحقيق بان يحتسب هذا اليوم اجازة عارضة او اعتيادى وقدمت له موافقه جهة العمل ومدير الادارة والاجازات بان رصيدى من الاعتيادى يسمح بذلك فاخذ الطلب وارفقه بالمحضر وفوجئت بانه وقعت على عقوبتين خصم اليوم وانذار وتم الخصم وتظلمت ورفض التظلم ارجو الافادة ماذا افعل حيث ان القانون فى صفى بان لىاجدازة عارضه جديدة تبدا من شهر يوليو ولى رصيد اجازة اعتيادى ومعى طلب الموافقه ولكن الشؤن القانونيه متعنته وخصمته منى لا هى راضيه تنفذ القانون وتحتسبه اعتيادى ولا عارضه اجو الرد سريعا

يبدو أن القانون الجديد لم يصل للادارة بعد وقد استنفذت أجازاتك
وهذ يوضح من أسباب قرار الجزاء الموقع عليك

osamaabdsalam
30-12-2015, 09:08 AM

في حالة رفض الموجه والموجه الاول التوقيع على الفواتير بعد توقيع اللجنة ومدير المدرسة ... مع العلم ان مجموع الفواتير لايتعدى 250 جنيه

سبب الرفض ... التعنت
ما هو التصرف القانوني الصحيح .. وماذا نفعل في هذه الحالة ؟؟؟
وهل يمكن امضائها من الموجه العام .. او الاكتفاء بامضاء اللجنة والمدير .... او مثلا يتم امضائها من التوجيه المالي والاداري في الادارة ؟؟؟؟؟

ما الحل مع هذا التعنت ...

يكتفى توقيع اللجنة والمدير وعندما يقوم التوجيه المالى بزيارة المدرسة سيتم مراجعتها واعتمادها

ASHRAF SHANAN
30-12-2015, 11:43 AM
ما صحة ما يقال من استبعاد المعلمين من العلاوة التشجيعية

osamaabdsalam
02-01-2016, 07:31 AM
ما صحة ما يقال من استبعاد المعلمين من العلاوة التشجيعية

لاصحة لهذا الخبر

ASHRAF SHANAN
02-01-2016, 12:34 PM
لاصحة لهذا الخبر
شكرا استاذي الفاضل على الرد
ولكن ماذا يجب على فعله في حالة رفض الادارة التعليمية التابع لها من استلام كشوف العلاوة التشجيعية بحجة الاستبعاد

osamaabdsalam
02-01-2016, 09:14 PM
شكرا استاذي الفاضل على الرد
ولكن ماذا يجب على فعله في حالة رفض الادارة التعليمية التابع لها من استلام كشوف العلاوة التشجيعية بحجة الاستبعاد

إذا كان هناك خطاب من الادارة يطلب تحرير كشوف العلاوة التشجيعية-- فلا بد من استلامها

ASHRAF SHANAN
03-01-2016, 08:07 AM
إذا كان هناك خطاب من الادارة يطلب تحرير كشوف العلاوة التشجيعية-- فلا بد من استلامها

شكرا جزيلا على المتابعة لسيادتكم
وبالفعل هناك نشرة تم استلامها وعند تسليم الكشوف رفضوا استلامها بحجة ان النشرة خاصة بالإداريين فقط والمدرسين الذين لم يحصلو على الكادر مع العلم أن النشرة لن تذكر نهائيا هذا الكلام ... وشكرا لمعاليكم
وان أمكن سيادتكم إرسال النشرة الخاصة بالعلاوة التشجيعية لكي تكون وثيقة يعتمد عليها عند مخاطبة المسئولين.

osamaabdsalam
03-01-2016, 11:18 AM
شكرا جزيلا على المتابعة لسيادتكم
وبالفعل هناك نشرة تم استلامها وعند تسليم الكشوف رفضوا استلامها بحجة ان النشرة خاصة بالإداريين فقط والمدرسين الذين لم يحصلو على الكادر مع العلم أن النشرة لن تذكر نهائيا هذا الكلام ... وشكرا لمعاليكم
وان أمكن سيادتكم إرسال النشرة الخاصة بالعلاوة التشجيعية لكي تكون وثيقة يعتمد عليها عند مخاطبة المسئولين.

عليكم بقراءة
النشرة المسلمة للمدررسة تتضمن قواعد وشروط منح العلاوة التشجيعية

meroo2018
03-01-2016, 01:21 PM
السلام عليكم
استاذ اسامة بعد التحية

هل يجوز لمدرس الحاسب الالى فى المرحلة الابتدائية وهو مدرس نشاط وليس مادة اساسية تصحيح او تجميع مادة اخرى وهل هذا مخالف للقانون وما الدليل وشكرا

Ayman saad
04-01-2016, 03:49 PM
ماهى دور واجبات مسؤل التصحيح بالمدرسة

meroo2018
04-01-2016, 04:43 PM
ارجو الرد ؟؟؟؟

مس منه
04-01-2016, 06:14 PM
لو سمحت عندى سؤال ..
ليه اتنين زميلاتى عقد مميز اخدوا اجازه وضع بتايخ 1-12 -2015 وبناء على تعليمات من الاداره بمساواه العقود المميزه بالمثبتين اخدوا الاجازه 3 شهور باجر كامل
النهارده الادرايه راحت الاداره قالولها ان صدر قرار هيتم خصم شهرين من الاجازه اللى خدوها لان العقد بينص على ان اجازتهم شهر باجر واتنين بدون اجر وان العقد شريعه المتعاقدين وان القرار السابق قرار خاطئ
هل الكلام ده صحيح ؟؟ ولو فعلا صحيح ذنبهم هما ايه ؟ وايه اللى المفروض يعملوه
ولو فعلا فيه قانون صدر بكده هل فيه تاريخ يتم التنفيذ بيه ولا كل اللى اطبق عليه القانون السابق سيتم الخصم منه
وشكرا لحضرتك مقدما

osamaabdsalam
04-01-2016, 08:23 PM
السلام عليكم
استاذ اسامة بعد التحية

هل يجوز لمدرس الحاسب الالى فى المرحلة الابتدائية وهو مدرس نشاط وليس مادة اساسية تصحيح او تجميع مادة اخرى وهل هذا مخالف للقانون وما الدليل وشكرا

يجوز عند العجز والحاجة اليه

osamaabdsalam
04-01-2016, 08:27 PM
ماهى دور واجبات مسؤل التصحيح بالمدرسة

الالتزام بما جاء فى تعليمات ادارة المدرسة او فى الاجتماع الخاص بالامتحانات

osamaabdsalam
04-01-2016, 08:28 PM
ارجو الرد ؟؟؟؟
تم الرد !!!!!!!!

osamaabdsalam
04-01-2016, 08:31 PM
لو سمحت عندى سؤال ..
ليه اتنين زميلاتى عقد مميز اخدوا اجازه وضع بتايخ 1-12 -2015 وبناء على تعليمات من الاداره بمساواه العقود المميزه بالمثبتين اخدوا الاجازه 3 شهور باجر كامل
النهارده الادرايه راحت الاداره قالولها ان صدر قرار هيتم خصم شهرين من الاجازه اللى خدوها لان العقد بينص على ان اجازتهم شهر باجر واتنين بدون اجر وان العقد شريعه المتعاقدين وان القرار السابق قرار خاطئ
هل الكلام ده صحيح ؟؟ ولو فعلا صحيح ذنبهم هما ايه ؟ وايه اللى المفروض يعملوه
ولو فعلا فيه قانون صدر بكده هل فيه تاريخ يتم التنفيذ بيه ولا كل اللى اطبق عليه القانون السابق سيتم الخصم منه
وشكرا لحضرتك مقدما

يستحسن مراجعة شئون العاملين بالادارة فلديهم الجديد فى هذا الموضوع

HUSSEIN112
04-01-2016, 11:39 PM
بسم الله الرحمن الرحيم
و الصلاة و السلام على أشرف الأنبياء و المرسلين نبينا محمد عليه أفضل الصلوات و أتم التسليم .
و بعد .....
أتقدم لسيادتكم بهذه الشكوة راجياً من المولى عز وجل أنا أنال حسن الصواب :
أنا طالب في الصف الثالث الثانوي الآن و عدت 3 ثانوي مرتين : الأولى كان عام 2013/2014 : حيث كنت اعاني من مرض في اليدين أعاقني عن المذاكرة و تقدمت للدخول الامتحان و علمت أني لن أحصل على درجات عالية فأجبت على الامتحانات إجابة لا تصل إلى درجة النجاح و قبل ظهور النتيجة كنت أعي و اعرف درجات ففوجئت بحصولي على درجة النجاح في مادة العلوم البيئية و الجيولوجيا و هي 30 درجة من 60 درجة
فجان هذا بمثابة مفاجأة كبرى ، فتقدمت بتظلم لرؤية ورقة امتحاني و بالفعل تم إعطائي موعد لرؤيتها و بالفعل رأيتها و وجد أني حصلت على درجة 24 فقط لا غير و كتبت على الغلاف الخارجي في المكان المخصص لرصد الدرجة و تم الشطب عليها و كتابة 30 درجة في مكان آخر و قمت بمراجعة جميع الأسئلة و نموذج الإجابة فلم يتضح أي خطأ سوى أنهم زادوا الدرجة بلا أي مبرر حتى إني سألت حينها مدرسة في لجنة النظام و المراقبة و قام بمراجعة الورقة معي فقال لي : كل إدارة بتحب يكون نسبة النجاح فيها عالية فزودوا الطلاب عشان يزودوا نسبة النجاح و قلت له و أنا مش عايز كدا قال لي المفروض إنهم يراعوا ربنا بس كل واحد و ضميره و كان رئيس لجنة النظام و المراقبة في ذلك اليوم غياب فلم أتمكن من مقابلته و كتبت في الورقة التي استلمتها الأسباب و المبررات و انتظرت موعد ظهور الشكوة فلما ظهرت لم يحدث شيء فتوجهت لرئيس اللجنة و قالت له على الموضوع فقال لي : و الله شكوتك أتعرضت على مستشار المادة ذي كل الشكاوي تمام بس التظلم يقدر يزودك درجات مش ينقصك يعني روح أتجه للقضاء و روح خدمة المواطنين في المنيرة فذهب لخدمة المواطنين فقالوا لي نفس الكلام أتجه للقضاء فذهب لأكثر من 20 محمٍ جميعهم لم يتسنى لهم طوال فترة عملهم أن عملوا في هذا النوع من القضايا حتى جاء شهر 1 فذهبت لمحامي كبير عرفت أنه يقبل هذا النوع من القضايا عن طريق الانترنت و اتفقت معه على القضية و بالفعل وافق و ذهب إلى محكمة الأمور المستعجلة و طالب برفع قضية تصحيح ورقة امتحان لكن هناك موظف أخبره بأن الوقت فات لتقديم القضية حيث أنه تم البدء في كتابة استمارة الثانوية العامة و لم يتم رفع القضية و اعتذر لي المحامي و قال لي : إن الله لا يضيع اجر من أحسن عملاً و عسى أنت تكره شيء و هو خيرٌ لك .
و تم كتابة استمارة الثانوية العامة للعام الثاني عام 2014/2015 : و حدثت ظروف أسرية منعتني من دخول الامتحان مع العلم بأني ذهبت للجنة النظام و المراقبة بتاريخ (4/20 ) لكي ألغي تقدمي للثانوية العامة و أخبرت مديرة المدرسة بذلك و قالت لي أذهب إلى هناك فذهبت و قالوا لي الطلب قد قدم و لا يمكن لغيه إلا لنظام المنازل فقط و قالوا لي كلام أستهزأ (مادام أنت مش عايز تدخل الامتحانات أتقدمت ليها ليه) و كان ردي عندما أريته المرض في يدي و هو ضعف في الأعصاب (وتم الشفاء منه الحمد لله الآن ما عدا مرض زيادة إفرازات الغدد العرقية في اليدين بشكل كبير جداً ) فكان رد الموظف هناك دي تعليمات رئيس اللجنة و طالبت مقابلة رئيس اللجنة فقالوا لي هو أجازه لمدة طويلة فأصبت بخيبة أمل ، و جاء موعد الامتحانات فقلت ادخل الامتحانات و لو وفقت اجاوب و لو لم اوفق عادي فقلت ممكن ينجحوني في أي مادة و أخسر درجات على الفاضي حرم فلم أدخل الامتحانات ، و الآن عام 2015/2016 : هل يوجد حل لمشكلتي أم لاء
مع العلم بأني لدي شهادات بحصولي على درجات عالية منذ 1 ابتدائي مروراً ب الشهادة الابتدائية و الاعدادية حيث حصلت على نسبة 96.5% في الشهادة الابتدائية و حصلت على نسبة 98% في الشهادة الإعدادية يعني لم أدعي الفشل و لدي سمعة طيبة مع مدرسييني في جميع المدارس حتى الآن
و لماذا الوزارة أقرت أن من يسرب في الامتحان مرتين يتقدم في المرة الثالثة بنظام المنازل هل يمكن تعديل هذا القرار لو تم جمع أكبر عدد من أراء الطلاب و تقدماً بشكوة لمعالي وزير التربية و التعليم مثلما كان هذا مع قرار 10 درجات الحضور و الغياب . و أنتهى كلامي راجياً ألا أكون قد أطلت على حضرتك في الوقت و راجياً من المولى عز وجل حسن الثواب . و السلام عليكم و رحمة الله و بركاته .

osamaabdsalam
05-01-2016, 05:52 PM
بسم الله الرحمن الرحيم
و الصلاة و السلام على أشرف الأنبياء و المرسلين نبينا محمد عليه أفضل الصلوات و أتم التسليم .
و بعد .....
أتقدم لسيادتكم بهذه الشكوة راجياً من المولى عز وجل أنا أنال حسن الصواب :
أنا طالب في الصف الثالث الثانوي الآن و عدت 3 ثانوي مرتين : الأولى كان عام 2013/2014 : حيث كنت اعاني من مرض في اليدين أعاقني عن المذاكرة و تقدمت للدخول الامتحان و علمت أني لن أحصل على درجات عالية فأجبت على الامتحانات إجابة لا تصل إلى درجة النجاح و قبل ظهور النتيجة كنت أعي و اعرف درجات ففوجئت بحصولي على درجة النجاح في مادة العلوم البيئية و الجيولوجيا و هي 30 درجة من 60 درجة
فجان هذا بمثابة مفاجأة كبرى ، فتقدمت بتظلم لرؤية ورقة امتحاني و بالفعل تم إعطائي موعد لرؤيتها و بالفعل رأيتها و وجد أني حصلت على درجة 24 فقط لا غير و كتبت على الغلاف الخارجي في المكان المخصص لرصد الدرجة و تم الشطب عليها و كتابة 30 درجة في مكان آخر و قمت بمراجعة جميع الأسئلة و نموذج الإجابة فلم يتضح أي خطأ سوى أنهم زادوا الدرجة بلا أي مبرر حتى إني سألت حينها مدرسة في لجنة النظام و المراقبة و قام بمراجعة الورقة معي فقال لي : كل إدارة بتحب يكون نسبة النجاح فيها عالية فزودوا الطلاب عشان يزودوا نسبة النجاح و قلت له و أنا مش عايز كدا قال لي المفروض إنهم يراعوا ربنا بس كل واحد و ضميره و كان رئيس لجنة النظام و المراقبة في ذلك اليوم غياب فلم أتمكن من مقابلته و كتبت في الورقة التي استلمتها الأسباب و المبررات و انتظرت موعد ظهور الشكوة فلما ظهرت لم يحدث شيء فتوجهت لرئيس اللجنة و قالت له على الموضوع فقال لي : و الله شكوتك أتعرضت على مستشار المادة ذي كل الشكاوي تمام بس التظلم يقدر يزودك درجات مش ينقصك يعني روح أتجه للقضاء و روح خدمة المواطنين في المنيرة فذهب لخدمة المواطنين فقالوا لي نفس الكلام أتجه للقضاء فذهب لأكثر من 20 محمٍ جميعهم لم يتسنى لهم طوال فترة عملهم أن عملوا في هذا النوع من القضايا حتى جاء شهر 1 فذهبت لمحامي كبير عرفت أنه يقبل هذا النوع من القضايا عن طريق الانترنت و اتفقت معه على القضية و بالفعل وافق و ذهب إلى محكمة الأمور المستعجلة و طالب برفع قضية تصحيح ورقة امتحان لكن هناك موظف أخبره بأن الوقت فات لتقديم القضية حيث أنه تم البدء في كتابة استمارة الثانوية العامة و لم يتم رفع القضية و اعتذر لي المحامي و قال لي : إن الله لا يضيع اجر من أحسن عملاً و عسى أنت تكره شيء و هو خيرٌ لك .
و تم كتابة استمارة الثانوية العامة للعام الثاني عام 2014/2015 : و حدثت ظروف أسرية منعتني من دخول الامتحان مع العلم بأني ذهبت للجنة النظام و المراقبة بتاريخ (4/20 ) لكي ألغي تقدمي للثانوية العامة و أخبرت مديرة المدرسة بذلك و قالت لي أذهب إلى هناك فذهبت و قالوا لي الطلب قد قدم و لا يمكن لغيه إلا لنظام المنازل فقط و قالوا لي كلام أستهزأ (مادام أنت مش عايز تدخل الامتحانات أتقدمت ليها ليه) و كان ردي عندما أريته المرض في يدي و هو ضعف في الأعصاب (وتم الشفاء منه الحمد لله الآن ما عدا مرض زيادة إفرازات الغدد العرقية في اليدين بشكل كبير جداً ) فكان رد الموظف هناك دي تعليمات رئيس اللجنة و طالبت مقابلة رئيس اللجنة فقالوا لي هو أجازه لمدة طويلة فأصبت بخيبة أمل ، و جاء موعد الامتحانات فقلت ادخل الامتحانات و لو وفقت اجاوب و لو لم اوفق عادي فقلت ممكن ينجحوني في أي مادة و أخسر درجات على الفاضي حرم فلم أدخل الامتحانات ، و الآن عام 2015/2016 : هل يوجد حل لمشكلتي أم لاء
مع العلم بأني لدي شهادات بحصولي على درجات عالية منذ 1 ابتدائي مروراً ب الشهادة الابتدائية و الاعدادية حيث حصلت على نسبة 96.5% في الشهادة الابتدائية و حصلت على نسبة 98% في الشهادة الإعدادية يعني لم أدعي الفشل و لدي سمعة طيبة مع مدرسييني في جميع المدارس حتى الآن
و لماذا الوزارة أقرت أن من يسرب في الامتحان مرتين يتقدم في المرة الثالثة بنظام المنازل هل يمكن تعديل هذا القرار لو تم جمع أكبر عدد من أراء الطلاب و تقدماً بشكوة لمعالي وزير التربية و التعليم مثلما كان هذا مع قرار 10 درجات الحضور و الغياب . و أنتهى كلامي راجياً ألا أكون قد أطلت على حضرتك في الوقت و راجياً من المولى عز وجل حسن الثواب . و السلام عليكم و رحمة الله و بركاته .

هذا الموضوع فى يد الله ثم فى ايدك وفى قوة عزيمتك
وفى كل حال هناك نعديلات لامتحانات المرحلة الثانوية جارى اجراؤها
نصيحتى
ادخل الامتحانات بعزيمة قوية وصبر طيب وسوف توفق ان شاء الله
فان الله لايضيع اجر من احسن عملا

HUSSEIN112
05-01-2016, 10:30 PM
نصيحتى
إنشاء الله هأدخلها بكل قوة بس هل ممكن حد يقابل وزير التربية و التعليم مثلاً لو روحت الوزارة و طالبت مقابلة الوزير هل هقابله و لا ؟

ahmed26
06-01-2016, 12:31 AM
هل من حق الموجه الموجه الاول للمادة انتداب اى مدرس للتوجيه دون الرجوع الى الاقدمية بمعنى انه ينتدب اى مدرس حسب اهوائه الشخصية دون النظر الى الاقدمية عند الاختيار

magedsaleeb
06-01-2016, 02:50 PM
قمت بالعمل بالكنترول منذ سنتن ولكن التوجية كلفنى فى هذا العام بالتصحيح فى احد المدارس المدرسة ترفض خروجى من الكنترول وكذلك التوجية يرفض الغاء الانتداب ماذا افعل

HUSSEIN112
06-01-2016, 07:27 PM
نصيحتى

اسف جداً اسألتي كترت : الإدارة طبعاً عندها سجلات كل الدرجات تمام لما يجي الامتحانات هيقولوا ليا مش من حقق دخول الامتحان هقول ليهم لاء و ايه الدليل و هأرفع قضية : دي الفكرة لسه امبارح سأل فيها محامي خاص بقضايا التعليم .. فكرة كويسة و لا لاء

osamaabdsalam
06-01-2016, 08:29 PM
إنشاء الله هأدخلها بكل قوة بس هل ممكن حد يقابل وزير التربية و التعليم مثلاً لو روحت الوزارة و طالبت مقابلة الوزير هل هقابله و لا ؟

من حق اى مواطن له شكوى مقابلة الوزير

osamaabdsalam
06-01-2016, 08:32 PM
هل من حق الموجه الموجه الاول للمادة انتداب اى مدرس للتوجيه دون الرجوع الى الاقدمية بمعنى انه ينتدب اى مدرس حسب اهوائه الشخصية دون النظر الى الاقدمية عند الاختيار

الانتداب إجراء مؤقت يجوز للموجه الأول اجراؤه سدا للعجز وللمصلحة العامة

osamaabdsalam
06-01-2016, 08:35 PM
قمت بالعمل بالكنترول منذ سنتن ولكن التوجية كلفنى فى هذا العام بالتصحيح فى احد المدارس المدرسة ترفض خروجى من الكنترول وكذلك التوجية يرفض الغاء الانتداب ماذا افعل

يمكن لمدير المدرسة أن يتمسك بك لكفاءتك وقدرتك على العمل

osamaabdsalam
06-01-2016, 08:39 PM
اسف جداً اسألتي كترت : الإدارة طبعاً عندها سجلات كل الدرجات تمام لما يجي الامتحانات هيقولوا ليا مش من حقق دخول الامتحان هقول ليهم لاء و ايه الدليل و هأرفع قضية : دي الفكرة لسه امبارح سأل فيها محامي خاص بقضايا التعليم .. فكرة كويسة و لا لاء

من الأفضل أن تعزم باصرار المجتهدين على دخول الامتحان إذا كان القانون الحالى يسمح لك بذلك

hhh2000
17-01-2016, 11:37 AM
متى يصدر قانون التعليم

احمد زغلول2
17-01-2016, 02:57 PM
ما العقوبات الادارية للتخلف عن امتحانات الشهادة الاعدادية

hosamamer58
17-01-2016, 03:45 PM
يوم 3/12/2015 تغيب بض الزملاء من المرسة وعددهم 9 بين معلم واداري من قوة المدرسة التي اجمالها52 موظف وكان هذا اليوم بعد يومي النتخابات مجلس الشعب ولجميع المعلمين رصيد من العارضة والاعتيادى .
العقوبة الموقعة عليمه انذار وخصم يوم من الراتبهل يجوز ذلك قانونيا افيدزنا

Merola2010
17-01-2016, 11:59 PM
لو سمحت عايز اسال على حاجة
انا عضو كنترول في مدرستي و المدير لما عمل لجنة الكنترول مش موزع التكليفات بالتحديد يعني اعضاء اللجنة هم : 1 2 3
و خلاص بعدين جات لجنة من وكيل الوزارة و لقت بعض المخالفات منها محاضر تسليم و تسلم اوراق الاجابة و كمان لقت احد ابناء السادة الزملاءيدرس بالمدرسة و هو مش عضو كنترول
سؤالي مين اللي ياحد جزا و الجزا كام يوم
ارجو الاهتمام

osamaabdsalam
23-01-2016, 11:03 AM
متى يصدر قانون التعليم

جارى اصــــــــــــدارة

osamaabdsalam
23-01-2016, 11:08 AM
ما العقوبات الادارية للتخلف عن امتحانات الشهادة الاعدادية

يحقق معه فى الشئون القانونية
ويستحق الجزاء المناسب نظرا لظروفه

osamaabdsalam
23-01-2016, 11:11 AM
يوم 3/12/2015 تغيب بض الزملاء من المرسة وعددهم 9 بين معلم واداري من قوة المدرسة التي اجمالها52 موظف وكان هذا اليوم بعد يومي النتخابات مجلس الشعب ولجميع المعلمين رصيد من العارضة والاعتيادى .
العقوبة الموقعة عليمه انذار وخصم يوم من الراتبهل يجوز ذلك قانونيا افيدزنا

يوقع عليهم الجزاء المناسب ثم خصم اليوم

osamaabdsalam
23-01-2016, 11:20 AM
لو سمحت عايز اسال على حاجة
انا عضو كنترول في مدرستي و المدير لما عمل لجنة الكنترول مش موزع التكليفات بالتحديد يعني اعضاء اللجنة هم : 1 2 3
و خلاص بعدين جات لجنة من وكيل الوزارة و لقت بعض المخالفات منها محاضر تسليم و تسلم اوراق الاجابة و كمان لقت احد ابناء السادة الزملاءيدرس بالمدرسة و هو مش عضو كنترول
سؤالي مين اللي ياحد جزا و الجزا كام يوم
ارجو الاهتمام

أولا :يحاسب عى المخالفات جميع أعضاء اللجنة بما فيهم مدير المدرسة
ثانيا : ليس على أحد الزملاء شىء فى امتحانات النقل وهو ليس عضو بالكنترول

mahmooooud
25-01-2016, 01:15 PM
هل يجوز لبكالوريوس تجارة تغير المسمى الوظيفى الى معلم رياضيات

الحصيف
26-01-2016, 03:09 PM
السلام عليكم
اختي اخذت اجازة وضع 4 شهور وفق لقانون الخدمة المدنية وهذا القانون حدد اجازة الوضع بانها اجازة بأجر كامل مثلها مثل الاجازة المرضي بأجر كامل ولكنها خصم منها حافز الاداء . هل معنى الاجازة بالأجر الكامل ألا يخصم منها حتى حافز الأداء المرتبط بال18 توقيع ؟

osamaabdsalam
27-01-2016, 04:15 PM
هل يجوز لبكالوريوس تجارة تغير المسمى الوظيفى الى معلم رياضيات

من شرزط تغيير المسمى الوظيفى مناسبة المؤهل الدراسى وموافقة الموجه المختص

osamaabdsalam
27-01-2016, 04:19 PM
السلام عليكم
اختي اخذت اجازة وضع 4 شهور وفق لقانون الخدمة المدنية وهذا القانون حدد اجازة الوضع بانها اجازة بأجر كامل مثلها مثل الاجازة المرضي بأجر كامل ولكنها خصم منها حافز الاداء . هل معنى الاجازة بالأجر الكامل ألا يخصم منها حتى حافز الأداء المرتبط بال18 توقيع ؟

نحن بانتظار ما تسفر عنه التعديلات المقنرحة لقانون الخدمة المدنية فى هذا الشان

mahmooooud
27-01-2016, 07:31 PM
تمام يعنى بكالوريوس التجارة مناسب ام لا والموجه المختص موافق

osamaabdsalam
30-01-2016, 08:51 PM
تمام يعنى بكالوريوس التجارة مناسب ام لا والموجه المختص موافق

تقدم بطلب كتابى مرفقا به موافقة الموجه المختص وسوف تقوم الأكاديمية بالرد بالموافقة إذا كانت الشروط متطابقة

خالد خلف الله
31-01-2016, 03:48 PM
السلام عليكم ورحمة الله
برجاء الافادة .... هل يحق للموظف ان يطلب ان يكون التحقيق في الجهه الاعلى مثل المديرية او الوزارة خاصة لانني اشعر بانة يوجد تحيز للشاكي ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
وبرجاء الرد لاني الشئون القانونية ستحقق معى غدا
والمشكلة هى انني اعطيت درجات اعمال سنة للطلاب اقل مما يستحقون وهذه الدرجات خاصة بالحضور والسلوك فاعطيت بعض الطلاب اقل من النصف وحدث هذا لانني اعتقدت ان الدرجات للسلوك وليس الحضور فاعطيتهم الدرجات وفقا لسلوكهم .. ولو سمحت ما هو الجزاء المتوقع ......علما بانني قد غيرت الدرجات بناء على توحهات الموجة ومدير المدرسة ..وهل هذا التغير سيؤدي الى مشكلة ؟؟؟؟؟؟؟

osamaabdsalam
31-01-2016, 04:54 PM
السلام عليكم ورحمة الله
برجاء الافادة .... هل يحق للموظف ان يطلب ان يكون التحقيق في الجهه الاعلى مثل المديرية او الوزارة خاصة لانني اشعر بانة يوجد تحيز للشاكي ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
وبرجاء الرد لاني الشئون القانونية ستحقق معى غدا
والمشكلة هى انني اعطيت درجات اعمال سنة للطلاب اقل مما يستحقون وهذه الدرجات خاصة بالحضور والسلوك فاعطيت بعض الطلاب اقل من النصف وحدث هذا لانني اعتقدت ان الدرجات للسلوك وليس الحضور فاعطيتهم الدرجات وفقا لسلوكهم .. ولو سمحت ما هو الجزاء المتوقع ......علما بانني قد غيرت الدرجات بناء على توحهات الموجة ومدير المدرسة ..وهل هذا التغير سيؤدي الى مشكلة ؟؟؟؟؟؟؟

أولا : معنى أنك غيرت الدرجات بناء على التوجيهات إجراء سليم ومعنى التغيير أنك مخطىء تستحق الجزاء لكنه جزاء سيكون خفيفا لأنك نفذت التوجيهات وأدركت الخطا
ثانيا :من الناحية القانونية
لايجوز للموظف أن يطلب أن يكون التحقيق عن طريق جهة معينة أو يقف موقفا سلبيا .........
فقد أشارت المحكمة الإدارية العليا فى حكمها الصادر فى القضية رقم 1606 س1 ق بجلسة 27/11/1965 بأنه :
إذا كان من حق الموظف أو العامل أن تسمع أقواله وأن يحقق دفاعه فلا يسوغأن يمتنع عن الاجابة أو يتمسك بطلب إحالة التحقيق لجهة أخرى .. ذلك أن من حق الادارة أن تجرى التحقيق بنفسها
أما أن يمتنع الموظف عن ابداء اقواله ويقف موقفا سلبيا ازاء ما هو منسوب اليه وان يصر على موقف التحدى من جهة الادارة دون ان يكون لذلك سبب قانونى او منطقى فلا تثريب فى ذلك عليها والموظف لايلومن بعد ذلك الا نعسه

ظل الصباح
12-02-2016, 05:50 PM
جزاك الله خيرا على جهدك الرائع نسأل الله أن يكتب هذا في ميزان حسناتك
سؤال باختصار :
أنا واخد أجازة تعاقد خارج البلاد .... هل عند انتهاء الإجازة والعودة للمدرسة ...هرجع لمدرستي التي كنت بها قبل الإجازة ..أم سيتم نقلي إلى مدرسة أخرى حسب العجز والزيادة
فأنا سمعت أن هناك مادة في قانون الكادر تنص على من يعود للعمل بعد إجازة تعاقد يحول ملفه الى المديرية التعليمية لنقله الى المدرسة والادراة التعليمية التي بها عجز

osamaabdsalam
13-02-2016, 07:53 PM
جزاك الله خيرا على جهدك الرائع نسأل الله أن يكتب هذا في ميزان حسناتك
سؤال باختصار :
أنا واخد أجازة تعاقد خارج البلاد .... هل عند انتهاء الإجازة والعودة للمدرسة ...هرجع لمدرستي التي كنت بها قبل الإجازة ..أم سيتم نقلي إلى مدرسة أخرى حسب العجز والزيادة
فأنا سمعت أن هناك مادة في قانون الكادر تنص على من يعود للعمل بعد إجازة تعاقد يحول ملفه الى المديرية التعليمية لنقله الى المدرسة والادراة التعليمية التي بها عجز

إذا كان بمدرستك زيادة عند عودتك للعمل إن شاء الله وهناك عجز صارخ فى مدارس الإدارة سوف تنقل اليها لسد العجز

إسلام رشاد
16-02-2016, 01:33 PM
السلام عليكم الاخ الكريم
ان معلم مثبت بتاريخ 1 / 7 / 2011 علي القانون 155 وحصلت اثناء الخدمة على ماجستير في تخصصي عام 2015 وتقدمت بطلب الى التسويات بالمدرية لتسوية حالتي المالية ( حافز ماجستير 100ج) وضم سنة اقدمية فكان الرد من الموظف ان الماجستير لا يعطي سنة اقدمية لكن يقدم سنة فى الترقيات
1- هل هذا صحيح
2- وان كان صحيح ما الاجراء الذي اتقدم به بعد ذلك للحصول على الترقية بالمؤهل ( ماجستير)
3- ان كان غير صحيح ما القانون الذي يأكد صحة ضم السنة الاقدمية
4- اخير هل هناك صيغة معينة تقدم للتسويات ( ما هي الصيغة )
وجزاكم الله كل خير

osamaabdsalam
18-02-2016, 10:40 PM
السلام عليكم الاخ الكريم
ان معلم مثبت بتاريخ 1 / 7 / 2011 علي القانون 155 وحصلت اثناء الخدمة على ماجستير في تخصصي عام 2015 وتقدمت بطلب الى التسويات بالمدرية لتسوية حالتي المالية ( حافز ماجستير 100ج) وضم سنة اقدمية فكان الرد من الموظف ان الماجستير لا يعطي سنة اقدمية لكن يقدم سنة فى الترقيات
1- هل هذا صحيح
2- وان كان صحيح ما الاجراء الذي اتقدم به بعد ذلك للحصول على الترقية بالمؤهل ( ماجستير)
3- ان كان غير صحيح ما القانون الذي يأكد صحة ضم السنة الاقدمية
4- اخير هل هناك صيغة معينة تقدم للتسويات ( ما هي الصيغة )
وجزاكم الله كل خير
للحاصلين على ديلومتين أو ماجستير أودكتوراه

أى دبلومه مده دراستها عامان دراسيان او اى دبلومتان مده كل منهما عام دراسى واحد تضاف علاوه من علاوات الدرجه فقط على اساسى المرتب.........اما الحاصلين على الماجستير(علاوه درجه واحده فقط +100 جنيه حافز+سنه اقدميه)............والحاصلين على الدكتوراه(علاوتان من علاوات الدرجه+200جنيه حافز+سنتان اقدميه)
قرار رئيس مجلس الوزراء 898 لسنه 1982 المعدل بالقرار 827 لسنه 1983 بشان منح علاوه تشجيعيه للعاملين الذين يحصلون اثناء الخدمه على مؤهلات علميه اعلى من الدرجه الجامعيه الاولى الصادر تنفيذا لحكم الماده 52 من القانون رقم 48 لسنه 1978 وهى تمنح بفئه العلاوه الدوريه المقرره لدرجه الوظيفه اما حافز التمييز
صدر قرار رئيس مجلس الوزراء رقم 734لسنة 2005فى شأن قواعد وإجراءات منح حافز أداء متميز للعاملين المدنيين بالدولة الحاصلين على درجة الدكتوراه
ومايعادلها ودرجة الماجستير ومايعادلها

وقد تضمن :ـ
1.منح العاملون الحاصلون على درجة الدكتوراه أو مايعادلها والعاملون
الحاصلون على درجة الماجستير أو مايعادلها حافزا للأداء المتميز مرتبط
بالكفاءة والإنضباط والإلتزام

2.يمنح الحافز بفئة (200) جنيه شهريا للحاصلين على الدكتوراه او مايعادلها

يمنح الحافزبفئة (100) جنيه شهريا للحاصلين على الماجستير أو مايعادلها

3- يشترط لمنح الحافز الشروط الآتية :ـ

·أن يكون المؤهل العلمى مقيما من الجهات الرسمية المختصة

·أن يتصل المؤهل بطبيعة العمل طبقا لما تقرره لجنة شئون العاملين وموافقة السلطة المختصة

·لا يصرف هذا الحافز إلا عن درجة علمية واحدة (المؤهل الأعلى إن وجد)

4-يجوز الجمع بين هذا الحافز واية أجور متغيرة بأنواعها المختلفة

5-لايجوز الجمع بين هذا الحافز وبين العلاوات والمكافآت التى تقررها السلطة المختصة لذات الغرض ايا كان نوعها

aminvip
21-02-2016, 03:53 PM
أنا أعمل مدرس نظري وعملي وايضا شايل حصص زياده عن نصابي القانوني حوالي 53 حصة وذلك لوجود عجز شديد بالتخصص وايضا أمين معمل وامين عهدة وعضو بالكنترول المدرسي واعمل فترتين صباحي ومسائي ... والسيد مدير المدرسة يريد ان يكلفني بعمل مسئول قسم الاحصاء والمعلومات بالمدرسة رغم كل ماسبق من عمل شاق وقد قمت بالبحث علي الانترنت حتي وجدت قرار السيد وزير التربية والتعليم رقم 99 بتاريخ 2002/6/8 وهو القرار الخاص بانشاء وحدة الاحصاء وتكنولوجيا المعلومات بالمدارس وينص هذا القرار في المادة الاولي منه البند رقم 2 بانه لا يجوز ان يكون مسئول الاحصاء بالمدرسة من اعضاء هيئة التدريس ولاكن يكون من السادة الاداريين والمعاونيين وليس من المدرسين . ورغم هذا كله يريد ان يكلفني بشغل الاحصاء بالمدرسة فأرجو من سيادتكم ارسال فتوي قانونيه لي لتنصفني من هذا الظلم الشديد الواقع علي .. ولسيادتكم جزيل الشكر والتقدير والاحترام*

aminvip
21-02-2016, 04:18 PM
هل امين المعمل وامين عهدة المعمل له تكليف اشراف او اي عمل اخر بالمدرسة مع العلم انه يعمل ايضا مدرس يعني مدرس وامين عهده وامين معمل مع بعض ينفع كمان يتكلف بالاحصاء او الاشراف او الكنترول وياريت لو في قانون او نشرة او قرار وزاري بالكلام ده وشكرا

منار على
21-02-2016, 07:32 PM
حضرتك انا تعاقدت العام السابق مع سلطنه عمان وخدت اجازه لمده عام واحد فقط ولما رجعت موجهى العام ودانى 3 ايام مدرستى الاصلية و2 يوم مدرسه بعيده عنى 3 مواصلات فى اداره مختلفة ودا نفس الوضع اللى كان قبل سفرى مع ان معايا فى المدرسه اتنين احدث منى من حيث تاريخ التعيين والتعاقد باكثر من خمس سنوات وتالته فى مدرسه مجاوره ليه وتاريخ تعاقد التلاته 1-4-2012 واتثبتوا لسه السنه اللى فاتت وانا تعاقد 1-2-2007 وتثبيت 1-3-2010 بضم سنه الخدمه العامه يعنى انا مثبته اصلا قبل تعاقدهم واللى يضايق بقى اكتر ان المدرسه اللى ندبنى ليها موجهى العام هما اقرب منى كتير ليها يعنى انا فضلت اعانى 5 سنين فى اداره بعيده وحاولت كتير اتنقل وكل شويه موجهى العام يقولى لما تيجى تعيينات جديده ولما جت التعيينات عينهم هما فى بلدى كلى وجابنى انا الاقدم منهم 5 سنين بلدى 3 ايام وبعد تعينهم فى بلدى كمان يعنى هما اتعينوا فى بلدى قبل نقلى انا الاقدم وخلانى افضل يومين فى ادارتى البعيده ومش كدا وبس لا انا كمان كان معايا 3 غيرى ندب يومين فى نفس الاداره البعيده واتنقلوا معايا لادارتى ولغى ندب اتنين منهم على الرغم من انى الاقدم من حيث تاريخ التعاقد بعام منهم كمان مدرستى بيها عجز دائم وتم ندب الكتير ليها فى السنين السابقه وتوجيهى مصر اصرار عجيب على عدم الغاء ندبى وبصراحة انا اتخنقت اخر حاجه من الوضع دا وحاسة بالظلم ومن كام يوم تقدمت بشكوى لمديره الادارة لكن مدير مكتبها مرضاش يديلى اى اثبات انى تقدمت بالشكوى دى كمان مديره الاداره حولتها لموجهى العام مع ان فيه اللى قالى انها المفترض كانت ترفعها لوكيل الوزاره مع العلم انها عاطيه تعليمات مشدده بان اللى هيشتكى لجهه اعلى منها قبلها هيتحول للتحقيق بسبب تخطى التسلسل الوظيفى أتمنى حضرتك تقولى اعمل اية لان موجهى العام طبعا هو الاكتر خبره منى بكتي روانا مش بفهم فى الشئون الادارية ومش لاقية حد يفيدنى بالاضافه لانه لو لغى ندبى المفروض يلغيه حاليا ولا على بدايه العام الجديد لاستقرار المدارس حاليا لانه ممكن يعشمنى انه هيلغى ندبى على بداية العام الجديد وبرضة ميحصلش حاجه لانه كان بيوعدنى من 9 سنين انه هينقلنى مع التعيينات الجديده ولما جت عينهم هما فى بلدى كلى قبلى

osamaabdsalam
22-02-2016, 06:29 AM
أنا أعمل مدرس نظري وعملي وايضا شايل حصص زياده عن نصابي القانوني حوالي 53 حصة وذلك لوجود عجز شديد بالتخصص وايضا أمين معمل وامين عهدة وعضو بالكنترول المدرسي واعمل فترتين صباحي ومسائي ... والسيد مدير المدرسة يريد ان يكلفني بعمل مسئول قسم الاحصاء والمعلومات بالمدرسة رغم كل ماسبق من عمل شاق وقد قمت بالبحث علي الانترنت حتي وجدت قرار السيد وزير التربية والتعليم رقم 99 بتاريخ 2002/6/8 وهو القرار الخاص بانشاء وحدة الاحصاء وتكنولوجيا المعلومات بالمدارس وينص هذا القرار في المادة الاولي منه البند رقم 2 بانه لا يجوز ان يكون مسئول الاحصاء بالمدرسة من اعضاء هيئة التدريس ولاكن يكون من السادة الاداريين والمعاونيين وليس من المدرسين . ورغم هذا كله يريد ان يكلفني بشغل الاحصاء بالمدرسة فأرجو من سيادتكم ارسال فتوي قانونيه لي لتنصفني من هذا الظلم الشديد الواقع علي .. ولسيادتكم جزيل الشكر والتقدير والاحترام*

تم الرد فيها على رسالتك الخاصة

osamaabdsalam
22-02-2016, 06:34 AM
هل امين المعمل وامين عهدة المعمل له تكليف اشراف او اي عمل اخر بالمدرسة مع العلم انه يعمل ايضا مدرس يعني مدرس وامين عهده وامين معمل مع بعض ينفع كمان يتكلف بالاحصاء او الاشراف او الكنترول وياريت لو في قانون او نشرة او قرار وزاري بالكلام ده وشكرا

هذا يتوقف على العجز فى هذه التخصصات
فمدير المدرسة مسؤول عن سد العجز مع مراعاة العدالة

osamaabdsalam
22-02-2016, 06:45 AM
حضرتك انا تعاقدت العام السابق مع سلطنه عمان وخدت اجازه لمده عام واحد فقط ولما رجعت موجهى العام ودانى 3 ايام مدرستى الاصلية و2 يوم مدرسه بعيده عنى 3 مواصلات فى اداره مختلفة ودا نفس الوضع اللى كان قبل سفرى مع ان معايا فى المدرسه اتنين احدث منى من حيث تاريخ التعيين والتعاقد باكثر من خمس سنوات وتالته فى مدرسه مجاوره ليه وتاريخ تعاقد التلاته 1-4-2012 واتثبتوا لسه السنه اللى فاتت وانا تعاقد 1-2-2007 وتثبيت 1-3-2010 بضم سنه الخدمه العامه يعنى انا مثبته اصلا قبل تعاقدهم واللى يضايق بقى اكتر ان المدرسه اللى ندبنى ليها موجهى العام هما اقرب منى كتير ليها يعنى انا فضلت اعانى 5 سنين فى اداره بعيده وحاولت كتير اتنقل وكل شويه موجهى العام يقولى لما تيجى تعيينات جديده ولما جت التعيينات عينهم هما فى بلدى كلى وجابنى انا الاقدم منهم 5 سنين بلدى 3 ايام وبعد تعينهم فى بلدى كمان يعنى هما اتعينوا فى بلدى قبل نقلى انا الاقدم وخلانى افضل يومين فى ادارتى البعيده ومش كدا وبس لا انا كمان كان معايا 3 غيرى ندب يومين فى نفس الاداره البعيده واتنقلوا معايا لادارتى ولغى ندب اتنين منهم على الرغم من انى الاقدم من حيث تاريخ التعاقد بعام منهم كمان مدرستى بيها عجز دائم وتم ندب الكتير ليها فى السنين السابقه وتوجيهى مصر اصرار عجيب على عدم الغاء ندبى وبصراحة انا اتخنقت اخر حاجه من الوضع دا وحاسة بالظلم ومن كام يوم تقدمت بشكوى لمديره الادارة لكن مدير مكتبها مرضاش يديلى اى اثبات انى تقدمت بالشكوى دى كمان مديره الاداره حولتها لموجهى العام مع ان فيه اللى قالى انها المفترض كانت ترفعها لوكيل الوزاره مع العلم انها عاطيه تعليمات مشدده بان اللى هيشتكى لجهه اعلى منها قبلها هيتحول للتحقيق بسبب تخطى التسلسل الوظيفى أتمنى حضرتك تقولى اعمل اية لان موجهى العام طبعا هو الاكتر خبره منى بكتي روانا مش بفهم فى الشئون الادارية ومش لاقية حد يفيدنى بالاضافه لانه لو لغى ندبى المفروض يلغيه حاليا ولا على بدايه العام الجديد لاستقرار المدارس حاليا لانه ممكن يعشمنى انه هيلغى ندبى على بداية العام الجديد وبرضة ميحصلش حاجه لانه كان بيوعدنى من 9 سنين انه هينقلنى مع التعيينات الجديده ولما جت عينهم هما فى بلدى كلى قبلى

للموظف الحق أن يتظلم ويقدم بشكوى ولكن من الأفضل أن تقدم الشكوى طبقا للتسلسل الوظيفى
وفى حالة عدم انصافه طبقا للفانون فمن حقه أن يصعد شكواه للجهة الأعلى التى يرى فيها انصافه

صلاح دعبس
22-02-2016, 07:05 PM
مشكووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو وور

صلاح دعبس
22-02-2016, 07:06 PM
اعمل بكنترول الصف الاول ولي ابن في الصف الثاني والكنترولان منفصلان بنفس المدرسة فما الرد

صلاح دعبس
22-02-2016, 07:10 PM
اعمل بكنترول الصف الثاني الاعدادي ولي ابن في الصف الاول وذلك بمعرفة مدر المدرسة لانة لايوجد غيري يعلم بالكنترول فما القرار

osamaabdsalam
23-02-2016, 09:49 AM

أولا يجب على مدير المدرسة أن يطالب الجهة العليا بسد العجز فى التخصصات الغير موجودة بالمدرسة
ثانيا : ويجب عليه ألا يقف مكتوفى الأيدي ويكلف هيئة التدريس بمالا يطيق من أعمال شاقة وإضافية
نصيحتى
أولا : أن تخاطب مدير المدرسة عليه مخاطبة الادارة بسد العجز
ثانيا : إذا لم يلتزم مدير المدرسة بمخاطبة الادارة عليك بالتظلم كتابة وبشكل رسمى إلى الجهة العليا لتخفيف العمل الشاق الذى تقوم به

osamaabdsalam
23-02-2016, 10:00 AM

عليك التقدم بتظلم كتابى إلى مدير الادارة عن طريق البريد أو الفاكس
ثم بعد ذلك بامكانك رفع التظلم إلى جهة أعلى مثل المديرية أو الوزارة
فما ضاع حق وراءه مطالب

my mirror
23-02-2016, 03:34 PM
انا مدرسة لغة انجليزية فى مدرسة ثانوى صناعى
انا دفعة 2005 اداب انجليزى +دبلومة تربوى 2006 واشتغلت بالحصة كذا سنةو وبعدين انقطعت ولما عملوا مسابقة فى الادارة لمن كان بالحصة قدمت وعملولى تعاقد 5/6/2013 معلم مساعد وانا لسه على راس العمل المشكلة ان انا لما دخلت المدرسة سنة 2013 كان فى 4 مدرسات وانا الخامسة وكلهم متعاقدين وطلبوا منهم يجهوزا ورقهم عشان يتثبيتوا وفى هذه الاثناء رجعت المدرسة رقم سته للمدرسة وكانت عاملة اجازة بدون اجر ومسافرة للخارج بس قطعت الاجازة عشان تنهى ورق التثبيت معاهم وبعد كدة جالنا معلم اول كان فى المدرسة العسكرية بس قفلت وجه عندنا المدرسة وطبعا بقينا كتير فى المدرسة ولازم حد مننا يطلع انتداب السنة اللى فاتت لمدرسة الصناعة بنين تلات ايام وطلعت انا عشان قالوا ان انا الاحدث والسنة دى برضه قالوا لازم انتى عشان برضه الاحدث وانا دلوقتى عايزة اعرف الكلام ده صح وايه موقفى القانونى بالظبط؟ ومعلش فى حاجة كمان عايزة اعرفها دلوقتى المدرسة فترتبن صباحى ومسائى ايه القانون فى توزيع الحصص على المدرسين يعنى مين ياخد صباحى ومين ياخد مسائى؟

منار على
23-02-2016, 04:58 PM
عليك التقدم بتظلم كتابى إلى مدير الادارة عن طريق البريد أو الفاكس
ثم بعد ذلك بامكانك رفع التظلم إلى جهة أعلى مثل المديرية أو الوزارة
فما ضاع حق وراءه مطالب

حضرتك انا قدمت الشكوى لمديرة الادارة ووصلت التوجيه الفنى وراحت للموجه الاول بادارتى واترد عليها كالاتى انها مش اختصاص الموجه الاول وانها من اختصاص الموجه العام لانها ندب بين ادارتين وتخطر الشاكية ولما كلمت موجهى الاول قالى هاجى اكتبلك فى الزياره ان يلغى ندبك فى 1-5 يعنى بعد انتهاء الدراسة وان موجهى العام ميعرفش دا طب منين هو هيكتبلى كدا ومنين انه كتبلى على الشكوى ان دا من اختصاص موجهى العام ومش اختصاصة الصراحه حاسه انى بتقلب فى القصه دى مش عارفه ليه كمان مش المفترض ان الرد على الشكوى دى يجى من موجهى العام وان الموجه الاول كان يرفعها ليه ويرد عليا من خلال رد موجهى العام على شكوتى ولا المفترض انه يرجعلى الشكوى تانى بعد ماكتب انها من اختصاص الموجه العام والمفترض منى اعمل ايه وقتها اطلع بالشكوى انا على موجهى العام واقوله حضرتك دى شكوى انا مقدماها فى حضرتك لو سمحت رد عليها ولا اعمل ايه هو اللى بيشتكى حد اليومين دول بيروح ليه يقوله انا اشتكيتك رد على شكوتى وهل بعد اللى عملتة دا من حقى بقى انى اشتكى لوكيل الوزاره مباشره ولا لسه ممكن اتعرض للمسائله القانونيه نتيجه تخطى التسلسل الوظيفى

منار على
24-02-2016, 06:53 PM
عموما حضرتك انا رفعت شكوى بالاتى لجهه اعلى من توجيهى

محافظة دمياط
مديرية التربية والتعليم بدمياط

السيد الأستاذ
بعد التحية
أرجو من سيادتكم التكرم بالموافقة على إلغاء ندبى من مدرسة كفر المنازلة ع المشتركة ادارة ميت أبو غالب التعليمية وعودتى كليا الى مدرستى الأصلية مدرسة شرباص ع المشتركة (ادارة فارسكور ) حيث ان توجيهى مازال يصر تعسفيا على ندبى يومان الي مدرسة كفر المنازلة ع المشتركة على الرغم من أنه تم التعاقد مع تعيينات أحدث منى بخمس سنوات فبتاريخ 4- 2012 تم التعاقد مع كلا من :-
أ/ أميره يوسف نجا لمدرسة شرباص ع المشتركة ( قطعت أجازتها وندبت منذ بداية الأسبوع الحالى 22-2-2016وبعد تقديم تظلمى السابق لمديرة الادارة بتاريخ 18-2-2016 ثلاثة أيام لمدرسة أبو العز لغات ويومان مدرسة الكفراوى لغات بدمياط الجديدة )
أ/ هبه ضيف باحدى مدارس كرم ورزوق ونقلها بأشهر قليلة الى مدرسة شرباص ع للتعليم الأساسى مع الندب لمدرسة شرباص ع المشتركة (الوضع الحالى )
أ/ ايمان عبد الرازق باحدى المدارس بالناصرية ونقلها باشهر قليلة الى مدرسة شرباص ع المشتركة كليا (الوضع الحالى
مع العلم أن محل اقامة أ- هبه ضيف هو فارسكور و أقرب منى للمدرسة التى يصر توجيهى على عدم الغاء ندبى منها كما ان محل اقامه أ- ايمان عبد الرازق هو نفس محل اقامتى (شرباص ) وكل منهم أحدث منى من حيث تاريخ التعاقد والتعيين فانا تعاقد 1-2 -2007 بمدرسة كفر المنازلة ع للتعليم الأساسى وتثبيت 1-3-2010 بضم سنه الخدمة العامة ونقلت الى مدرسة شرباص ع المشتركة مع ندب يومان لمدرسة كفر المنازلة ع المشتركة تبعا للأمر التنفيذى رقم 125 بتاريخ 18-9-2012 وهم تعاقد 4-2012 وتم تثبيتهم دائم 9-2014 كما أنه تم الغاء ندب كلا من أ- أسماء وهيب و أ- ايمان شطا من اداره ميت أبو غالب التعليمية وحاليا كليا بادارة فارسكور على الرغم من أن كلا منهما أحدث منى بعام من حيث تاريخ التعاقد فى الادارة التى أرغب الغاء ندبى منها (اداره ميت أبو غالب ) ونفس عام نقلى لادارة فارسكورفأرجو إلغاء ندبى أسوة بهم كما ان مدرستى الأصلية ( مدرسة شرباص ع المشتركة ) دائما بها عجز وتم انتداب أكثر من معلم إليها على مدى الأعوام السابقة (أخرها فى الفصل الدراسى السابق من العام الحالى حيث عانت مدرستى من عجز 12 حصة على مدى أكثر من شهر مما أثر سلبا على العملية التعليمية على الرغم أننى فى توقيت العجز كنت منتدبة بأربع حصص فقط ومازلت كذلك يومان للمدرسة التى مازلت منتدبه اليها الى الان ) وإلى متى الإنتداب فاننى دائما فى ندب منذ 9 سنوات فيما عدا العام الماضى حيث أننى تعاقدت مع سلطنة عمان لمدة عام واحد فأرجو من سيادتكم الموافقة على طلبى حيث أننى سبق أن تقدمت بتظلم لمديرة ادارتى بتاريخ 18-2-2016 ولكن لم تكن النتيجة الا وعود شفهية من موجهى الأول بإلغاء ندبى بعد انتهاء الفصل الدراسى الثانى مع العلم أننى أخذت الكتير من الوعود الشفهية سابقا من موجهى العام منذ 9 سنوات بأنة مع التعيينات الجديدة سأنقل إلى بلدى كليا ولكن ذلك لم يحدث لأن التعيينات الأحدث بخمس سنوات قد تم تعيينها فى بلدى ومازلت أنا منتدبة خارجها فالرجاء من سيادتكم النظر فى طلبى ورفع الظلم الواقع على فى أسرع وقت ولسيادتكم جزيل الشكر

الاسم :- ايمان شعبان عبد النبى
الوظيفة :- معلم علوم
تاريخ التعيين :- 1-2-2007 تعاقد ودائم 1-3-2010
المدرسة الأصلية :- شرباص ع المشتركة
المدرسة المنتدبة اليها :- كفر المنازلة ع المشتركة

Hussein239
25-02-2016, 03:39 AM
حضرتك ان طالب ثانوية عامة تقدمت الامتحان عام 2014 -2013 و حصلت ظروف كدا فقررت دخول الامتحانات بس ما انجحش يعني أجاوب أقل من درجة النجاح عشان استطيع اعيد السنة تمام فالنتيجة ظهرة و جبت 30 من 60 في مادة الجيولوجيا و ده مستحيل انا عارف أصلاً و حاسب الدرجات و عارف إني هأجيب 24.5 يعني راسب فروحت لجنة النظام و المراقبة قطاع القاهرة (ب) و قلت ليهم الأمر فقالوا لي أعمل تظلم علمت تظلم تمام و أدوني معادة رؤية صورة من روقة الامتحان فشفتها و كلامي كان صح و لو إن التصوير ممنوع كنت صورة ورقة الإجابة بس ممنوع تمام و أدوني معادة لاستلام نتيجة التظلم فروحت حسب المعاد ، فالتظلم اتقبل و روجوا لي الفلوس (100جنيهاً) و قولت الحمد لله و السنة إلي فاتت حصلت لي ظروف مرضية صعبة فعجزت عن دخول الامتحان علماً بان والدي معلم وزارة التربية و التعليم و كذلك بعض أقاربي ، فهذا العام تقدمت حسب نظام المنازل فطلبوا مني بيان رسبو روحت جبته من الإدارة العامة الامتحانات بالمنيرة فلما جبته لاقيت الدرجة 30 ذي ما هي ما أتغيرتش طب ازااااي قولت للمختصين بالإدارة العامة الامتحانات الكلام ده قالوا لي هما مش مسئولين البيانات بتيجي ليهم إلكترونياً من الكنترول (لجنة النظام والمراقبة التابعة لها ) و قالوا لي روح للجنة النظام و المراقبة راجعها كدا ، روحت و قابلت المختص فيال لي هي مسجل في الكمبيوتر 30 أنت بتستهبل و لا ايه قول ليه يعني أنا عامل كل ده و باستهبل طب ازاي حرام عليك قال لي هات لي دليل على كلام قولت ليه حضراتك أصلاً مش بتدوا دليل غير رجعتوا لي ثمن التظلم يبقى أتقبل و لا ايه سكت هو شوية و قولت ليه طب حضرتكم ما الورقة عندكوا شفوها (علماً بان الورقة مكتوب عليها في المكان المخصص للغجابة 24.5 تمام و هما عشان يزودوا نسبة النجاح زودوا عدد كبير من الطلاب و لجنة النظام و المراقبة دي مشهورة إنهم بيزودوا نسبة النجاح و في نفس العام ده حدث حاجات كتير ذي مثلاً :(حضرتك هتلاقي في اللينك ده الكلام و فيه طالب شطب على ورقته و حسبوا ليه الدرجة هو كان عايز يعيد السنة ذي بس الفرق ما بينا إن اللجنة لما عرفت إن فيها صحافة و كلام من كدا قالت نسكتهم و نقولهم تظلمكم أتقبك ما فعلوا معي)
فدالوقتي أنا و الله العظيم محتار أعمل ايه بس الحمد لله معايا صورة من ايصال دفع فلوس التظلم في البنك بنك مصر فرع السيدة زينب و فاكر اليوم ده كان قدامي 18 منا ما يجي دوري في الدفع فصورة الإيصال ،
فدالوقتي فعلاً الورقة مش وجودة و لا هما بيقولوا كدا عشان يغطوا على الخطأ إلي عملوه و ايه الحل يا فندم و هما قالوا لي صح نسيت قالوا: المفروض كنت رفعت قضية طب ازااااي ؟!!!! ما هما رجعوا لي فلوس التظلم يعني التظلم اتقبل و لا ايه ؟؟؟؟؟ الحل ايه اروح أقابل الوزير و هل ينفع و لا أعمل اهي دا ورقة الامتحان معايا لحد دالوقتي و معلم عليها الاسئلة إلي حليتها الصحيحة و كمان كل الدفعة إلي امتحنت معايا في نفس اللجنة بالمدرسة عارفة إني ما حلتش و هأعيد السنة و في شهود على كدا كتير اووووي ، يعني أروح لوزيرة التربية و التعليم و لا أروح لفين الوقت قصير جداً أنا لحد دالوقتي مأجل ملء الاستمارة .
فارجو من حضرتك إفادتي في ذلك و شكراً جزيلاً لعين لقراتك كلامي الكتير ده و اسف إني أخدت جزء كبير من وقتك . و السلام عليكم و رحمة الله و بركاته .

Hussein239
25-02-2016, 04:19 PM
من شروط التقدم لنظام المنازل ثانوية عامة
بيان نجاح مراح التعليم الأساسي .
بيان نجاح أول ثانوي .
بيان نجاح ثانية ثانوي .

أنا واخد 6 ابتدائي و 3 اعدادي و 1 ثانوي من المملكة العربية السعودية ازاي أجيب بيان نجاح
من فين و ايه الخطوات المطلوبة للحصول عليه ؟؟؟

ميرا11
27-02-2016, 01:01 AM
سؤالى بخصوص امر تكليف انا وظيفى فنى بمدرسة ثانوى و كلفت من مديرة المدرسة بدفتر الصادر و الوارد 2015 ( الدفتر يتم تغييره اول كل سنة ) مع العلم بوجود ادارية كانت مختصة به و مازالت موجودة بالمدرسة و عند انتهاء السنة لم استلم الدفاتر الجدية و استملتها الادارية هل التكليف يتم اسقاطه تلقيائيا

mnbessam
27-02-2016, 02:04 AM
فى حادثة غريبة لم تحدث منذ ان عملت كمدرس فى التربية والتعليم بادارة وسط التعليمية بالاسكندرية حيث تم ارسال كشوف بها اسماء السادة المدرسين ومسجل بجوار كل مدرس قيمة الضرائب المستحقة عن 2015 وفى الخانة التالية قيمة ماتم خصمه وفى الخانه التاليه فروق المطلوب من المدرس ان يسددها اما لخزينة الادارة دفعة واحدة او سوف يتم الخصم من المرتب والغريب انه مطلوب من المدرس التوقيع امام المبلغ المقرر خصمه والغريب ايضا ان الكشوف غير موقع عليها من اى جهه وعند السؤال عن ماذا يحدث قى حالة عدم التوقيع........كان الرد الخصم سوف يتم من مرتب فبراير بالتوقيع او بغير توقيع وهذا للعلم فقط فارجو المشورة وتوضيح الامر وكذلك كيفية التصرف والى من نلجأ مع العلم ان المبالغ تتعدى الالف جنيه لبعض المدرسين و للعلم ان المرتبات فى عام 2015 كان يتم الخصم منها شهريا ضرائب واجور متغيرة

meslmat
27-02-2016, 03:18 AM
مقدمه لسيادتكم : إبراهيم عبده , معلم بمدرسة ........الفنية التجارية . كود رقم 2200587
حيث أنى تعيين 2011 على الدرجة الثالثة تخصصية تعليم (بوظيفة مُعلم ) وحصلت على الماجستير باعتماد مجلس جامعة عين شمس فى 2012 وتقدمت بطلب الى مديرية التربية والتعليم للحصول على حافز التميز العلمى وإضافة أقدميه مدتها سنة وإرجاع تاريخ التعيين الى 2010 وتمت الموافقة من لجنة شئون العاملين فى 2013
فتقدمت الى فرع الأكاديمية المهنية للمعلمين بالشرقية بطلب لتقليل المدة البينية اللازمة للترقية بمقدار سنة لحصولى على الماجستير . فور اعلان الاكاديمية ذلك -لاول مرة - على موقعها الالكترونى .
ولكن لم أرشح للترقية لوظيفة معلم أول , فتوجهت الى فرع الأكاديمية بالشرقية والذى احالنى إلى الإدارة التعليمية قسم الإحصاء والذي أفاد بعدم اختصاصه بترقيات الأكاديمية . وما بين الإدارة التعليمية وفرع الأكاديمية لم يتم ترشيحى للترقية وفاتت على فرصة تخفيض المدة البينية والتدريب ومن ثم الترقية .
ولما كان لى الحق فى التقدم للترقية , ولم أقصر فى المطالبة بحقى , ولان تخطى فى الترقية يترتب عليه آثار لا يمحوها التحجج بامكانية إستفادتى فى السنوات التالية , منها ما يتعلق بالمعاملة المالية(بدل الاعتماد) وغيرها , والاقدمية والنصاب القانونى والمزايا الادبية ....
ولما كان سيعقد فى فرع الأكاديمية المهنية للمعلمين بمحافظة الشرقية تدريبات للترقية على وظائف الكادر فى الفترة من 6-10 مارس 2016

لـــــــــذلك :
أرجو من سيادتكم التكرم بالموافقة على سرعة إدراج اسمي ضمن المرشحين للتدريب فى 6 مارس 2016 حتى يتم تدريبى ومن ثم ترقيتى على وظيفة معلم أول .
ولسيادتكم جزيل الشكر
مقدمه لسيادتكم
إبراهيم عبده
معلم بمدرسة
رقم قومى / 28311****02451

osamaabdsalam
27-02-2016, 07:07 PM
انا مدرسة لغة انجليزية فى مدرسة ثانوى صناعى
انا دفعة 2005 اداب انجليزى +دبلومة تربوى 2006 واشتغلت بالحصة كذا سنةو وبعدين انقطعت ولما عملوا مسابقة فى الادارة لمن كان بالحصة قدمت وعملولى تعاقد 5/6/2013 معلم مساعد وانا لسه على راس العمل المشكلة ان انا لما دخلت المدرسة سنة 2013 كان فى 4 مدرسات وانا الخامسة وكلهم متعاقدين وطلبوا منهم يجهوزا ورقهم عشان يتثبيتوا وفى هذه الاثناء رجعت المدرسة رقم سته للمدرسة وكانت عاملة اجازة بدون اجر ومسافرة للخارج بس قطعت الاجازة عشان تنهى ورق التثبيت معاهم وبعد كدة جالنا معلم اول كان فى المدرسة العسكرية بس قفلت وجه عندنا المدرسة وطبعا بقينا كتير فى المدرسة ولازم حد مننا يطلع انتداب السنة اللى فاتت لمدرسة الصناعة بنين تلات ايام وطلعت انا عشان قالوا ان انا الاحدث والسنة دى برضه قالوا لازم انتى عشان برضه الاحدث وانا دلوقتى عايزة اعرف الكلام ده صح وايه موقفى القانونى بالظبط؟ ومعلش فى حاجة كمان عايزة اعرفها دلوقتى المدرسة فترتبن صباحى ومسائى ايه القانون فى توزيع الحصص على المدرسين يعنى مين ياخد صباحى ومين ياخد مسائى؟

الندب إجراء مؤقت لسد العجز يحكمه الأقدمية فى التعيين ثم الأكبر سنا فيندب الأحدث ثم الأصغر سنا
فإذا كان بالعمل زملاء تعيينهم فى وقت واحد فيندب الأصغر سنا
أما توزيع الحصص فهذا يرجع لإدارة المدرسة طبقا للمؤهل الدراسى والتخصص والأقدمية أيضا

osamaabdsalam
27-02-2016, 07:20 PM
حضرتك ان طالب ثانوية عامة تقدمت الامتحان عام 2014 -2013 و حصلت ظروف كدا فقررت دخول الامتحانات بس ما انجحش يعني أجاوب أقل من درجة النجاح عشان استطيع اعيد السنة تمام فالنتيجة ظهرة و جبت 30 من 60 في مادة الجيولوجيا و ده مستحيل انا عارف أصلاً و حاسب الدرجات و عارف إني هأجيب 24.5 يعني راسب فروحت لجنة النظام و المراقبة قطاع القاهرة (ب) و قلت ليهم الأمر فقالوا لي أعمل تظلم علمت تظلم تمام و أدوني معادة رؤية صورة من روقة الامتحان فشفتها و كلامي كان صح و لو إن التصوير ممنوع كنت صورة ورقة الإجابة بس ممنوع تمام و أدوني معادة لاستلام نتيجة التظلم فروحت حسب المعاد ، فالتظلم اتقبل و روجوا لي الفلوس (100جنيهاً) و قولت الحمد لله و السنة إلي فاتت حصلت لي ظروف مرضية صعبة فعجزت عن دخول الامتحان علماً بان والدي معلم وزارة التربية و التعليم و كذلك بعض أقاربي ، فهذا العام تقدمت حسب نظام المنازل فطلبوا مني بيان رسبو روحت جبته من الإدارة العامة الامتحانات بالمنيرة فلما جبته لاقيت الدرجة 30 ذي ما هي ما أتغيرتش طب ازااااي قولت للمختصين بالإدارة العامة الامتحانات الكلام ده قالوا لي هما مش مسئولين البيانات بتيجي ليهم إلكترونياً من الكنترول (لجنة النظام والمراقبة التابعة لها ) و قالوا لي روح للجنة النظام و المراقبة راجعها كدا ، روحت و قابلت المختص فيال لي هي مسجل في الكمبيوتر 30 أنت بتستهبل و لا ايه قول ليه يعني أنا عامل كل ده و باستهبل طب ازاي حرام عليك قال لي هات لي دليل على كلام قولت ليه حضراتك أصلاً مش بتدوا دليل غير رجعتوا لي ثمن التظلم يبقى أتقبل و لا ايه سكت هو شوية و قولت ليه طب حضرتكم ما الورقة عندكوا شفوها (علماً بان الورقة مكتوب عليها في المكان المخصص للغجابة 24.5 تمام و هما عشان يزودوا نسبة النجاح زودوا عدد كبير من الطلاب و لجنة النظام و المراقبة دي مشهورة إنهم بيزودوا نسبة النجاح و في نفس العام ده حدث حاجات كتير ذي مثلاً :(حضرتك هتلاقي في اللينك ده الكلام و فيه طالب شطب على ورقته و حسبوا ليه الدرجة هو كان عايز يعيد السنة ذي بس الفرق ما بينا إن اللجنة لما عرفت إن فيها صحافة و كلام من كدا قالت نسكتهم و نقولهم تظلمكم أتقبك ما فعلوا معي)
فدالوقتي أنا و الله العظيم محتار أعمل ايه بس الحمد لله معايا صورة من ايصال دفع فلوس التظلم في البنك بنك مصر فرع السيدة زينب و فاكر اليوم ده كان قدامي 18 منا ما يجي دوري في الدفع فصورة الإيصال ،
فدالوقتي فعلاً الورقة مش وجودة و لا هما بيقولوا كدا عشان يغطوا على الخطأ إلي عملوه و ايه الحل يا فندم و هما قالوا لي صح نسيت قالوا: المفروض كنت رفعت قضية طب ازااااي ؟!!!! ما هما رجعوا لي فلوس التظلم يعني التظلم اتقبل و لا ايه ؟؟؟؟؟ الحل ايه اروح أقابل الوزير و هل ينفع و لا أعمل اهي دا ورقة الامتحان معايا لحد دالوقتي و معلم عليها الاسئلة إلي حليتها الصحيحة و كمان كل الدفعة إلي امتحنت معايا في نفس اللجنة بالمدرسة عارفة إني ما حلتش و هأعيد السنة و في شهود على كدا كتير اووووي ، يعني أروح لوزيرة التربية و التعليم و لا أروح لفين الوقت قصير جداً أنا لحد دالوقتي مأجل ملء الاستمارة .
فارجو من حضرتك إفادتي في ذلك و شكراً جزيلاً لعين لقراتك كلامي الكتير ده و اسف إني أخدت جزء كبير من وقتك . و السلام عليكم و رحمة الله و بركاته .

يجب مراجعة إدارة شؤون الطلبة والامتحانات بالادارة فلديهم كل جديد فى هذا الشأن

osamaabdsalam
27-02-2016, 07:24 PM
سؤالى بخصوص امر تكليف انا وظيفى فنى بمدرسة ثانوى و كلفت من مديرة المدرسة بدفتر الصادر و الوارد 2015 ( الدفتر يتم تغييره اول كل سنة ) مع العلم بوجود ادارية كانت مختصة به و مازالت موجودة بالمدرسة و عند انتهاء السنة لم استلم الدفاتر الجدية و استملتها الادارية هل التكليف يتم اسقاطه تلقيائيا

يتم الغاء التكليف بواسطة الشخص الذى أصدره أو تكليف آخر يلغى التكليف الصادر

osamaabdsalam
27-02-2016, 07:30 PM
فى حادثة غريبة لم تحدث منذ ان عملت كمدرس فى التربية والتعليم بادارة وسط التعليمية بالاسكندرية حيث تم ارسال كشوف بها اسماء السادة المدرسين ومسجل بجوار كل مدرس قيمة الضرائب المستحقة عن 2015 وفى الخانة التالية قيمة ماتم خصمه وفى الخانه التاليه فروق المطلوب من المدرس ان يسددها اما لخزينة الادارة دفعة واحدة او سوف يتم الخصم من المرتب والغريب انه مطلوب من المدرس التوقيع امام المبلغ المقرر خصمه والغريب ايضا ان الكشوف غير موقع عليها من اى جهه وعند السؤال عن ماذا يحدث قى حالة عدم التوقيع........كان الرد الخصم سوف يتم من مرتب فبراير بالتوقيع او بغير توقيع وهذا للعلم فقط فارجو المشورة وتوضيح الامر وكذلك كيفية التصرف والى من نلجأ مع العلم ان المبالغ تتعدى الالف جنيه لبعض المدرسين و للعلم ان المرتبات فى عام 2015 كان يتم الخصم منها شهريا ضرائب واجور متغيرة

معك خياران :
أولهما : مراجعة الحسابات بالادارة للاستفسار شفويا
أو ثانيهما
كتابة استفسار لمدير الادارة التعليميةبصفة رسمية

أبو زياد جودة
29-02-2016, 02:16 PM
تم خصم 60 جنيها من الاساسى لتعيين 10/3/2008 ايه العمل لانهم هيخصمو 200 جنيها من المرتب محافظة البحيرة

abdullsttar
29-02-2016, 05:28 PM
هل يوجد قرار يجبر بظهور نتيجة مقابلة القيادات في فترة زمنية لا تتعدى الست شهور خلال العام الدراسي .. إلا و تلغى نتيجة المقابلة و يلزم من قام بالدعوة للمقابلة بتفسير أسباب الإلغاء ... و إلا يُعرض نفسه للنيابة الإدارية ... ؟ برجاء الاهتمام بذكر القرار أو إن حدث إلغاء من قبل بعد صدور قانون الكادر 155

osamaabdsalam
01-03-2016, 09:23 AM
[quote=أبو زياد جودة;6389233]تم خصم 60 جنيها من الاساسى لتعيين 10/3/2008 ايه العمل لانهم هيخصمو 200 جنيها من المرتب محافظة البحيرة[/quot

يمكنكم كتابة شكوى جماعية لمعرفة السبب ووقف الخصم

osamaabdsalam
01-03-2016, 10:15 AM
هل يوجد قرار يجبر بظهور نتيجة مقابلة القيادات في فترة زمنية لا تتعدى الست شهور خلال العام الدراسي .. إلا و تلغى نتيجة المقابلة و يلزم من قام بالدعوة للمقابلة بتفسير أسباب الإلغاء ... و إلا يُعرض نفسه للنيابة الإدارية ... ؟ برجاء الاهتمام بذكر القرار أو إن حدث إلغاء من قبل بعد صدور قانون الكادر 155

من المؤكد أن تعلن وزارة التربية والتعليم عن الترقيات للوظائف الإشرافية بعدانتهاء الفصل الدراسى الثانى على أن تعلن النتائج ويسلم كل مرقى عمله الجديد قبل بداية العام الدراسى الجديد
ولكن ما يحدث من تلاعب وفساء فى الاختبارات والمقابلات خاصة فى محافظة قنا الأمر الذى معة تؤجل الترقيات ويتحول المتسببين إلى التحقيق وهلم جرا فتتعطل الترقيات الوظيفية حتى تنتهى التحقيقات وتكوين لجان أخرى
والحل فى هذا الموضوع هى الشكوى الجماعية

منار على
03-03-2016, 10:04 PM
سؤال
عندنا مدرسة انتدبت لسد العجز مكان مدرسة تانية من بداية العام واخده اجازة رعايه طفل وفى نص الترم رجعت المدرسة وقطعت اجازتها وتوجيهها انتدبها لمدارس اللغات كليا وهو دا اللى كانت عاوزاه المدرسة دى من اول السنه واللى خلاها تاخد اجازة من الاساس انها عرفت ان زميلتها اللى جت مكانها حاليا راحت اللغات فاتجننت وحاولت تضغط على التوجية انه يوديها زيها لكن اللى حصل انها معرفتش فانقطعت عن العمل وبعدها خدت اجازة وكانت النتيجه ان المدرسة اللى انتدبت لغات اتلغى ندبها عشان تحل مكانها وطول ماهى فى اجازه فضلت تضغط على التوجيه انها ترجع ويندبها لغات ودا بالفعل اللى حصل لما رجعت انتدبها التوجيه 3 ايام لمكان فيه عجز ويومين جمب البيت ماسكه نشاط عشان يريحها اصلها تعبت من الشغل فى التربيه والتعليم وهى مابقالهاش 5 سنين بتشتغل ومقضيه نصهم اجازات فهل من حق اللى حلت مكانها اثناء اجازتها واللى اتلغى ندبها من اللغات بسببها انها تشتكى ولا هى مالهاش حق

osmanahmed103
04-03-2016, 11:46 AM
سلام عليكم اخى العزيز
ارجو منكم الافادة فى الموضوع الاتى
وهو كنت فى اجازة مرضى من 11-11-2015الى 25-1-2016
واثناء الاجازة قامت لجنة من الادارة يوم 20-11 و21-11 بالحضور الى المدرسة واخذت افادات من بعض الاشخاص بمخالفات مالية بناء على شكوى مقدمة بدون توقيعات فقط مكتوب فى نهاية الشكوى توقيع مدرسى المدرسة ( لم يتم اطلاعى على الشكوى وحصلت عليها بطريق غير مباشر )
وبناء علية اصدرت الادارة قرار استبعادى من ادارة المدرسة لحين انتهاء التحقيقات
وعند العودة من الاجازة المرضى يوم 25-1
وجدت الاستبعاد مع القائم باعمال المدير وذهبت الى الى الادارة وتناقشت معهم ورفضوا عودتى او القاء فى مدرستى وتم ا استصدار قرار بعملى كمدير لمدرسة اخرى واستلمت العمل وحتى الان لم يوجة لى اى سوال ولم احول الى تحقيق وقالوا ان الورق تم ارسالة الى النيابة وذهبت الى مدير الشوون القانونية وطلبت منها رقم الصادر الى النيابة او المدرية قالت ليس عندى رقم الصادر وان الاوراق تم ارسالها الى المديرية ثم الى النيابة ارجو الافادة
مع العلم ان السلف تم تسويتها والاعمال مثبتة بتصوير فديو قبل العمل والثناء وبعد والكل يشهد بالاعمال التى قمت بها للحصول على الجودة والحمد للة
تم صدور استبعادى بتاريخ 7-12-2015 وانا فى الاجازة المرضى
انا مش فاهم هل هى مؤامرة من مدير الشؤن المالية والادارية كما قلت لك لابعادى عن المدرسة لان زوجنة بها وكيف يتم ذلك كلة دون تحقيق
وكم المدة التى يجب ان انتظرها للتحقيق
تواريخ هامة
11-11-2015 الاجازة المرضى
20-11-2015 اللجنة بالمدرسة
7-12-2015 الاستبعاد
25-1-2016 العودة من الاجازة
28-1-2019 الاخلاء من المدرسة
4-2-2016 استلام العمل كمدير لمدرسة اخرى
شكرا لحضرتك
وماذا يجب ان افعل اذا كان هناك اجراءات للعودة للمدرسة

osmanahmed103
04-03-2016, 11:54 AM
سلام عليكم اخى العزيز
واثناء الاجازة قامت لجنة من الادارة يوم 20-11 و21-11 بالحضور الى المدرسة واخذت افادات من بعض الاشخاص بمخالفات مالية بناء على شكوى مقدمة بدون توقيعات فقط مكتوب فى نهاية الشكوى توقيع مدرسى المدرسة ( لم يتم اطلاعى على الشكوى وحصلت عليها بطريق غير مباشر )
وجدت الاستبعاد مع القائم باعمال المدير وذهبت الى الى الادارة وتناقشت معهم ورفضوا عودتى او القاء فى مدرستى وتم ا استصدار قرار بعملى كمدير لمدرسة اخرى واستلمت العمل وحتى الان لم يوجة لى اى سوال ولم احول الى تحقيق وقالوا ان الورق تم ارسالة الى النيابة وذهبت الى مدير الشوون القانونية وطلبت منها رقم الصادر الى النيابة او المدرية قالت ليس عندى رقم الصادر وان الاوراق تم ارسالها الى المديرية ثم الى النيابة ارجو الافادة
مع العلم ان السلف تم تسويتها والاعمال مثبتة بتصوير فديو قبل العمل والثناء وبعد والكل يشهد بالاعمال التى قمت بها للحصول على الجودة والحمد للة
انا مش فاهم هل هى مؤامرة من مدير الشؤن المالية والادارية كما قلت لك لابعادى عن المدرسة لان زوجنة بها وكيف يتم ذلك كلة دون تحقيق
تواريخ هامة
7-12-2015 الاستبعاد
شكرا لحضرتك

abo ahmed
04-03-2016, 05:53 PM
متى تبدا الاجازة العارضة ومتى تنتهى ؟

وكذلك الاعتيادى

osamaabdsalam
05-03-2016, 08:18 AM
سؤال
عندنا مدرسة انتدبت لسد العجز مكان مدرسة تانية من بداية العام واخده اجازة رعايه طفل وفى نص الترم رجعت المدرسة وقطعت اجازتها وتوجيهها انتدبها لمدارس اللغات كليا وهو دا اللى كانت عاوزاه المدرسة دى من اول السنه واللى خلاها تاخد اجازة من الاساس انها عرفت ان زميلتها اللى جت مكانها حاليا راحت اللغات فاتجننت وحاولت تضغط على التوجية انه يوديها زيها لكن اللى حصل انها معرفتش فانقطعت عن العمل وبعدها خدت اجازة وكانت النتيجه ان المدرسة اللى انتدبت لغات اتلغى ندبها عشان تحل مكانها وطول ماهى فى اجازه فضلت تضغط على التوجيه انها ترجع ويندبها لغات ودا بالفعل اللى حصل لما رجعت انتدبها التوجيه 3 ايام لمكان فيه عجز ويومين جمب البيت ماسكه نشاط عشان يريحها اصلها تعبت من الشغل فى التربيه والتعليم وهى مابقالهاش 5 سنين بتشتغل ومقضيه نصهم اجازات فهل من حق اللى حلت مكانها اثناء اجازتها واللى اتلغى ندبها من اللغات بسببها انها تشتكى ولا هى مالهاش حق

هذا الموضوع من اختصاص التوجيه ومسؤوليته طبقا للعجز والزيادة فى سد العجز مع مراعاة العدالة فى التوزيع وعدم المحاباة

osamaabdsalam
05-03-2016, 08:28 AM
سلام عليكم اخى العزيز
تواريخ هامة
7-12-2015 الاستبعاد
شكرا لحضرتك

عليك التقدم بطلب كتابى إلى مدير الادارة أو لجهة أعلى ما دمت واثقا من صحة العمل وسلامتة
فما ضاع حق وراءه مطالب

osamaabdsalam
05-03-2016, 08:31 AM
متى تبدا الاجازة العارضة ومتى تنتهى ؟

وكذلك الاعتيادى

نحن بانتظار ما تسفر عنه تعديلات القانون واستقرار الأوضاع

omarbedo
05-03-2016, 01:53 PM
استاذنا الفاضل هل من حق بنات التدريب كلية التربية الصف الرابع دخول الفصول بمفردهن ام بصحبة معلم المادة فى الفصل ولكم جزيل الشكر

على عبدالرازق
05-03-2016, 09:34 PM
هل يجوز لمدرس الكمبيوتر بالمرحلة الابتدائية ان يكون عضو في مجلس ادارة المدرسة وفقق مجلس إدارة المدرسة قرار رقم (61 ) لسنة 1978
مع العلم بان مادة الكمبيوتر نشاط وانا المدرس الاول والمشرف علي المادة ارجو الافادة مع ارفاق القرا مجلس إدارة المدرسة قرار رقم (61 ) لسنة 1978

SAIDYASSER
06-03-2016, 09:33 PM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته انا طالب باالصف التاني الثانوي بمحافظه الشرقيه ادارة شرق الزقازيق مدرسه الزنكلون الثانويه العامه انا في مدرسين عندنا بالمدرسه يفرقون بيننا وكمان يوجد بالمدرسه معامل للعلوم والحاسب الالي ومناهل المعرفه ولكن المدرسين لايهتمون بنا ولا يريدون ان ينزلونا اليهم ونحن نعاني كثيرا من مادتي الفيزياء والميكانيكا في الشعبه العلميه ان مدرسي الماده يقوما بالشرح سريعا ولا نفهم شئ ويعطوننا امتحانات شهريه صعبه جدا علينا الرجاء حل تلك المشاكل وشكرا لك استاذ وانا وزملائي نكون شاكرين لك اذا لبيت طلبنا .................

سعيد سليمان عيد
08-03-2016, 11:58 AM
هل ييجوز لمدررة تغيي قواءم الفصول فى شهر مارس

sofy sofy
08-03-2016, 02:38 PM
هل م حق مدير اﻻدارة عدم تنفيذ نشرة نقل م المديريه
وايه هو اﻻجراء القانونى فى الحاله دى

yaseen828
09-03-2016, 04:33 AM
هل تجمع التأخيرات في خلال الشهر ام تنتهى بنهاية الشهر ويبدأ العد من جديد ؟؟؟ ارجو الافادة

osamaabdsalam
09-03-2016, 07:58 AM
استاذنا الفاضل هل من حق بنات التدريب كلية التربية الصف الرابع دخول الفصول بمفردهن ام بصحبة معلم المادة فى الفصل ولكم جزيل الشكر

يجب أن يكون المدرس موجودا

osamaabdsalam
09-03-2016, 08:02 AM
هل يجوز لمدرس الكمبيوتر بالمرحلة الابتدائية ان يكون عضو في مجلس ادارة المدرسة وفقق مجلس إدارة المدرسة قرار رقم (61 ) لسنة 1978
مع العلم بان مادة الكمبيوتر نشاط وانا المدرس الاول والمشرف علي المادة ارجو الافادة مع ارفاق القرا مجلس إدارة المدرسة قرار رقم (61 ) لسنة 1978

ليس هناك ما يمنع عضوية مدرس الكمبيوتر فى مجلس ادارة المدرسة

osamaabdsalam
09-03-2016, 08:06 AM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته انا طالب باالصف التاني الثانوي بمحافظه الشرقيه ادارة شرق الزقازيق مدرسه الزنكلون الثانويه العامه انا في مدرسين عندنا بالمدرسه يفرقون بيننا وكمان يوجد بالمدرسه معامل للعلوم والحاسب الالي ومناهل المعرفه ولكن المدرسين لايهتمون بنا ولا يريدون ان ينزلونا اليهم ونحن نعاني كثيرا من مادتي الفيزياء والميكانيكا في الشعبه العلميه ان مدرسي الماده يقوما بالشرح سريعا ولا نفهم شئ ويعطوننا امتحانات شهريه صعبه جدا علينا الرجاء حل تلك المشاكل وشكرا لك استاذ وانا وزملائي نكون شاكرين لك اذا لبيت طلبنا .................

تقوم مجموعة منكم ومقابلة مدير المدرسة ويتم شرح هذا الموقف وأعتقد أنه سوف يستجيب لطلباتكم

osamaabdsalam
09-03-2016, 08:16 AM
هل م حق مدير اﻻدارة عدم تنفيذ نشرة نقل م المديريه
وايه هو اﻻجراء القانونى فى الحاله دى

عليه أن يعارض فقط إذا كان لديه عجز

osamaabdsalam
09-03-2016, 09:11 AM
هل تجمع التأخيرات في خلال الشهر ام تنتهى بنهاية الشهر ويبدأ العد من جديد ؟؟؟ ارجو الافادة

هذا يرجع لظروف العمل وتقدير مدير المدرسة

SAIDYASSER
09-03-2016, 05:38 PM
والله عملنا كده بس مش عمل لنا حاجه

sofy sofy
10-03-2016, 04:27 PM
عليه أن يعارض فقط إذا كان لديه عجز

شكرا ليك ممكن استفسار اخر
هل من حقنا رفع قضيه فى القضاء اﻻدارى ﻻن لينا زمايل نقلو بنشرة قبلنا واﻻدلرة اللى انا فيها يوجد بها سوء توزيع وليس عجز

عصام لظفى داوود
10-03-2016, 07:44 PM
أرجوا الافادة ان تعين 27/3/1996 بالؤهل متوسط وحصلت على بكالوريوس تربية 2001أثناء الخدمة وقامت المديرية بتسوية حالتى بالؤهل العالى 16/4/2005 وإرجاع اقدميتى بتاريخ 7/10/2000 فهل هذا القرار صحيح ولما لم يتم أرجاع الاقدمية 16/4/2000 حيث أن تسوية الحالة تعتبر تعين من جديد وهذ أهدر حقى فى الحصول على الدرجة الاولى حتى الان
وحينما سألنا قالوا لنا لكم 5سنوات أقدمية فقط أرجوا الافادة وهل إذاكان لى حق ماذا أفعل وجزاكم الله خيرا

عصام لظفى داوود
10-03-2016, 07:50 PM
أرجوا الافادة ان تعين 27/3/1996 بالؤهل متوسط وحصلت على بكالوريوس تربية 2001أثناء الخدمة وقامت المديرية بتسوية حالتى بالؤهل العالى 16/4/2005 وإرجاع اقدميتى بتاريخ 7/10/2000 فهل هذا القرار صحيح ولما لم يتم أرجاع الاقدمية 16/4/2000 حيث أن تسوية الحالة تعتبر تعين من جديد وهذ أهدر حقى فى الحصول على الدرجة الاولى حتى الان
وحينما سألنا قالوا لنا لكم 5سنوات أقدمية فقط أرجوا الافادة وهل إذاكان لى حق ماذا أفعل وجزاكم الله خيرا

منار على
11-03-2016, 09:30 PM
هو حضرتك لما انا اشتكى التوجية بتاعى للمحافظ ووكيل الوزاره ومديره الاداره الشكوى بتروح لتوجيهى اللى انا شاكياه ولا بيتحقق فيها ولا ايه اللى بيحصل بالظبط ؟ كمان المفروض الشكوى دى يترد عليها فى مده اقصاها قد ايه ومن مين من توجيهى ولا الجهه اللى انا شاكية فيها

osamaabdsalam
11-03-2016, 10:48 PM
والله عملنا كده بس مش عمل لنا حاجه

ما ضاع حق وراءه مطالب

osamaabdsalam
11-03-2016, 10:51 PM
شكرا ليك ممكن استفسار اخر
هل من حقنا رفع قضيه فى القضاء اﻻدارى ﻻن لينا زمايل نقلو بنشرة قبلنا واﻻدلرة اللى انا فيها يوجد بها سوء توزيع وليس عجز

من حقك إذا كان لديك الكافية

osamaabdsalam
11-03-2016, 10:59 PM

قرار صحيـــــــــــح

osamaabdsalam
11-03-2016, 11:01 PM
هو حضرتك لما انا اشتكى التوجية بتاعى للمحافظ ووكيل الوزاره ومديره الاداره الشكوى بتروح لتوجيهى اللى انا شاكياه ولا بيتحقق فيها ولا ايه اللى بيحصل بالظبط ؟ كمان المفروض الشكوى دى يترد عليها فى مده اقصاها قد ايه ومن مين من توجيهى ولا الجهه اللى انا شاكية فيها

ما ضاع حق وراءه مطالب

ali75
12-03-2016, 02:11 AM
السلام عليكم
أعمل معلم ابتدائي تعيين 2000 الدرجة الثالثة، تمت ترقيتي إلى (معلم أول) بالقرار رقم (254) بتاريخ 30/5/2012 م، حصلت على الماجستير عام 2009، تقدمت في شهر فبراير 2016 للترقية إلى (معلم أول أ)، أي بعد مرور أربع سنوات محاولا الاستفادة بتقليل المدة سنة بسبب حصولي على الماجستير، وسلمت طلب تقليل المدة إلى الأكاديمية فرع دمياط فقالوا: الترقيات انتهت وعموما قم بمتابعة صفحتك على موقع الأكاديمية، لكن الصفحة مغلقة، فهل هناك موعد للترقية، وماذا أفعل.

sofy sofy
12-03-2016, 09:01 PM
شكرا لحضرتك جدا ع الرد
عندى سؤال اخر
انا حاليا ف اجازة وضع ياترى ايه موقفى من نشرة النقل
هل م حقي اقطع اجازة الوضع لتنفيذ النشرة واجى ادارتى واستكمل فيها اجازة الوضع
وﻻ لو قطعتها كده راحت عليا
ممكن بس حضرتك تفهمنى اعمل ايه ﻻن اﻻراء كتيير ومش عارفه ايه الصح

منار على
14-03-2016, 04:17 PM
السلام عليكم
أعمل معلم ابتدائي تعيين 2000 الدرجة الثالثة، تمت ترقيتي إلى (معلم أول) بالقرار رقم (254) بتاريخ 30/5/2012 م، حصلت على الماجستير عام 2009، تقدمت في شهر فبراير 2016 للترقية إلى (معلم أول أ)، أي بعد مرور أربع سنوات محاولا الاستفادة بتقليل المدة سنة بسبب حصولي على الماجستير، وسلمت طلب تقليل المدة إلى الأكاديمية فرع دمياط فقالوا: الترقيات انتهت وعموما قم بمتابعة صفحتك على موقع الأكاديمية، لكن الصفحة مغلقة، فهل هناك موعد للترقية، وماذا أفعل.

دمياط دى محافظه خاصه فى كل حاجه فى الشكاوى والترقيات بالنسبه للشكاوى غالبا طبعا مفيش رد ولا تعرف تاخد حق فى المحافظه دى احنا عندنا اللى بيجى على حقك ويظلمك لو رحتله عادى ممكن يقولك اتفضل اشتكينى يابنى براحتك بمعنى تانى اخبط دماغك فى الحيط وسبحان الله دا اللى بيحصل فعلا ازاى متعرفش وبالنسبه للترقيات غالبا طبعا مفيش ماشاء الله عندنا موظفين عندهم القدره انهم يعقدولك اى حاجه وبيفتوا فى اى حاجه عشان يريحوا دماغهم اصلا عشان كدا نصيحة متعتمدش على كلامهم فى حاجه وحاول تتأكد وشوف اللى زيك فى محافظات تانية بس عشان مااكونش بظلم حد فى بعض الموظفين محترمين وبيساعدوك بجد :angry2::angry2::angry2::angry2:

osamaabdsalam
16-03-2016, 08:56 AM
السلام عليكم

راجع المختص بالادارة التعليمية والمسؤول فلديه الجديد فى هذا الموضوع

H.M.A 1
16-03-2016, 01:57 PM
انا مدرس تعيين 2004 (معلم اول). صدر لي قرار نقل من محافظة شمال سيناء الي محافظة المنوفية بتاريخ 25/2/2013 وتم تنفيذ النقل واستلمت العمل بتاريخ 1/8/2013 وتم التعامل بشيك تكاليف حتي السنة المالية الجديدة وهي ابتداء من 1/7/2014 . وفي السنة المالية الجديدة توجهت الي مديرية التربية والتعليم فلم اجد جديد في النقل والاوراق متوقفة من جهة التنظيم والادارة . واظبت علي السؤال علي النقل حتي شهر مارس 2015 وطلبت مني مديرية التربية والتعليم صحيفة احوال جديدة وقرار النقل لتمويل الدرجة وحجز درجة شاغرة بالمنوفية وتم حجز الدرجة بالفعل بتاريخ 9/3/2015 وطلبوا من المديرية بالعريش موافقة شئون العاملين وتم ارسال الموافقة بتاريخ 15/3/2015 . واصبح هناك اوراق بين المديرية بالمنوفية وبين المديرية بالعريش وبين التنظيم والادارة بالمنوفية ولا يأتي رد من المديرية بالعريش . وأخر طلب كان طلب موافقة وزارة المالية علي الترقي ولم ترد المديرية بالعريش ولذلك فالاوراق متوقفة . المشكلة ان مديرية التربية والتعليم بالعريش نفذت لي النقل علي اساس نقل الدرجة المالية في السنة المالية الجديدة ولكن مر عامان دون حدوث ذلك . بالله عليكم ماذا افعل لكي احصل علي الدرجة المالية (الثانية) المستحقة لي؟
ولكم جزيل الشكر

rehab alzeiny
16-03-2016, 06:30 PM
انا من ال30 الف معلم هل لي اجازة بدون مرتب بعد ما مر على تعاقدنا 6 شهور

osamaabdsalam
16-03-2016, 06:39 PM
شكرا لحضرتك جدا ع الرد
عندى سؤال اخر
انا حاليا ف اجازة وضع ياترى ايه موقفى من نشرة النقل
هل م حقي اقطع اجازة الوضع لتنفيذ النشرة واجى ادارتى واستكمل فيها اجازة الوضع
وﻻ لو قطعتها كده راحت عليا
ممكن بس حضرتك تفهمنى اعمل ايه ﻻن اﻻراء كتيير ومش عارفه ايه الصح

أنصحك
بكتابة خطاب لمدير الإدارة التابع لها الآن بهذا المضمون وانتظرى الرد

osamaabdsalam
16-03-2016, 06:46 PM
انا مدرس تعيين 2004 (معلم اول). صدر لي قرار نقل من محافظة شمال سيناء الي محافظة المنوفية بتاريخ 25/2/2013 وتم تنفيذ النقل واستلمت العمل بتاريخ 1/8/2013 وتم التعامل بشيك تكاليف حتي السنة المالية الجديدة وهي ابتداء من 1/7/2014 . وفي السنة المالية الجديدة توجهت الي مديرية التربية والتعليم فلم اجد جديد في النقل والاوراق متوقفة من جهة التنظيم والادارة . واظبت علي السؤال علي النقل حتي شهر مارس 2015 وطلبت مني مديرية التربية والتعليم صحيفة احوال جديدة وقرار النقل لتمويل الدرجة وحجز درجة شاغرة بالمنوفية وتم حجز الدرجة بالفعل بتاريخ 9/3/2015 وطلبوا من المديرية بالعريش موافقة شئون العاملين وتم ارسال الموافقة بتاريخ 15/3/2015 . واصبح هناك اوراق بين المديرية بالمنوفية وبين المديرية بالعريش وبين التنظيم والادارة بالمنوفية ولا يأتي رد من المديرية بالعريش . وأخر طلب كان طلب موافقة وزارة المالية علي الترقي ولم ترد المديرية بالعريش ولذلك فالاوراق متوقفة . المشكلة ان مديرية التربية والتعليم بالعريش نفذت لي النقل علي اساس نقل الدرجة المالية في السنة المالية الجديدة ولكن مر عامان دون حدوث ذلك . بالله عليكم ماذا افعل لكي احصل علي الدرجة المالية (الثانية) المستحقة لي؟
ولكم جزيل الشكر

الحل فى هذا الموضوع هو الشكوى
فما ضاع حق وراءه مطالب

H.M.A 1
17-03-2016, 05:12 PM
الحل فى هذا الموضوع هو الشكوى
فما ضاع حق وراءه مطالب

الشكوي في اي جهة يا استاذي الفاضل ؟

ولكم جزيل الشكر

mahmooooud
18-03-2016, 10:10 AM
السلام عليكم
موضوع تغير المسمى الوظيفى انا بكالوريوس تجارة واعمل معلم رياضيات وجبت كل الموافقات الا الموجه العام للرياضيات بيقول ان المستشار بيقول مينفعش بكالوريوس تجارة يحول رياضيات مع ان فى ناس كتير بكالوريوس تجارة والمسمى بتاعهم رياضيات فى محافظتى وعلى مستوى الجمهوريه كلها وبقوله اجبلك اسماء بيقولى انا عارف ايه العمل الوقتى

osamaabdsalam
19-03-2016, 09:23 PM
الشكوي في اي جهة يا استاذي الفاضل ؟

ولكم جزيل الشكر

من حقك أن تشكو إلى الجهة التى ترى أنها تساعدك فى الوصول إلى حقك منها :
المحافظ / التنظيم والادارة /المديرية المالية / الوزير / الصحف ..................الخ

osamaabdsalam
19-03-2016, 09:30 PM
السلام عليكم
موضوع تغير المسمى الوظيفى انا بكالوريوس تجارة واعمل معلم رياضيات وجبت كل الموافقات الا الموجه العام للرياضيات بيقول ان المستشار بيقول مينفعش بكالوريوس تجارة يحول رياضيات مع ان فى ناس كتير بكالوريوس تجارة والمسمى بتاعهم رياضيات فى محافظتى وعلى مستوى الجمهوريه كلها وبقوله اجبلك اسماء بيقولى انا عارف ايه العمل الوقتى

لابد من موافقة الجهة المختصة لتغيير المسمى الوظيفى
وعلى كل حال
عليك بكتابة طلب مرفقا به اسماء وبيانات زملاءك وتقديمه للموجه العام بصفة رسمية

hosar
21-03-2016, 04:06 PM
IZE="6"][/SIZE][SIZE="5"][SIZE="5"]مدرستي بها 35 حصة ومعي مدرس اخر احدث مني ولكنه مقرب من الموجه الاول
فاعطيته 20 حصة وانا 15 على اساس انا اقدم منه 4سنوات او اكثر فرفض وقال انا مثلك في نفس الدرجةليس لك الحق ان تاخذ اقل مني لانك مش مدرس اول مستغلا قربه من الموجه الاول الذي ينفذ له كل طلباته
فهل يوجد قرار فيه ان الاقدم ياخذ اقل من الاحدث مع العلم اننا في نفس الدرجة
الرجاء الرد للاهمية
وجزاكم الله خير::slap1qk6

osamaabdsalam
22-03-2016, 12:01 AM
ize="6"][/size][size="5"][size="5"]مدرستي بها 35 حصة ومعي مدرس اخر احدث مني ولكنه مقرب من الموجه الاول
فاعطيته 20 حصة وانا 15 على اساس انا اقدم منه 4سنوات او اكثر فرفض وقال انا مثلك في نفس الدرجةليس لك الحق ان تاخذ اقل مني لانك مش مدرس اول مستغلا قربه من الموجه الاول الذي ينفذ له كل طلباته
فهل يوجد قرار فيه ان الاقدم ياخذ اقل من الاحدث مع العلم اننا في نفس الدرجة
الرجاء الرد للاهمية
وجزاكم الله خير::slap1qk6

تم الرد على رسالتك الخاصة
وحتى يستفيد الجميع
ما دمتما فى درجة واحدة ( أى مستوى واحد فى وظيفة معلم ) فتكونا متساويين فى عدد الحصص ويخفض من نصاب المشرف على المادة وهو الأعلى مؤهلا والأقدم فى المستوى حصتان

جاسمينm
23-03-2016, 05:53 PM
السلام عليكم
لو سمحت كنت عايزة اسال على نسبة المجموعات حاليا كام فى الميه وهل هناك خصم 10فى الميه تخصم من المجموعات لصالح الادارة التعليمية و10 فى الميه اخرى لادارة المدرسة و5 فى الميه للنقابة غير 10 فى الميه مش عارفة تخصم ليه يعنى بيخصم مننا 35 فى الميه هل ده قانونى وياريت تقولى النسبة المفروض خصمها فد ايه ؟ وهل هناك توريد للمجموعات نصف شهر فبراير ويا ريت لو فى نشرة بالحصم تنزلها وشكرا

حاتم جابر
26-03-2016, 01:52 AM
لو سمحت أخي الكريم. . هل يمكن أن يمنع الموجه الأول نقل مدرس من إدارة تعليمية لأخرى بالرغم من وجود سبب قهري لذلك مثل انتقال السكن في نطاق الإدارة الجديدة

abdullsttar
26-03-2016, 09:32 AM
هل عقوبة الإنذار تخصم شيئاً من المرتب ؟ وهل تستحق التظلم منها ؟ وكم من الوقت تبقى في صحيفة الجزاءات؟ .. شكراً لحسن التعاون

abo ahmed
26-03-2016, 04:16 PM
لو سمحت الاجازات العارضة والاعتيادى
متى تبدا ومتى تنتهى ؟
ولو قرار رسمى او قانون لا تبخل علينا به
لاننى محول للتحقيق بسبب غيابى عارضة 9 ايام حتى الان

Moataz_ezo_2007
26-03-2016, 07:50 PM
إذا مثلا أعمل مدرس حاسب آلي ومتخرج من كلية تربية نوعية ،
كيف لي أن أغير المسمى الوظيفي لي لمدرس رياضيات : اذكر لي الشروط بما فيها إذا كان لابد من الانتساب في كلية معينة وقسم معين؟

osamaabdsalam
26-03-2016, 09:22 PM
السلام عليكم
لو سمحت كنت عايزة اسال على نسبة المجموعات حاليا كام فى الميه وهل هناك خصم 10فى الميه تخصم من المجموعات لصالح الادارة التعليمية و10 فى الميه اخرى لادارة المدرسة و5 فى الميه للنقابة غير 10 فى الميه مش عارفة تخصم ليه يعنى بيخصم مننا 35 فى الميه هل ده قانونى وياريت تقولى النسبة المفروض خصمها فد ايه ؟ وهل هناك توريد للمجموعات نصف شهر فبراير ويا ريت لو فى نشرة بالحصم تنزلها وشكرا

بناء على القرار الوزارى رقم 52 لسنة 2016بسأن مجموعات التقوية المدرسية توزع كالآتى :
5% لنقابة المهن التعليمية
توزع الـ 95 % على النحو التالى :
90 % للمعلم
10 % لمدير المدرسة ووكلائها وإدارييها ......الخ

osamaabdsalam
26-03-2016, 09:26 PM
لو سمحت أخي الكريم. . هل يمكن أن يمنع الموجه الأول نقل مدرس من إدارة تعليمية لأخرى بالرغم من وجود سبب قهري لذلك مثل انتقال السكن في نطاق الإدارة الجديدة

لايستطيع الموجه الأول أن يمنع النقل ولكن عليه أن يبين الأسباب والأدلة التى تمنع ذلك

osamaabdsalam
26-03-2016, 09:45 PM
هل عقوبة الإنذار تخصم شيئاً من المرتب ؟ وهل تستحق التظلم منها ؟ وكم من الوقت تبقى في صحيفة الجزاءات؟ .. شكراً لحسن التعاون

اولا لايخصم شيئا فى عقوبة الانذار
ثانيا يمكن التظلم فى خلال ستون يوما من التوقيع بالعلم
ثالثا يمحى الجزاء بانقضاء ستة اشهر

osamaabdsalam
26-03-2016, 09:48 PM
لو سمحت الاجازات العارضة والاعتيادى
متى تبدا ومتى تنتهى ؟
ولو قرار رسمى او قانون لا تبخل علينا به
لاننى محول للتحقيق بسبب غيابى عارضة 9 ايام حتى الان

جارى تعديل القانون الخاص بذلك

osamaabdsalam
26-03-2016, 09:52 PM
إذا مثلا أعمل مدرس حاسب آلي ومتخرج من كلية تربية نوعية ،
كيف لي أن أغير المسمى الوظيفي لي لمدرس رياضيات : اذكر لي الشروط بما فيها إذا كان لابد من الانتساب في كلية معينة وقسم معين؟

من شروط تغيير المسمى الوظيفى أهمها
1- موافقة التوجيه المختص
1- موافقة الأكاديمية المهنية
1- مناسبة المؤهل الدراسى

رضا على2
28-03-2016, 12:27 AM
بالنسبة للعجز والزيادة بالمدارس تم ندب عدد2 معلم لغة عربية للمدرسة التى أعمل بها رغم عدم وجود عجز فقامت إدارة المدرسة بإعادة العرض ولكن إدارة التعليم الابتدائى اعتبرت ذلك تجاوزا فشكلت لجنة لحصر العجز والزيادة وقامت بعمل 4 نشرات ندب للمعلمين الأصليين بالمدرسة إلى إحدى المدارس الأخرى وتركت من انتدبتهم بحجة أنهم الأقدم بالتعيين فهل هذا إجراء قانونى ؟ وإن كان غير قانونى فماذا يفعل من صدرت لهم نشرات نقل من المدرسين الأصليين ؟ مع العلم أنه تم تهديد مديرة المدرسة بسرعة إخلاء طرفهم وهل هذا هو التوقيت المناسب لعمل نشرات رغم قرب الامتحانات ؟مع العلم أن هذا الأمر مقصود بمعنى أن يتم ندب عدد2 معلم أقدم فى التعيين ليتم نقل أحد العاملين بها الأحدث فى التعيين لأن المدرس المقصود نقله تقدم بمذكرة فى الوزارة فى مدير التعليم الابتدائى فقام مدير التعليم الابتدائى بالتربص له وعمل هذه الحيلة ؟ فماذا يفعل هذا الشخص المحبوب من الجميع والمخلص جدا فى عمله تجاه مكر مدير إدارة التعليم الابتدائى

osamaabdsalam
30-03-2016, 09:22 AM
بالنسبة للعجز والزيادة بالمدارس تم ندب عدد2 معلم لغة عربية للمدرسة التى أعمل بها رغم عدم وجود عجز فقامت إدارة المدرسة بإعادة العرض ولكن إدارة التعليم الابتدائى اعتبرت ذلك تجاوزا فشكلت لجنة لحصر العجز والزيادة وقامت بعمل 4 نشرات ندب للمعلمين الأصليين بالمدرسة إلى إحدى المدارس الأخرى وتركت من انتدبتهم بحجة أنهم الأقدم بالتعيين فهل هذا إجراء قانونى ؟ وإن كان غير قانونى فماذا يفعل من صدرت لهم نشرات نقل من المدرسين الأصليين ؟ مع العلم أنه تم تهديد مديرة المدرسة بسرعة إخلاء طرفهم وهل هذا هو التوقيت المناسب لعمل نشرات رغم قرب الامتحانات ؟مع العلم أن هذا الأمر مقصود بمعنى أن يتم ندب عدد2 معلم أقدم فى التعيين ليتم نقل أحد العاملين بها الأحدث فى التعيين لأن المدرس المقصود نقله تقدم بمذكرة فى الوزارة فى مدير التعليم الابتدائى فقام مدير التعليم الابتدائى بالتربص له وعمل هذه الحيلة ؟ فماذا يفعل هذا الشخص المحبوب من الجميع والمخلص جدا فى عمله تجاه مكر مدير إدارة التعليم الابتدائى

كل من أحس بالظلم عليه أن يتقدم للجهة الأعلى بشكوى كتابية
فما ضاع حق وراءه مطالب

ali75
31-03-2016, 07:29 AM
دمياط دى محافظه خاصه فى كل حاجه فى الشكاوى والترقيات بالنسبه للشكاوى غالبا طبعا مفيش رد ولا تعرف تاخد حق فى المحافظه دى احنا عندنا اللى بيجى على حقك ويظلمك لو رحتله عادى ممكن يقولك اتفضل اشتكينى يابنى براحتك بمعنى تانى اخبط دماغك فى الحيط وسبحان الله دا اللى بيحصل فعلا ازاى متعرفش وبالنسبه للترقيات غالبا طبعا مفيش ماشاء الله عندنا موظفين عندهم القدره انهم يعقدولك اى حاجه وبيفتوا فى اى حاجه عشان يريحوا دماغهم اصلا عشان كدا نصيحة متعتمدش على كلامهم فى حاجه وحاول تتأكد وشوف اللى زيك فى محافظات تانية بس عشان مااكونش بظلم حد فى بعض الموظفين محترمين وبيساعدوك بجد :angry2::angry2::angry2::angry2:

شكرا لاهتمام حضرتك، لكن ماذا افعل، فقط أحاول أن آخذ حقي

ali75
31-03-2016, 07:36 AM
راجع المختص بالادارة التعليمية والمسؤول فلديه الجديد فى هذا الموضوع

اشكرا لاهتمام حضرتك، لكن المسؤول يقول لي تابع الأكاديمية، وكل يتنصل من دوره.

ميرا11
01-04-2016, 09:46 PM
رفعنا نحن و زملاء كثيرين ( نحن اداريين )قضية بخصوص 33% و اخذنا حكم و تم صرف المقابل النقدى و لكن فوجعنا بعد فترة انه تم الغاء الحكم و سوف يتم خصم المقابل النقدى و نريد معرفة كيفية التصرف فى هذا الامر

osamaabdsalam
04-04-2016, 09:34 PM
شكرا لاهتمام حضرتك، لكن ماذا افعل، فقط أحاول أن آخذ حقي

تأكد ولو بالنفس الطويل
ما ضاع حق وراءه مطالب

osamaabdsalam
04-04-2016, 09:40 PM
رفعنا نحن و زملاء كثيرين ( نحن اداريين )قضية بخصوص 33% و اخذنا حكم و تم صرف المقابل النقدى و لكن فوجعنا بعد فترة انه تم الغاء الحكم و سوف يتم خصم المقابل النقدى و نريد معرفة كيفية التصرف فى هذا الامر

العبرة بمنظوق الحكم
فإذا كان الحكم قد ألغى الحكم السابق واعتباره كأن لم يكن يعود الوضع لحالته الأولى

حاتم جابر
05-04-2016, 02:40 PM
هل يمكن أن يمنع الموجه الأول بالإدارة نقلي إلى إدارة أخرى علما بأني قد سكنت فى نطاق الإدارة الجديدة والموجه العام موافق على النقل وشكرا على مجهوداتكم

ali75
06-04-2016, 01:01 AM
تأكد ولو بالنفس الطويل
ما ضاع حق وراءه مطالب

بارك الله فيكم

باسم الباز
06-04-2016, 05:25 AM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى العزيز جزاك الله كل الخير بعد التحية
من فضلك انا مدير مدرسة ابتدائي وقد وافقت على نقل تلميذ الى مدرسة اخرى بناء على طلب من والدته وكان معها قرار نيابة بتسليمها الطفل وتم نقل التلميذ بالصف الرابع ولكن شكى والده الى كل الجهات ومنهم النيابة الادارية وتم التحقيق معى ومع مسئولة شئون الطلبة فا ممكن اعرف من حضرتك هل والدته لها الحق في نقله ام لا وما هى القرارات والقوانين او الكتاب الدورى في ذلك لان وكيلة النيابة حديثة وشكلها تجهل الموضوع ارجو الرد السريع او الاتصال 01001972004

kokomarmar
06-04-2016, 12:20 PM
حصلت على صلاحية من الاكاديمية المهنية للمعلمين العام الماضى للعمل كمعلم ثانوى وتم تثبيتى فى المدرسة الثانوى التى اعمل بها وهناك مدرسة اقدم منى سناا ولكنها منتدبة من التعليم الاعدادى لمدرستى علماا بعدم وجود عجز بمدرستى وهى لم تحصل على الصلاحية وماذالت مدرس اعدادى من منا اقدم فى الوظيفة وفى حالة حدوث عجز فى مدرسة اخرى من منا تخرج لسد العجز علماا انى مثبتة بمدرستى ةهى منتدبة من الاعدادى

mahmooooud
07-04-2016, 07:25 PM
التقريرين بتوع تغير المسمى لازم اكون قضيت فى المادة الى عايز اغير لها سنتين ولا اى تقريرين اكون فيهم كفء

osamaabdsalam
08-04-2016, 08:07 AM
هل يمكن أن يمنع الموجه الأول بالإدارة نقلي إلى إدارة أخرى علما بأني قد سكنت فى نطاق الإدارة الجديدة والموجه العام موافق على النقل وشكرا على مجهوداتكم

تم الرد على استفساركم بالمشاركة 10625

osamaabdsalam
08-04-2016, 08:10 AM
بارك الله فيكم

وأشكر لكم تواصلك الكريم

osamaabdsalam
08-04-2016, 08:30 AM
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته اخى العزيز جزاك الله كل الخير بعد التحية
من فضلك انا مدير مدرسة ابتدائي وقد وافقت على نقل تلميذ الى مدرسة اخرى بناء على طلب من والدته وكان معها قرار نيابة بتسليمها الطفل وتم نقل التلميذ بالصف الرابع ولكن شكى والده الى كل الجهات ومنهم النيابة الادارية وتم التحقيق معى ومع مسئولة شئون الطلبة فا ممكن اعرف من حضرتك هل والدته لها الحق في نقله ام لا وما هى القرارات والقوانين او الكتاب الدورى في ذلك لان وكيلة النيابة حديثة وشكلها تجهل الموضوع ارجو الرد السريع او الاتصال 01001972004

أهم شىء فى الموضوغ أن يكون بالمدرسة صورة من قرار النيابة بتسليمها الطفل ويكون مرفقا بطلب النقل المقدم من والدة الطفل
حتى يمكن تسليم صورة منه ضمن تحقيق النيابة وبذا تنتفى المسئولية

osamaabdsalam
08-04-2016, 08:38 AM
حصلت على صلاحية من الاكاديمية المهنية للمعلمين العام الماضى للعمل كمعلم ثانوى وتم تثبيتى فى المدرسة الثانوى التى اعمل بها وهناك مدرسة اقدم منى سناا ولكنها منتدبة من التعليم الاعدادى لمدرستى علماا بعدم وجود عجز بمدرستى وهى لم تحصل على الصلاحية وماذالت مدرس اعدادى من منا اقدم فى الوظيفة وفى حالة حدوث عجز فى مدرسة اخرى من منا تخرج لسد العجز علماا انى مثبتة بمدرستى ةهى منتدبة من الاعدادى

الأقدم فى الوظيفة :
أولا : الأقدم فى تاريخ التعيين
ثانيا : الأكبر سنا
وبالتالى
يخرج لسد العجز من هو الأحدث فى التعيين ثم الأصغر سنا

osamaabdsalam
08-04-2016, 08:41 AM
التقريرين بتوع تغير المسمى لازم اكون قضيت فى المادة الى عايز اغير لها سنتين ولا اى تقريرين اكون فيهم كفء

راجع شئون العاملين فلديهم الجديد فى هذا الموضوع

عامر محمد عامر
08-04-2016, 09:51 AM
السلام عليكم ما هى قانونيه توزيع الاحتياطى فى المدرسه مع العلم ان هناك من المدرسين ليس لديهم النصاب الاساسى لهم و لا منتدبين خارج المدرسه

kokomarmar
09-04-2016, 02:34 AM
ايوة بس انا معلم ثانوى حاصلة على الصلاحية وهى منتدبة للمدرسة ومعلمة اعدادى امال الفرق اية بين حصولى على الصلاحية من عدمة؟؟؟؟

osamaabdsalam
15-04-2016, 04:51 PM
السلام عليكم ما هى قانونيه توزيع الاحتياطى فى المدرسه مع العلم ان هناك من المدرسين ليس لديهم النصاب الاساسى لهم و لا منتدبين خارج المدرسه

لابد فى توزيع الاحتياطى : العدالة فى التوزيع وعدم المحسوبية

osamaabdsalam
15-04-2016, 04:59 PM
ايوة بس انا معلم ثانوى حاصلة على الصلاحية وهى منتدبة للمدرسة ومعلمة اعدادى امال الفرق اية بين حصولى على الصلاحية من عدمة؟؟؟؟

المعلم الحاصل على الصلاحية من شروط الترقى للوظيفة الأعلى

أبوحمزه
17-04-2016, 09:59 PM
متشكرين على المعلومات المهمة

نور ربيع
19-04-2016, 10:23 AM
أنا مدرس تقدمت بالحصول على اجازة لمرافقة الزوجه خلال الأعوام من عام 2001 حتى 31/08/2004م وخلال هذه الفترة حصلت على الدرجة الثانية التخصصية في 01/05/2002م .
بعد ذلك تغيرت اجازتي من اجازة لمرافقة الزوجة إلى إجازة تعاقد بدون مرتب اعتباراً من 01/09/2004م كعام أول وحتى تاريخه وفي خلال العام الرابع لإجازة التعاقد بدون مرتب والتي تبدأ من 01/09/2007م وتنتهي في 31/08/2008م حصلت نفس دفعتي التي حصلت على الدرجة الثانية بتاريخ 01/05/2002م على الدرجة الأولى بتاريخ 01/07/2008م ولم أحصل عليها حتى تاريخه وعندما أستفسر في الإدارة التعليمية أو مديرية التربية والتعليم لا أجد جواباً شافياً ويقولون عندما ترجع من الاجازة وحالياً أنا في الدرجة الثانية منذ 12 سنة، حسب معلوماتي أنه إذا قام الموظف بإجازة بدون مرتب يحق له الحصول على أي درجات مادام لم ينهي الأربعة سنوات وذلك حسب قانون العاملين بالدولة لسنة 78 علماً بأنني لم أحصل على الكادر حتى تاريخه وعند حصول زملائي على الدرجة الأولى كنت ماأزال في السنة الرابعة للإجازة فهل هناك من سبيل للحصول على حقي في الدرجة الأولى بأقدمية عام 2008م أم لآ ؟

طلعت احمد
19-04-2016, 12:14 PM
الاخ الفاضل ارجو الرد سريعا
اعطتنى الشئون القانونيه جزاء 15 يوم وكتب المدير التقرير السنوى وطبعا منخفض اولااعلم مابه ثم خفف الجزاء بعد التظلم الى 5 ايام فهل لى الحق فى تغيير التقرير وما العمل والخطوات التى اتبعها فى ذلك وجزاك الله خيرا

osamaabdsalam
19-04-2016, 10:11 PM
متشكرين على المعلومات المهمة

وأشكر لك تواصلك الكريم

osamaabdsalam
19-04-2016, 10:49 PM
أنا مدرس تقدمت بالحصول على اجازة لمرافقة الزوجه خلال الأعوام من عام 2001 حتى 31/08/2004م وخلال هذه الفترة حصلت على الدرجة الثانية التخصصية في 01/05/2002م .
بعد ذلك تغيرت اجازتي من اجازة لمرافقة الزوجة إلى إجازة تعاقد بدون مرتب اعتباراً من 01/09/2004م كعام أول وحتى تاريخه وفي خلال العام الرابع لإجازة التعاقد بدون مرتب والتي تبدأ من 01/09/2007م وتنتهي في 31/08/2008م حصلت نفس دفعتي التي حصلت على الدرجة الثانية بتاريخ 01/05/2002م على الدرجة الأولى بتاريخ 01/07/2008م ولم أحصل عليها حتى تاريخه وعندما أستفسر في الإدارة التعليمية أو مديرية التربية والتعليم لا أجد جواباً شافياً ويقولون عندما ترجع من الاجازة وحالياً أنا في الدرجة الثانية منذ 12 سنة، حسب معلوماتي أنه إذا قام الموظف بإجازة بدون مرتب يحق له الحصول على أي درجات مادام لم ينهي الأربعة سنوات وذلك حسب قانون العاملين بالدولة لسنة 78 علماً بأنني لم أحصل على الكادر حتى تاريخه وعند حصول زملائي على الدرجة الأولى كنت ماأزال في السنة الرابعة للإجازة فهل هناك من سبيل للحصول على حقي في الدرجة الأولى بأقدمية عام 2008م أم لآ ؟

طبقا للقانون 47 لسنة 1978 لايرقى العامل الذى استمر بالخارج أكثر من أربع سنوات وعند عودته واستلامه العمل يرتب مع زملائه

osamaabdsalam
19-04-2016, 11:04 PM
الاخ الفاضل ارجو الرد سريعا
اعطتنى الشئون القانونيه جزاء 15 يوم وكتب المدير التقرير السنوى وطبعا منخفض اولااعلم مابه ثم خفف الجزاء بعد التظلم الى 5 ايام فهل لى الحق فى تغيير التقرير وما العمل والخطوات التى اتبعها فى ذلك وجزاك الله خيرا

إذا انخفض التقرير السنوى بسبب جزاء 15 يوم ثم بعد التظلم أصبح 5 أيام فعليك المطالبة برفع التقرير مع ارفاق صورة من قرار تخفيف الجزاء

رضا على2
24-04-2016, 09:53 AM
صدرت نشرة ندب لعدد 2 معلم لمدرستنا مزيلة بأنهما يعانيان أمراض متأخرة وذلك بدون أى سند طبى فهل يعد ذلك تزوير فى أوراق رسمية وماذا نفعل فى هذا الموقف حيث أن هذا الندب يضر بنا حيث أن هذا الندب أظهر وجود زيادة بالمدرسة وصدرت لنا نشرات ندب لمدارس أخرى

رضا على2
24-04-2016, 09:58 AM
إذا كان هناك زيادة بالمدرسة بسبب كثرة عدد المنتدبين للمدرسة فهل يتم إلغاء ندب المنتدبين أم يتم ندب الأساسيين لمدارس أخرى أرجو الافادة السريعة ولو أن هناك نشرات أو مستندات تفيد ذلك أن شاكرا

mhw2008
24-04-2016, 01:54 PM
السلام عليكم
علمت اليوم ان مكافأة الامتحانات سوف تصرف على أساسى 2014 وخصم 10% للمعاشات فهل هذا الكلام حقيقى؟ ولكم جزيل الشكر

مونى عزمى
24-04-2016, 07:43 PM
[B]فى ادارة نبروة محافظة دقهلية سيتم خصمم حافز الاداء والاالاعباء لمن تقرير سنوى أقل من امتياز لسنة 2013،2014،2015 أنا مثلا فى 2015 حصلت على 89 فى التقرير سيتم خصم 7000 جنية وفى سنة 2013 حصلت على 85 فى تقرير سيتم خصم 7000جنيةriendsفما الحل ارجو الرد

osamaabdsalam
24-04-2016, 09:20 PM
صدرت نشرة ندب لعدد 2 معلم لمدرستنا مزيلة بأنهما يعانيان أمراض متأخرة وذلك بدون أى سند طبى فهل يعد ذلك تزوير فى أوراق رسمية وماذا نفعل فى هذا الموقف حيث أن هذا الندب يضر بنا حيث أن هذا الندب أظهر وجود زيادة بالمدرسة وصدرت لنا نشرات ندب لمدارس أخرى

لايعد ذلك تزوير فى أوراق رسمية
ولكن من حقكم التظلم من هذا الندب

osamaabdsalam
24-04-2016, 09:25 PM
إذا كان هناك زيادة بالمدرسة بسبب كثرة عدد المنتدبين للمدرسة فهل يتم إلغاء ندب المنتدبين أم يتم ندب الأساسيين لمدارس أخرى أرجو الافادة السريعة ولو أن هناك نشرات أو مستندات تفيد ذلك أن شاكرا

تطبق الأقدمية
الأقدمية فى التعيين ثم الأكبر سنا

osamaabdsalam
24-04-2016, 09:27 PM
السلام عليكم
علمت اليوم ان مكافأة الامتحانات سوف تصرف على أساسى 2014 وخصم 10% للمعاشات فهل هذا الكلام حقيقى؟ ولكم جزيل الشكر

وإن غدا لناظره قريب

osamaabdsalam
24-04-2016, 09:32 PM
[b]فى ادارة نبروة محافظة دقهلية سيتم خصمم حافز الاداء والاالاعباء لمن تقرير سنوى أقل من امتياز لسنة 2013،2014،2015 أنا مثلا فى 2015 حصلت على 89 فى التقرير سيتم خصم 7000 جنية وفى سنة 2013 حصلت على 85 فى تقرير سيتم خصم 7000جنيةriendsفما الحل ارجو الرد

يمكنك التظلم من هذا القرار إلى الجهة الأعلى

mega.teacher
25-04-2016, 10:02 PM
اعمل ف مدرسه عدد المعلمين بها 25معلم. غاب عن العمل فيها 4مرضي و 2اعتيادي واواحد عرضه وواحد منتدب لتجميل مدرسه اخري وفي هذا اليوم تم عمل امتحانات ميد ترم. مادتين في ظل غياب رئيس الكنترول ومدير المدرسة حصولهم ع مرضى ونظرا لتلك الظروف خرج الطلاب الساعه 1.45 دقيقه فقامت لجنه من الإدارة باخذ المدرسه مغلقه وكان عندي فترتين الثالثه والرابعة بالاضافه لدخولي الفترة الأولى والثانيه امتحانزت والان يتم التحقق معي فماذا افعل لاتجنب مجازاتي

osamaabdsalam
27-04-2016, 02:18 PM
اعمل ف مدرسه عدد المعلمين بها 25معلم. غاب عن العمل فيها 4مرضي و 2اعتيادي واواحد عرضه وواحد منتدب لتجميل مدرسه اخري وفي هذا اليوم تم عمل امتحانات ميد ترم. مادتين في ظل غياب رئيس الكنترول ومدير المدرسة حصولهم ع مرضى ونظرا لتلك الظروف خرج الطلاب الساعه 1.45 دقيقه فقامت لجنه من الإدارة باخذ المدرسه مغلقه وكان عندي فترتين الثالثه والرابعة بالاضافه لدخولي الفترة الأولى والثانيه امتحانزت والان يتم التحقق معي فماذا افعل لاتجنب مجازاتي

أ اجابتك والرد على أسئلة المحقق هى الكفيلة من مجازتك من عدمه
فإذا اقتنع المحقق بأنك قمت بواجبك ولم تسلك طريقا مخالف للقانون فإنه سوف يحفظ التحقيق تجاهك

نادية نصار
28-04-2016, 08:49 PM
الشئون القانونية بعتيتلى استدعى لاقول اقوالى فى واقعة حدثت بالفعل ولكن لم اتقدم بشكوى و لكن يقال انها شكوى انا قدمتها وانا لم اقدم شكاوى فهل لو مذهبتش يوجد مشكلة وهل يمكن ان المديرية تستدعى معلم للتحقيق فى المديرية مباشرتا ام الاول يتم التحقيق فى الادارة
ارجو الرد عليا للاهمية

البلامون
29-04-2016, 06:32 AM
ماهو العمل المخفف في التربية والتعليم ؟ وكيف يطبق ؟

البلامون
29-04-2016, 06:34 AM
وهل يوجد مستند للعمل المخفف لأن الموجه لايعرف كيف يطبقه ولا مستند؟

نادية نصار
29-04-2016, 10:53 AM
الشئون القانونية بعتيتلى استدعى لاقول اقوالى فى واقعة حدثت بالفعل ولكن لم اتقدم بشكوى و لكن يقال انها شكوى انا قدمتها وانا لم اقدم شكاوى فهل لو مذهبتش يوجد مشكلة وهل يمكن ان المديرية تستدعى معلم للتحقيق فى المديرية مباشرتا ام الاول يتم التحقيق فى الادارة
ارجو الرد عليا للاهمية

المشكلة طالب اتمسك فى اللجنة بيغش وحصل مشكلة بس احنا الملاحظين مشتكيناش لمصلحة الطالب وعلشا ن ادارة المدرسة لانها تجاوزت واخطات فى ان الطالب بعد خروجة من اللجنة رجع تانى فىاخر الوقت ليكمل غش واحنا الملاحظين رفضنا والموضوع انتهى ولكن دلوقتى لقيت استدعى ليا انا لوحدى مع ان كان فى ملاحظة غيرى فى اللجنة ولم يرسل لها اى استدعى للمديرية ويقال ان فى شكوى مقدمة منى انا ضد الطالب و انا لم اشتكى نهائى ومش عرفة هل ممكن الادارة هى اللى بعتت المشكلة ولكن لم يتم التحقيق معى فى الادارة

osamaabdsalam
02-05-2016, 12:28 PM
ارجو الرد عليا للاهمية

يجب على الموظف الذهاب إلى الشئون القانونية طالما تم استدعاؤه
ومن حقه أن يدلى بأقواله فى حرية تامة وعليه أن ينفى تقديم أى شكوى
وليس من حقه التخلف عن الذهاب

osamaabdsalam
02-05-2016, 12:32 PM
وهل يوجد مستند للعمل المخفف لأن الموجه لايعرف كيف يطبقه ولا مستند؟

يكون العمل المخفف بناء على تقرير طبى معتمد من الجهة الطبية المختصة

osamaabdsalam
02-05-2016, 12:38 PM
المشكلة طالب اتمسك فى اللجنة بيغش وحصل مشكلة بس احنا الملاحظين مشتكيناش لمصلحة الطالب وعلشا ن ادارة المدرسة لانها تجاوزت واخطات فى ان الطالب بعد خروجة من اللجنة رجع تانى فىاخر الوقت ليكمل غش واحنا الملاحظين رفضنا والموضوع انتهى ولكن دلوقتى لقيت استدعى ليا انا لوحدى مع ان كان فى ملاحظة غيرى فى اللجنة ولم يرسل لها اى استدعى للمديرية ويقال ان فى شكوى مقدمة منى انا ضد الطالب و انا لم اشتكى نهائى ومش عرفة هل ممكن الادارة هى اللى بعتت المشكلة ولكن لم يتم التحقيق معى فى الادارة

بناء على الاستدعاء تذهبى إلى جهة التحقيق وتدلى بأقوالك على الأسئلة الموجهة إليك
فمن حق الموظف أن يدافع عن نفسه

البلامون
02-05-2016, 04:17 PM
يكون العمل المخفف بناء على تقرير طبى معتمد من الجهة الطبية المختصة
أنا معي تقرير طبي معتمد البند الثالث عمل مخفف ويميز عن أقرانه في التكليفات ...... ولا أعرف كيف أطبقه ؟ وكيف يكون العمل المخفف ؟ وما هي كيفيته ؟ .........مأجورين

شاهندا محمد جودة
04-05-2016, 04:25 AM
ما وضع معلمى ال 30 الف من زياده ال 15 % على اساسي المرتب

دمنهوريه
04-05-2016, 09:06 PM
قامت اليوم احدى زميلاتى باخذ اجازه لاداء العمرة اثناء الامتحانات فقامت الادارة برفض الاجازة الاعتيادى 15 يوم وسمحت لها باجازه خاصة بدون مرتب 15 يوم ... فهل الاجازة الاعتيادى ممنوعة اثناء الامتحانات ؟

ابن الاسلام 11
06-05-2016, 06:13 AM
عملت بالخارج لمدة كبيرة ولدي 25 عاما بالتدريس تعيين 1991... وعند العودة نقلوني من مدرستي الاصلية التي استلمت فيها العمل بعد شهر بحجة ان توزيعي كان مؤقتا ونقلوني الي مدرسة خارج مدينتي ووعدني الموجه بالنقل بعد عام دراسي علي الاكثر وقد تعبت كثيرا من العمل بهذه المدرسة واريد الدخول الي اي مدرسة بالمدينة فهل ارجع الي مدرستي بالاقدمية علما بان معظم مدرسي مادتي في المدينة احدث مني تعيينا .... سؤال اخر تركت العمل قبل السفر للخارج بعد اربع سنوات من التعيين وكنت علي الدرجة الثالثة ولا زلت الان علي نفس الدرجة الثالثة .... فهل ساحصل علي درجاتي بالاقدمية ام ماذا .... افيدونا افادكم الله

osamaabdsalam
06-05-2016, 07:12 AM
أنا معي تقرير طبي معتمد البند الثالث عمل مخفف ويميز عن أقرانه في التكليفات ...... ولا أعرف كيف أطبقه ؟ وكيف يكون العمل المخفف ؟ وما هي كيفيته ؟ .........مأجورين

على جهة العمل ( المدرسة والتوجيه الفنى )
تطبيق توصيات ما جاء بالتقرير الطبى
ومن حقك الشكوى للجهة الأعلى فى حالة رفض جهة عملك من عدم التطبيق

osamaabdsalam
06-05-2016, 07:16 AM
ما وضع معلمى ال 30 الف من زياده ال 15 % على اساسي المرتب

يطبق القرار على الجميع ما دام الموظف قائم بالعمل وقت صدوره

osamaabdsalam
06-05-2016, 07:20 AM
قامت اليوم احدى زميلاتى باخذ اجازه لاداء العمرة اثناء الامتحانات فقامت الادارة برفض الاجازة الاعتيادى 15 يوم وسمحت لها باجازه خاصة بدون مرتب 15 يوم ... فهل الاجازة الاعتيادى ممنوعة اثناء الامتحانات ؟

ليست ممنوعة إلا إذا تعارضت نع مصلحة العمل

osamaabdsalam
06-05-2016, 07:28 AM
عملت بالخارج لمدة كبيرة ولدي 25 عاما بالتدريس تعيين 1991... وعند العودة نقلوني من مدرستي الاصلية التي استلمت فيها العمل بعد شهر بحجة ان توزيعي كان مؤقتا ونقلوني الي مدرسة خارج مدينتي ووعدني الموجه بالنقل بعد عام دراسي علي الاكثر وقد تعبت كثيرا من العمل بهذه المدرسة واريد الدخول الي اي مدرسة بالمدينة فهل ارجع الي مدرستي بالاقدمية علما بان معظم مدرسي مادتي في المدينة احدث مني تعيينا .... سؤال اخر تركت العمل قبل السفر للخارج بعد اربع سنوات من التعيين وكنت علي الدرجة الثالثة ولا زلت الان علي نفس الدرجة الثالثة .... فهل ساحصل علي درجاتي بالاقدمية ام ماذا .... افيدونا افادكم الله

أولا : يرجع المدرس إلى مدرسته الأصلية إلا إذا كان بها زيادة وعدم الحاجة إليه وله الحق فى طلب النقل إليها فى حالة وجود عجز بها
ثانيا : بعد عودة المدرس من الخارج يرتب حسب أقدميته للترقية إلى الدرجة الأعلى

الحصيف
06-05-2016, 07:57 PM
هل تم إلغاء قرار وزارة المالية رقم (27 لسنة 2012)، الذي ينص على خصم 20% من جملة الإيرادات الشهرية للمدارس والذي يقضي بأن يكون لكل إدارة تعليمية حساب بنكي تجمع فيه مجمل المبالغ المالية التي تتحصل عليها المدارس من رسوم مدرسية، وتبرعات، وإعانات أهلية، بالإضافة إلى المجموعات المدرسية، والتي تعني أن كل هذه الأمول يتم ضخها للحساب البنكي الخاص بالإدارة ثم تقوم المالية بخصم 20% من تلك المبالغ ثم ترد الإدارة على المدارس مبالغ المجموعات المدرسية . بعد أن كانت المدارس الحكومية تتعامل بحسابات بنكية خاصة بكل مدرسة .

جمال السيد سليمان
07-05-2016, 05:43 PM
شكوي
انا اعمل بادارة غرب المحلة الكبري محافظة الغربية مدرس رياضيات وتاريخ التعيين 1/ 9 / 1981م سافرت اعلرة لدولة السعودية عام 2000 ثم تعاقد شخصي بعد الاعارة وعدت للعمل بمصر في 1/ 7/ 2014 وعندما عدت للعمل ابلغوني انيي لن احصل علي حقوقي مثل المدرسين وانما اعامل معاملة الاداريين لانني لم احصل علي الكادر ثم تدربت بعد ذلك للكادر في 1/ 2/ 2015 وتم تطبيق الكادر بالفرار 5055 في 18/ 10/ 2015 ولكن كمدرس اول ا مع ان زميلي المعبن معي كبير معلمين والمدرسين الموجودين بالمدرسة قدسبق ان درستهم سابقا مدرس خبير 000 هل هذا انصاف اين حقي وحصولي علي مستحقاتي مثل زملائي 000
جمال السيد سليمان شويته معلم أول ا بمدرسة العامرية الثانوية بنات بادارة غرب المحلة الكبري التعليمية

mwr4mwr
08-05-2016, 08:42 AM
سيدي العزيز
هل يجوز للإداري أن يعمل ملاحظاً في امتحانات النقل أو الشهادات ؟
وبصيغة أخرى
هل هناك ما يمنع الإداري أن يكون ملاحظاً ( قرار وزاري أو ما شابه ذلك ) ؟؟؟؟؟؟
مع خالص شكري وتقديري

ابن الاسلام 11
08-05-2016, 06:21 PM
(ينفرد موقع عاجل بفاكس فتح باب الترشح لتدريبات الترقي خلال شهر يونيو القادم وذلك للمعلمين الحاصلين علي الدرجه حتي 31_٧_٢٠١١
اي المعلمين الذين تعاقدوا عام 2005 & ٢٠٠٦ وتم تثبيتهم بقرار ٥٣ بتاريخ ١٤-٢-٢٠١١ أو قرار 73 و المعلمين الذين تعاقدوا في ٢٠٠٩ وتم تثبيتهم بقرار ٢٤٤ بتاريخ ٢٧-٦-٢٠١١
وكذلك المعلمين القدامي الذين حصلوا علي ترقياتهم سنه ٢٠١١
وسوف يتم فتح باب الترشح للترقي من خلال الإحصاء بالمدارس من نهايه شهرمايو الي نهاية شهر يونيو)

هذا جزء من الاعلان عن التدريب للترقي ...... سؤالي عن المعلمين القدامي فانا تعيين 1991 وسافرت للخارج 20 سنة ورجعت السنة الماضية وكنت قد سكنت علي الكادر في شهر 12 /2011 ونزل اسمي للتدريب في المرحلة الرابعة وكنت بالخارج وعندما راجعت الاكاديمية اخبروني ان تدريبي سيكون العام القادم ... المشكلة ان اسمي لم ينزل هذا العام اعتبارا انني مسكن علي الكادر بعد 31/7/2011 .... فهل لي من تدريب حيث انه في الاعلان لم يشترط تاريخ محدد في سنة 2011 بل جاء حسب ما قرات في الاعلان كذلك المعلمين القدامي الذين حصلوا علي ترقياتهم سنه ٢٠١١ افيدونا افادكم الله وجعله الله في ميزان حسناتكم

osamaabdsalam
09-05-2016, 09:58 PM
هل تم إلغاء قرار وزارة المالية رقم (27 لسنة 2012)، الذي ينص على خصم 20% من جملة الإيرادات الشهرية للمدارس والذي يقضي بأن يكون لكل إدارة تعليمية حساب بنكي تجمع فيه مجمل المبالغ المالية التي تتحصل عليها المدارس من رسوم مدرسية، وتبرعات، وإعانات أهلية، بالإضافة إلى المجموعات المدرسية، والتي تعني أن كل هذه الأمول يتم ضخها للحساب البنكي الخاص بالإدارة ثم تقوم المالية بخصم 20% من تلك المبالغ ثم ترد الإدارة على المدارس مبالغ المجموعات المدرسية . بعد أن كانت المدارس الحكومية تتعامل بحسابات بنكية خاصة بكل مدرسة .

القرار ما زال ساريا

osamaabdsalam
09-05-2016, 10:04 PM
شكوي
انا اعمل بادارة غرب المحلة الكبري محافظة الغربية مدرس رياضيات وتاريخ التعيين 1/ 9 / 1981م سافرت اعلرة لدولة السعودية عام 2000 ثم تعاقد شخصي بعد الاعارة وعدت للعمل بمصر في 1/ 7/ 2014 وعندما عدت للعمل ابلغوني انيي لن احصل علي حقوقي مثل المدرسين وانما اعامل معاملة الاداريين لانني لم احصل علي الكادر ثم تدربت بعد ذلك للكادر في 1/ 2/ 2015 وتم تطبيق الكادر بالفرار 5055 في 18/ 10/ 2015 ولكن كمدرس اول ا مع ان زميلي المعبن معي كبير معلمين والمدرسين الموجودين بالمدرسة قدسبق ان درستهم سابقا مدرس خبير 000 هل هذا انصاف اين حقي وحصولي علي مستحقاتي مثل زملائي 000
جمال السيد سليمان شويته معلم أول ا بمدرسة العامرية الثانوية بنات بادارة غرب المحلة الكبري التعليمية

تؤجل الترقية بالنسبة للعاملين الذين يقضون بالخارج اكثر من اربع سنوات وعند عودتهم يرتبون مع زملائهم

osamaabdsalam
09-05-2016, 10:06 PM
سيدي العزيز
هل يجوز للإداري أن يعمل ملاحظاً في امتحانات النقل أو الشهادات ؟
وبصيغة أخرى
هل هناك ما يمنع الإداري أن يكون ملاحظاً ( قرار وزاري أو ما شابه ذلك ) ؟؟؟؟؟؟
مع خالص شكري وتقديري

يكلف الادارى بالملاحظة فى حالة وجود عجز

osamaabdsalam
09-05-2016, 10:23 PM
(ينفرد موقع عاجل بفاكس فتح باب الترشح لتدريبات الترقي خلال شهر يونيو القادم وذلك للمعلمين الحاصلين علي الدرجه حتي 31_٧_٢٠١١
اي المعلمين الذين تعاقدوا عام 2005 & ٢٠٠٦ وتم تثبيتهم بقرار ٥٣ بتاريخ ١٤-٢-٢٠١١ أو قرار 73 و المعلمين الذين تعاقدوا في ٢٠٠٩ وتم تثبيتهم بقرار ٢٤٤ بتاريخ ٢٧-٦-٢٠١١
وكذلك المعلمين القدامي الذين حصلوا علي ترقياتهم سنه ٢٠١١
وسوف يتم فتح باب الترشح للترقي من خلال الإحصاء بالمدارس من نهايه شهرمايو الي نهاية شهر يونيو)

هذا جزء من الاعلان عن التدريب للترقي ...... سؤالي عن المعلمين القدامي فانا تعيين 1991 وسافرت للخارج 20 سنة ورجعت السنة الماضية وكنت قد سكنت علي الكادر في شهر 12 /2011 ونزل اسمي للتدريب في المرحلة الرابعة وكنت بالخارج وعندما راجعت الاكاديمية اخبروني ان تدريبي سيكون العام القادم ... المشكلة ان اسمي لم ينزل هذا العام اعتبارا انني مسكن علي الكادر بعد 31/7/2011 .... فهل لي من تدريب حيث انه في الاعلان لم يشترط تاريخ محدد في سنة 2011 بل جاء حسب ما قرات في الاعلان كذلك المعلمين القدامي الذين حصلوا علي ترقياتهم سنه ٢٠١١ افيدونا افادكم الله وجعله الله في ميزان حسناتكم

تقدم بطلب كتابى لجهة عملك (( شؤون العاملين ))
فما ضاع حق وراءه مطالب

كم انا مشتاق اليك
13-05-2016, 07:53 PM
الأخ الفاضل
أعاني من تعنت موجه المادة الذي يتصيد الأخطاء لي ويهدد

كم انا مشتاق اليك
13-05-2016, 07:58 PM
ويهدد بنقلي من المدرسه على غير رغبة منى مع العلم أنه مضى على وجودي بها أكثر من 3 سنوات
والأسباب ليس لها قيمة ويقول أنا مش بأ*** من أول مرة
فهل مهمة التوجيه هي الإرشاد أم ال***
ماذا أفعل أرجو الافاده

كم انا مشتاق اليك
13-05-2016, 08:01 PM
بيقول أنا مش بأ*** من أول مرة

كم انا مشتاق اليك
13-05-2016, 08:05 PM
أنا مش بأ*** ) أقطع الرقبة( من أول مرة

البرنس 2013
14-05-2016, 07:59 PM
استاذى لو سمحت انا مدرس وعرض عليا العمل بالكنترول النقل بمدستى ولكن يوجد ابن عمى بالمدرسة هل اذا تعرضت للشكوى مناى احد قد اتعرض للجزاء علما باننى وقعت ورقة من مدير المدرسة تفيد بانه اختارنى للعمل بالكنترول رغم وجود موانع لى وهو ابن عمى هل هذا ممكن ان يساعد فى عدم حصولى على جزية افادكم الله

هانى كامل3
14-05-2016, 11:17 PM
تقدم بطلب كتابى لجهة عملك (( شؤون العاملين ))
فما ضاع حق وراءه مطالب

راجع قسم الملفات والاحصاء

هيما على
15-05-2016, 06:37 PM
تحياتى وشكرى لك يا استاذ اسامه وسؤالى مالى عن اضافة العلاوة الدورية السنوية لا ساسى المرتب فقد تم اضافتها فى1/72016 فى بعض المديريات ولم يتم اضافتها فى الوادى الجديد بالرغم من المذكرات والشكاوى التى قدمت (نحن الخاضعين للقانون سىء السمعة وهو كادر المعلم) فما العمل وشكرااااااااااااااااااااااااااااااااا

osamaabdsalam
15-05-2016, 06:48 PM
أنا مش بأ*** ) أقطع الرقبة( من أول مرة

لن يستطيع الموجه نقلك فلا بد من أسباب منها
زيادة فى المدرسة وأنت الأحدث ووجود عجز فى مدارس أخرى
وأما تعنتك واضطهادك من غير سبب فبامكانك شكوته إلى مدير الادارة أو الموجه العام

osamaabdsalam
15-05-2016, 06:51 PM
استاذى لو سمحت انا مدرس وعرض عليا العمل بالكنترول النقل بمدستى ولكن يوجد ابن عمى بالمدرسة هل اذا تعرضت للشكوى مناى احد قد اتعرض للجزاء علما باننى وقعت ورقة من مدير المدرسة تفيد بانه اختارنى للعمل بالكنترول رغم وجود موانع لى وهو ابن عمى هل هذا ممكن ان يساعد فى عدم حصولى على جزية افادكم الله

ليس عليك شىء

osamaabdsalam
15-05-2016, 06:54 PM
تحياتى وشكرى لك يا استاذ اسامه وسؤالى مالى عن اضافة العلاوة الدورية السنوية لا ساسى المرتب فقد تم اضافتها فى1/72016 فى بعض المديريات ولم يتم اضافتها فى الوادى الجديد بالرغم من المذكرات والشكاوى التى قدمت (نحن الخاضعين للقانون سىء السمعة وهو كادر المعلم) فما العمل وشكرااااااااااااااااااااااااااااااااا

ما ضاع حق وراءه مطالب

كم انا مشتاق اليك
16-05-2016, 02:14 PM
لن يستطيع الموجه نقلك فلا بد من أسباب منها
زيادة فى المدرسة وأنت الأحدث ووجود عجز فى مدارس أخرى
وأما تعنتك واضطهادك من غير سبب فبامكانك شكوته إلى مدير الادارة أو الموجه العام

شكرا أستاذي الفاضل

osamaabdsalam
20-05-2016, 06:42 PM
شكرا أستاذي الفاضل

وأشكرك على تواصلك الكريم وردك البهى

فرست كلاس
21-05-2016, 04:07 PM
لو تسمح محتاج صيغة طلب نقل معلم من محافظة لاخري للم مل الاسرة

أبوحمزه
21-05-2016, 05:43 PM
شكرا كثيرا

osamaabdsalam
21-05-2016, 07:10 PM
لو تسمح محتاج صيغة طلب نقل معلم من محافظة لاخري للم مل الاسرة

السيد الاستاذ / وكيل وزارة التربية والتعليم
بعد التحية
مقدمه لسيادتكم ....................
الموضوع
حيث أنى ......................
لذا أرجو التكرم بالموافقة على نقلى لمحافظة ........ .... لـ
ولسيادتكم جزيل الشكر
مقدمه لسيادتكم

osamaabdsalam
21-05-2016, 07:12 PM
شكرا كثيرا

وأشكر تواصلك الكريم
وردك المؤنس

محمد ابراهيم عبد الباقى
23-05-2016, 02:59 AM
حيث اننى من محافظة القاهرة وحصلت على تأهيل تربوى من 2006 وتقدمت للتسوية من 2006 ولم يتم التسوية بحجة اننى الان على قانون الكادر (155 )
وعلى هذا الأساس انا ممنوع من تدريس الصف ( الرابع الخامس السادس ) فى مدرستى لأنى لم أقوم بالتسوية بالمؤهل الأعلى ويتم معاملتى بدبلوم المعلمين ..... فهل توجد نشرة أو قانون يلزم ادارة المدرسة بإعطائى جدول لتدريس الصفوف
( الرابع الخامس السادس ) أرجو التكرم بالرد و ادراج نشرة فى حالة وجودها هاااااااااام

سؤال اخر
هل يتم خصم حوافز الأداء او اى استقطاعات اخرى من المرتب فى حالة أخذ اجازة اعتيادى شهر ا أو اكثر

شكرا لك وبارك الله فيك

osamaabdsalam
23-05-2016, 08:10 PM
حيث اننى من محافظة القاهرة وحصلت على تأهيل تربوى من 2006 وتقدمت للتسوية من 2006 ولم يتم التسوية بحجة اننى الان على قانون الكادر (155 )
وعلى هذا الأساس انا ممنوع من تدريس الصف ( الرابع الخامس السادس ) فى مدرستى لأنى لم أقوم بالتسوية بالمؤهل الأعلى ويتم معاملتى بدبلوم المعلمين ..... فهل توجد نشرة أو قانون يلزم ادارة المدرسة بإعطائى جدول لتدريس الصفوف
( الرابع الخامس السادس ) أرجو التكرم بالرد و ادراج نشرة فى حالة وجودها هاااااااااام

سؤال اخر
هل يتم خصم حوافز الأداء او اى استقطاعات اخرى من المرتب فى حالة أخذ اجازة اعتيادى شهر ا أو اكثر

شكرا لك وبارك الله فيك
أولا : توزيع الحصص بالمدرسة من اختصاص مدير المدرسة حسب كفاءة المدرس ومؤهله المناسب لتدريس المادة -- فالتأهيل التربوى لايقاس به فى تدريس الصفوف أو المواد
ثانيا : راجع قسم الحسابات بشؤون العاملين فلديهم الجديد بشأن الحوافز والاستقطاعات

خالد خلف الله
26-05-2016, 04:21 PM
انا منتدب من مدرسة اعدادية في فترة امتحانات الدبلومات ويتم تغيبي في المدرسة الاعدادية ....
اريد معرفة كم يوم يعتبر انقطاع عن العمل ؟؟؟؟
وكيف يتم رفع ايام الغياب ؟؟؟ علما بانني اخبرت المدير تليفونيا لكنه له اسلوب متعنت ؟؟؟؟

Aysal
27-05-2016, 12:51 PM
ارجوك من حضرتك سرعة الرد انا مدرسة على الدرجه الثالثه و حصلت على دبلوم عام فى التربيه وبعدها و اثناء الخدمه درست فى الجامعه المفتوحه و حصلت على ليسانس اداب قسم لغه انجليزية و اردت تغيير مسمى الوظيفى من الماده التى ادرسها الى مادة اللغه الانجليزيه فرفضت مديرية التربيه و التعليم بحجة ان هناك فاكس من مستشار مادة اللغه الانجليزيه و الاكاديميه بعدم الاعتراف باى شهاده من الجامعه المفتوحه فكيف هذا بعد دراسه اربع سنوات و تعب و فلوس ووقت اعمل ايه ارجوك افيدنى انا ادمرت نفسيا بعد رفضهم شهادة الليسانس من جامعة القاهره تعليم مفتوح

m.ahd86
27-05-2016, 08:45 PM
ما عقوبة التخلف عن امتحانات الثانوية العامة

منار على
27-05-2016, 11:33 PM
حضرتك اللى يجيله ثانويه عامه وميروحش ايه الجزا اللى ممكن يقع عليه

osamaabdsalam
29-05-2016, 04:45 AM
انا منتدب من مدرسة اعدادية في فترة امتحانات الدبلومات ويتم تغيبي في المدرسة الاعدادية ....
اريد معرفة كم يوم يعتبر انقطاع عن العمل ؟؟؟؟
وكيف يتم رفع ايام الغياب ؟؟؟ علما بانني اخبرت المدير تليفونيا لكنه له اسلوب متعنت ؟؟؟؟

أولا : المفروض أن تبلغ المدرسة كتابيا ورسميا بهذا الندب
ثانيا : بعد ثلاثة أيام من الانقطاع يبلغ مدير المدرسة الادارة التعليمية بهذا الانقطاع
ثالثا : يحول مدير الادارة الانقطاع إلى الادارة القانونية للتحقيق
رابعا : من المفروض أن تحضر من اللجنة خطابا يفيد بندبك وتقدمه لجهة التحقيق حتى لايحتسب انقطاع عن العمل

osamaabdsalam
29-05-2016, 04:50 AM
ارجوك من حضرتك سرعة الرد انا مدرسة على الدرجه الثالثه و حصلت على دبلوم عام فى التربيه وبعدها و اثناء الخدمه درست فى الجامعه المفتوحه و حصلت على ليسانس اداب قسم لغه انجليزية و اردت تغيير مسمى الوظيفى من الماده التى ادرسها الى مادة اللغه الانجليزيه فرفضت مديرية التربيه و التعليم بحجة ان هناك فاكس من مستشار مادة اللغه الانجليزيه و الاكاديميه بعدم الاعتراف باى شهاده من الجامعه المفتوحه فكيف هذا بعد دراسه اربع سنوات و تعب و فلوس ووقت اعمل ايه ارجوك افيدنى انا ادمرت نفسيا بعد رفضهم شهادة الليسانس من جامعة القاهره تعليم مفتوح

حاولى كتابة شكاوى للجهات العليا == لعل وعسى
فما ضاع حق وراءه مطالب

osamaabdsalam
29-05-2016, 04:54 AM
ما عقوبة التخلف عن امتحانات الثانوية العامة

يحال الموضوع للتحقيق
والعقوبة حسب الاسباب التى يبديها المتخلف عن الامتحانات

osamaabdsalam
29-05-2016, 04:56 AM
حضرتك اللى يجيله ثانويه عامه وميروحش ايه الجزا اللى ممكن يقع عليه
يحال الموضوع للتحقيق

منار على
29-05-2016, 12:45 PM
يحال الموضوع للتحقيق

الاسباب حضرتك اكيد هتبقى ولا حاجه بالنسبه للمحقق وانا بالنسبالى مش عوزة اطلع لان مش بيعجبنى نظام الغش وبلطجه الاهالى وقله ادب الولاد فشايفه انى احترم نفسى افضل واقعد فى بيتنا او امضى فى مدرستى بدل مااطلع انضرب ولا يحصلى حاجه تفتكر ايه الجزا اللى ممكن يتاخد فى حاله زى دى كمان المراقبه فى محافظه تانيه بالنسبه للواحده بشوفها حاجه مش لايقه من الوزاره اصلا يعنى ايه واحده تصحى قبل الفجر لوحدها عشان تروح مدرسه فى محافظه تانيه وممكن تبقى فى مكان مالوش مواصلات احيانا كمان

عصام بسطاوى
02-06-2016, 08:50 PM
اخى الفاضل
انا معلم ورشحت للاعاره للسودان ولكن من ضمن طلبات الاعاره ( اخلاء الذمة الماليه ) وانا يخصم من راتبى الذى هو 1260 جنيه 600 جنيه نفقه لابنتى ومتجمد نفقه للزوجه
هل يجوز نقل النفقه على اخى الذى يعمل مدرسا فى نفس الاداره او والدى الذى هو بالمعاش ؟
وما هى الاجراءات ؟
ارجو الرد فى اسرع وقت اخى الفاضل علما بأنى اقسم بالله لن ابخل على ابنتى بأكثر مما هو لها

osamaabdsalam
03-06-2016, 09:58 PM
الاسباب حضرتك اكيد هتبقى ولا حاجه بالنسبه للمحقق وانا بالنسبالى مش عوزة اطلع لان مش بيعجبنى نظام الغش وبلطجه الاهالى وقله ادب الولاد فشايفه انى احترم نفسى افضل واقعد فى بيتنا او امضى فى مدرستى بدل مااطلع انضرب ولا يحصلى حاجه تفتكر ايه الجزا اللى ممكن يتاخد فى حاله زى دى كمان المراقبه فى محافظه تانيه بالنسبه للواحده بشوفها حاجه مش لايقه من الوزاره اصلا يعنى ايه واحده تصحى قبل الفجر لوحدها عشان تروح مدرسه فى محافظه تانيه وممكن تبقى فى مكان مالوش مواصلات احيانا كمان

يقدم اعتذار لعل وعسى

osamaabdsalam
03-06-2016, 10:03 PM
اخى الفاضل
انا معلم ورشحت للاعاره للسودان ولكن من ضمن طلبات الاعاره ( اخلاء الذمة الماليه ) وانا يخصم من راتبى الذى هو 1260 جنيه 600 جنيه نفقه لابنتى ومتجمد نفقه للزوجه
هل يجوز نقل النفقه على اخى الذى يعمل مدرسا فى نفس الاداره او والدى الذى هو بالمعاش ؟
وما هى الاجراءات ؟
ارجو الرد فى اسرع وقت اخى الفاضل علما بأنى اقسم بالله لن ابخل على ابنتى بأكثر مما هو لها

لا أعتقد جواز نقل النفقة
وأنصحك
بمراجعة قسم الحسابات بالادارة فلديهم الجديد فى هذا الشأن

العيسزى
05-06-2016, 06:12 PM
اخي الفاضل زميلتي مدرسة علوم وقرار تعيينه اعدادي وتم نقلها منذ اكثر من اربع سنوات لسد العجز في مرحلة ابتدائية وهي تعيين 2011 يرفض الموجه الاول التوقيع لها على اوراق الترقية لانها مقيدة على المرحلة الابتدائية ويريد نقلها ثم ندبها وهي لا تريد النقل للمرحلة الأعدادية

سيدو2
08-06-2016, 02:26 PM
الأستاذ الفاضل انا معلم مساعد دراسات إجتماعية حاصل على ليسانس أداب وتربية تعليم أساسي مواد إجتماعية عند إستلامى العمل وزعتنى الإدادرة على المرحلة الإعدادية لان هناك عجز فى الإعدادى .... فعلى اى مرحلة سيتم تثبيتي علما باننى قوة أساسية فى التعليم الإعدادى ولست منتدب .. وهل هناك مشكلة أن يتم تسكين خريجي التربية تعليم اساسي كمدرس إعدادى ... أرجو الرد ولك وافر التحيات الطيبة .

itian_forever
12-06-2016, 03:26 AM
انا معلم لغة انجليزية اعدادى تعيين 2013 انتدبنى كلياً الموجه الاول بالادارة لمدرسة ثانوية سيئة مليئة بالمشاكل دون رغبتى هل يوجد مستند قانونى ضد ذلك
مع العلم بأنى قرأت عن قواعد الندب فى هذا الموقع مادة 15 ولكن لا يوجد صورة من قرار وزارى او نشرة
http://technical-edu.blogspot.com.eg/2015/08/blog-post_26.html
بعدم جواز ذلك الا بطلب كتابى من المعلم

osamaabdsalam
12-06-2016, 05:22 PM
اخي الفاضل زميلتي مدرسة علوم وقرار تعيينه اعدادي وتم نقلها منذ اكثر من اربع سنوات لسد العجز في مرحلة ابتدائية وهي تعيين 2011 يرفض الموجه الاول التوقيع لها على اوراق الترقية لانها مقيدة على المرحلة الابتدائية ويريد نقلها ثم ندبها وهي لا تريد النقل للمرحلة الأعدادية

تتقدم بتظلم لجهة عملها وتطالب بحقها
فما ضاع حق وراءه مطالب

osamaabdsalam
12-06-2016, 05:26 PM
الأستاذ الفاضل انا معلم مساعد دراسات إجتماعية حاصل على ليسانس أداب وتربية تعليم أساسي مواد إجتماعية عند إستلامى العمل وزعتنى الإدادرة على المرحلة الإعدادية لان هناك عجز فى الإعدادى .... فعلى اى مرحلة سيتم تثبيتي علما باننى قوة أساسية فى التعليم الإعدادى ولست منتدب .. وهل هناك مشكلة أن يتم تسكين خريجي التربية تعليم اساسي كمدرس إعدادى ... أرجو الرد ولك وافر التحيات الطيبة .

التثبيت يكون على المرحلة التى تتناسب مع المؤهل الدراسى

osamaabdsalam
12-06-2016, 05:30 PM
انا معلم لغة انجليزية اعدادى تعيين 2013 انتدبنى كلياً الموجه الاول بالادارة لمدرسة ثانوية سيئة مليئة بالمشاكل دون رغبتى هل يوجد مستند قانونى ضد ذلك
مع العلم بأنى قرأت عن قواعد الندب فى هذا الموقع مادة 15 ولكن لا يوجد صورة من قرار وزارى او نشرة
http://technical-edu.blogspot.com.eg/2015/08/blog-post_26.html
بعدم جواز ذلك الا بطلب كتابى من المعلم

العجز ومصلحة العمل هما الأساس فى الندب والتكليف مع مراعاة الأقدمية ثم الأكبرسنا

سيدو2
12-06-2016, 07:20 PM
الأستاذ الفاضل بمعنى أخر هل يحق لخريجي تربية تعليم أساسي التثبيت على المرحلة الإعدادية واذا كانت الاجابة لا

وما هو وضعى الان جميع تقاريري وأوراقي عند التثبيت ستكون صادرة من مدرسة إعدادى وصحيفة الاحوال أيضا المرحلة إعدادى

هل أقوم بالنقل إلى مدرسة إبتدائي أم ماذا ؟؟ أرجو الرد ولك وافر التحيات الطيبة

whitehand
12-06-2016, 08:31 PM
انا عضو كنترول لجنة امتحانات ثانوية عامة في احدى المدارس. فوجئت في اليوم التالي بان ورقة اجابة احد الطلاب بها قطع بالجزء السفلي وغير موجود بها على من تقع المسئولية وهل علي كعضو كنترول فحص الورقة من داخلها بعد تسلمها من المراقب افيدونا جزاكم الله خيرا

osamaabdsalam
15-06-2016, 03:00 AM
الأستاذ الفاضل بمعنى أخر هل يحق لخريجي تربية تعليم أساسي التثبيت على المرحلة الإعدادية واذا كانت الاجابة لا

وما هو وضعى الان جميع تقاريري وأوراقي عند التثبيت ستكون صادرة من مدرسة إعدادى وصحيفة الاحوال أيضا المرحلة إعدادى

هل أقوم بالنقل إلى مدرسة إبتدائي أم ماذا ؟؟ أرجو الرد ولك وافر التحيات الطيبة

يرجع ذلك للتوجيه وطبقا للعجز والزيادة

osamaabdsalam
15-06-2016, 03:05 AM
انا عضو كنترول لجنة امتحانات ثانوية عامة في احدى المدارس. فوجئت في اليوم التالي بان ورقة اجابة احد الطلاب بها قطع بالجزء السفلي وغير موجود بها على من تقع المسئولية وهل علي كعضو كنترول فحص الورقة من داخلها بعد تسلمها من المراقب افيدونا جزاكم الله خيرا

يجب تبليغ رئيس الكنترول بذلك
كما يجب فحص الورقة جيدا عند استلامها

سيدو2
16-06-2016, 03:05 AM
الأستاذ الفاضل أخبرت سيادتك اننى معلم مساعد دراسات إجتماعية ومؤهلى ليسانس أداب وتربية شعبة تعليم أساس مواد إجتماعية وتم توزيعي من قبل التوجية على المرحلة الإعدادية لسد العجز وأنا بالمدرسة أساسي ولست منتدب

أتمنى من حضرتك إجابة واضحة ... يعني لن تعترض الأكاديمية عند تقديم أوراقي للتثبيت على المرحلة الإعدادية ؟؟؟ علما بأننى تربية تعليم أساسي ... بحجة المؤهل غير مطابق للمرحلة ..... وتقوم بإرجاع الملف الخاص بي علما بأن التوجية هو من وزعنى على المرحلة الإعدادية وذلك لسد العجز ....

وانا ما اعلمة ان مرحلة التعليم الاساسي هى ( الإبتدائى و الإعدادى ) بمعنى يحق لي العمل فى المرحلة الاعدادية والحصول على مسمي وظيفي مدرس إعدادى ...

أبوحمزه
20-06-2016, 12:22 PM
شكر خاص على المعلومات

hassan sahy
20-06-2016, 03:16 PM
ارغب فى اعادة الثانويه العامه منازل وانا خريج تجاره 2005 هل ممكن

العيسزى
20-06-2016, 11:21 PM
هل هناك قانون يعطي مدير المدرسة حق الأخلاء الإداري لمعلم صدرت له نشرة نقل ويمتنع عن التنفيذ

احمد وهاله سوا
24-06-2016, 08:26 AM
اخى الكريم : كل عام وانتم بخير
انا مدير مدرسة اعدادية احصل على حافز مدير شهرى 150 جنية تم انتدابى لامتحانات الثانوية العامة فقمت بتفويض وكيل المدرسة لادارتها لحين رجوعى فقام الوكيل بعمل مذكرة للادارة لصرف حافز المدير بدلا منى وبالفعل تم خصمه من راتبي واضافته للوكيل سالت فكان هناك فريقين الاول يرفض الخصم لان ندبى للامتحانات واجب قومى ولا يمكن الاعتذار عنه وكاننى بمامورية والثانى يوافق على الخصم مبررا ذلك بان الوكيل هو من قام بالعمل هذه الفترة والان اى الفريقين ترجح
وتفضل بقبول وافر الشكر والاحترام اخوك / أحمد

أبوحمزه
24-06-2016, 10:38 PM
حياك الله ورفعك

أبوحمزه
24-06-2016, 10:54 PM
اللهم امين يا رب

osamaabdsalam
25-06-2016, 02:56 AM
الأستاذ الفاضل أخبرت سيادتك اننى معلم مساعد دراسات إجتماعية ومؤهلى ليسانس أداب وتربية شعبة تعليم أساس مواد إجتماعية وتم توزيعي من قبل التوجية على المرحلة الإعدادية لسد العجز وأنا بالمدرسة أساسي ولست منتدب

أتمنى من حضرتك إجابة واضحة ... يعني لن تعترض الأكاديمية عند تقديم أوراقي للتثبيت على المرحلة الإعدادية ؟؟؟ علما بأننى تربية تعليم أساسي ... بحجة المؤهل غير مطابق للمرحلة ..... وتقوم بإرجاع الملف الخاص بي علما بأن التوجية هو من وزعنى على المرحلة الإعدادية وذلك لسد العجز ....

وانا ما اعلمة ان مرحلة التعليم الاساسي هى ( الإبتدائى و الإعدادى ) بمعنى يحق لي العمل فى المرحلة الاعدادية والحصول على مسمي وظيفي مدرس إعدادى ...

مادام التوجيه قام بتوزيعك للمرحلة الاعدادية تعيينا أساسيا فأنت مدرس اعدادى فلا توجد مشكلة

osamaabdsalam
25-06-2016, 02:58 AM
شكر خاص على المعلومات

مرور كريم
جزاك الله خيرا

osamaabdsalam
25-06-2016, 03:00 AM
ارغب فى اعادة الثانويه العامه منازل وانا خريج تجاره 2005 هل ممكن

راجع شئون الطلبة والامتحانات بالادارة فلديهم الجديد

osamaabdsalam
25-06-2016, 03:02 AM
هل هناك قانون يعطي مدير المدرسة حق الأخلاء الإداري لمعلم صدرت له نشرة نقل ويمتنع عن التنفيذ

يجوز له ذلك إذا خاطبته الادارة بالاخلاء الادارى

osamaabdsalam
25-06-2016, 03:05 AM
اخى الكريم : كل عام وانتم بخير
انا مدير مدرسة اعدادية احصل على حافز مدير شهرى 150 جنية تم انتدابى لامتحانات الثانوية العامة فقمت بتفويض وكيل المدرسة لادارتها لحين رجوعى فقام الوكيل بعمل مذكرة للادارة لصرف حافز المدير بدلا منى وبالفعل تم خصمه من راتبي واضافته للوكيل سالت فكان هناك فريقين الاول يرفض الخصم لان ندبى للامتحانات واجب قومى ولا يمكن الاعتذار عنه وكاننى بمامورية والثانى يوافق على الخصم مبررا ذلك بان الوكيل هو من قام بالعمل هذه الفترة والان اى الفريقين ترجح
وتفضل بقبول وافر الشكر والاحترام اخوك / أحمد

أعتقد أن التوكيل لايعطى الحق فى الصرف

osamaabdsalam
25-06-2016, 03:07 AM
حياك الله ورفعك

مرور عطر ورد مؤنس
شكرا جزيلا لك

احمد جابر3
28-06-2016, 05:54 PM
اخى الفاضل لى استفسار
انا بعت شكوى فى الادارة التعليمية ضد مديرة المدرسة وفوجئت بان الادارة حولت الشكوى الى خدمة المواطنين هل يجوز ذلك
ارجو منكم الرد على وافادتى
ولكم جزيل الشكر والاحترام

أحمد فكري صالح
29-06-2016, 12:48 AM
هل من حق موجة التربية الاجتماعية نقل الاخصائية الإجتماعية من مدرسة البنين إلى مدرسة بنات بحجة أن المدرسة بنين

osamaabdsalam
30-06-2016, 02:28 PM
اخى الفاضل لى استفسار
انا بعت شكوى فى الادارة التعليمية ضد مديرة المدرسة وفوجئت بان الادارة حولت الشكوى الى خدمة المواطنين هل يجوز ذلك
ارجو منكم الرد على وافادتى
ولكم جزيل الشكر والاحترام

العبرة بالنتيجة
فإذا كانت نتيجة البحث والتحقيق عادلة ومنصفة للحق وإلا فمن حقك التظلم

osamaabdsalam
30-06-2016, 02:31 PM
هل من حق موجة التربية الاجتماعية نقل الاخصائية الإجتماعية من مدرسة البنين إلى مدرسة بنات بحجة أن المدرسة بنين

ليس من حقه ذلك
إلا إذا كان هذا النقل سدا للعجز أو للمصلحة العامة

محمد على الحنفى
10-07-2016, 10:42 PM
هل من حق المدرس تسليم الدفاتر الخاصة بالتحضير بعد اخلاء طرفة من المدرسة

osamaabdsalam
17-07-2016, 04:55 PM
هل من حق المدرس تسليم الدفاتر الخاصة بالتحضير بعد اخلاء طرفة من المدرسة

دفاتر التحضير خاصة بالمدرس ولا يجوز اجباره لتسليمها

2mt
18-07-2016, 10:33 AM
هل يجوز ندب معلم خبير من إدارة لإدارة دون رغبته بالرغم من أن هناك من هم أحدث منه داخل الإدارة؟ وما التصرف الذى يجب عمله ؟
مع الشكر لمجهودكم

حسام الدين سيف
19-07-2016, 10:01 PM
أستاذ أسامة
حياكم الله
من هو المسئول الفعلى عن دفتر الحضور والانصراف هل هو مدير المدرسة أم أحد الاداريين ؟ وهل يجوز تكليف أحد من المدرسيين به بحكم كبر سنه أو لأن ليس له عمل محدد أو جدول بالمدرسة أرجو الافادة

أ/عبدالعزيز محمد
20-07-2016, 01:22 PM
اخي الكريم لقد حكمت لي المحكمة بضم مدة التعاقد للتعيين . ماذا يمكن ان افعل في حالة عدم تلبية الوزارة لذلك؟

osamaabdsalam
22-07-2016, 05:06 PM
هل يجوز ندب معلم خبير من إدارة لإدارة دون رغبته بالرغم من أن هناك من هم أحدث منه داخل الإدارة؟ وما التصرف الذى يجب عمله ؟
مع الشكر لمجهودكم

نقدم بشكوى للمديرية او للمحافظ